וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור המרגיז על הזינוק במחיר הדגים לקראת החג

עודכן לאחרונה: 21.8.2023 / 13:08

ערב החג צפויים מחירי הדגים להתייקר ב-10%-15%. גם מי שכבר התרגל לשקרים שמוכרים לנו על "חוסרים" לקראת החגים, לא יכול שלא להתקומם הפעם נוכח עלייה במחיר של סחורה שנמצאת כבר כמה חודשים במקפיאים של רשתות השיווק

סלמון קפוא ארוז. ShutterStock
סלמון קפוא ארוז. זינוק של כ-15% במחיר/ShutterStock

לא רק החגים שלנו נעוצים עמוק במסורת, אלא גם הטריקים הצרכניים שנועדו לנו לשלם ביוקר על ארוחת חג שאי אפשר בלעדיה: ערב חג, כל חג, אנחנו מתבשרים על מחסור חמור - מפגעי טבע ועד מלחמות מעשה ידי אדם. לפני פסח אלה יהיו הביצים, לפני יום העצמאות - הפרגיות ולפני ראש השנה יהיו אלה הדבש, הרימונים או הדגים - כל מה שנועד להבטיח ריצת אמוק של הצרכנים לרשתות הקמעונאיות, כשהמחיר בכלל לא משנה, העיקר להשיג את המצרך הנדיר בטרם יאזל...

השנה "מככבים" ברשימת ההטעיות, הבשר, העוף והדגים. על עליית מחירי העוף והבשר, בקרוב ל- 15%, שממשמשת ובאה עלינו לרעה, התרענו כאן ב"וואלה" ואף ייעצנו לכם למהר לרשתות השיווק ולקצביות ולמלא את המקרר לפני ההתייקרות. עכשיו הגיע תור הדגים, מכוכבי הארוחה, שעל פי המסורת מביא מזל טוב או אף מבטיח מפורשות שנהיה לראש ולא לזנב.

אתמול פרסם "כאן 11", שברשתות השיווק מזהירים שגם מחירי הדגים הקפואים יתייקרו עם פרוס החג. על פי הדיווח, עקב מחסור בדג סלמון ועלייה בביקוש בעולם לבשר הוורוד, לצד עלייה בשערי מטבע החוץ והזינוק של שער הדולר ב - 17% אחוזים בשנה האחרונה, יעלה לקראת החגים המחיר הסלמון הקפוא, מ - 69 שקלים לקילו, ל- 79-89 שקלים לקילו, עלייה של כ-15% ומעלה.

לאמנון, לסול ולנסיכת הנילוס אמנם אין ביקוש היסטרי כמו לאחיהם הסקנדינבי, אבל גם עליהם תשלמו הרבה יותר: מחיר האמנון צפוי לעלות מ-20 שקלים לקילו ל-22 שקלים לקילו, מחיר של דג סול יעלה מ-31 שקלים לקילו ל-34 שקלים לקילו וקילו של נסיכת הנילוס יעלה 50 שקלים במקום 45 שקלים היום. כלומר, עלייה ממוצעת של כ-10%.

דג סול. ShutterStock
דג סול. עלייה של כ-10% במחיר/ShutterStock

הדג שתאכלו בחג נרכש כבר לפני 4 חודשים

כשמנסים לנתח למה מחיר הדגים הקפואים עלה, מגיעים למסקנה הפשוטה, עליה רמזנו בהתחלה: לא משנה במי מדובר, יצרני מזון, יבואנים, או רשתות שיווק, כל מי שיכול לעשות סיבוב על ארנקו של הצרכן, יעשה אותו בשמחה, גם אם אין שום סיבה מוצדקת להעלות מחירים, העיקר שכל אחד ימצא את הסיבה המאוד מוצדקת להתייקרות.

פעם זה הדולר, פעם הריבית, לפעמים זו האינפלציה, וכמובן שזה יטיל רפש על האחר, עד שנדמה כי עוד מעט מישהו יאשים את הדייגים, תאבי בצע שכמותם, שגלגלו על הצרכן את מחיר הדלק שמילאו בסירת הדיג שלהם...

כל המומחים איתם דיברנו אומרים שכרגע אין לאף אחד סיבה להעלות את מחיר הדגים לפני החג. אחד מהם אפילו ציין, שמחירי הדגים בעולם נמצאים עכשיו בשפל יחסי. אותו גורם אף הסביר שיתכן אמנם שאחרי שכולם יחזרו מחופשת הקיץ, המחירים יעלו, אבל זה לא אמור להשפיע על הסחורה שתימכר פה בחגים, ונסביר.

את הדגים הקפואים לחגים הזמינו הקמעונאים לפני ארבעה חודשים ויותר, והם כבר מזמן נמצאים במרלוגים של רשתות השיווק. זאת אומרת, ששער הדולר שבו הם נקנו, נמוך בוודאות מ- 3.80 שקל.

"התירוץ של זינוק שער הדולר, ידוע כעוד סיבה ללחוץ על אקדח המחירים ולגלגל אותו לצרכן", אומר ד"ר חזי גור, מייסד המכון לחקר הקמעונאות. "כמו שלא ראינו הודעות על הוזלת מחירים בימים שבהם הדולר היה בשפל, אין סיבה להעלות מחירים עכשיו.

"מוצרי יסוד כמו שמן, סוכר, וקמח, מתועדים בבורסות העולמיות ונמצאים בעסקאות ארוכות טווח, כמו מוצרי הדגים והבשר הקפוא שנמכרים בישראל ומיובאים בעיקר מסין, דרום אמריקה ומזרח אירופה. הקמעונאים כבר רכשו וסגרו עסקאות על כל המוצרים, משמן ועד סלמון מזמן, וההשפעות הגיוניות היחידות שיכולות להיות על מחירים, וגם הן ממש בשוליים, של היצע וביקוש, הן על מוצרים טריים של החקלאות המקומית, פירות, ירקות, עוף ודגים.

"כך שחוץ מאשר להגדיל רווחיות על חשבון הצרכנים, אין שום סיבה להעלות את המחירים ואפילו להפך. בגדול אנחנו אמורים לשלם פחות על הסל של חגי תשרי לעומת השנה שעברה, בגלל כניסתה של רשת קרפור לארץ, שהגבירה את התחרות והביאה להפחתת מחירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דג אמנון מושט. AP
אמנון (מושט). עלייה של כ-10% במחיר/AP

הקמעונאים השליכו חכה בתקווה שננגוס בפיתיון

גורם בשוק המזון אומר לוואלה שהיבואנים מגלגלים לצרכן את הזמנת הסחורה הבאה שהם עושים עכשיו, בשער דולר גבוה, כך שאם המחיר צריך לעלות, זה רק כשהסחורה תגיע לארץ, זאת אומרת הרבה אחרי החגים. העניין הוא שעכשיו קונים יותר, לכן משתלם "להקדים תרופה למכה".

בנוסף הוא צופה, שאם המכירות יהיו פחות טובות השנה בחגי תשרי, נראה הוזלת מחירים בסופם, כשיצרנים, יבואנים וקמעונאים ירצו להיפטר מהסחורה, ואז, לדבריו, צפוי להיות מחסור, כיוון שהם יחששו מהאטה במכירות ויצמצמו מלאים.

איך שלא נסתכל על זה, בלון הניסוי שהפריחו לאוויר אלה שרוצים בהעלאת מחירי הדגים הקפואים, יכול להשפיע על המחירים שנשלם עליהם בקופה. לכן, אם תרצו, אפשר לראות בפרסום הזה, סוג של "גידור" שער הדולר של הגורמים בשוק המזון, על חשבוננו כמובן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully