וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקת מאותת: פרשת שטראוס לא תציל את הממונה על התחרות

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 14:15

עו"ד מיכל כהן עושה לאחרונה צעדים נמרצים כדי לרסן את כוחם של יצרנים ויבואנים בתחום המזון, אבל הפעולות האלה, מתברר, לא מספיקות לשר הכלכלה שנראה נחוש מתמיד להעביר אותה מתפקידה

מנכ"לית רשות התחרות עו"ד מיכל כהן. אתר רשות התחרות,
עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות. לא ברור למה מנסים להדיח אותה בשיאה של אחת החקירות הגדולות ביותר שביצעה הרשות/אתר רשות התחרות

אתמול זרקה הממונה על התחרות פצצה במשקל כבד, שעדיין גורמת לרעשי משנה בתחום המזון:

חברת שטראוס, מנכ"ל החברה לשעבר וסמנכ"ל הכספים שלה, זומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום בגין עבירה של ניסיון להסדר כובל. כמו שזה נראה כרגע, הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, לא מתכוונת לעצור כאן, והחומרים שנאספו נגד קמעונאים ויצרנים אחרים שהיו מעורבים בפרשת תיאום המחירים, פרשה שנחקרה במשך יותר משנתיים, נמצאים בבחינה במחלקה המשפטית של הרשות, לקראת שימועים נוספים.

המהלך של כהן נחשב ליוצא דופן ואמיץ, יחסית להיסטוריה המאוד חלבית ורופסת של רשות התחרות לדורותיה. רק במקרים ספורים הוגשו כתבי אישום בסעיף חמור כל כך, שיכולים להסתיים במאסר בפועל. ותיקי הענף עוד זוכרים באימה את האירוע הקודם שבו הוגש כתב אישום בגין ניסיון להסדר כובל בשנת, שהסתיים בעונשי מאסר בפועל:

זה היה כשאפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל לשעבר, הורשע בארבעה ניסיונות לערוך הסדר כובל ושתי עבירות של אי קיום תנאי שנקבע על ידי רשות ההגבלים העסקיים, באישור עסקת המיזוג בין שופר סל לרשת קלאב מרקט. יחד אתו הורשעו חברת שופרסל וסמנכ"ל הסחר, אלי גידור. רוזנהויז נידון לארבעה וחצי חודשי מאסר, מתוכם שניים בפועל, גידור לשניים וחצי חודשי מאסר, מתוך אחד בפועל ושופרסל נקנסה בשלושה מיליון שקלים.

ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שר הכלכלה ניר ברקת. נחוש למצות את הליך ההדחה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

ברקת לא מוותר

אבל למרות הנחישות, הפעלתנות והאומץ, נראה שגורלה של עו"ד כהן נגזר: שר הכלכלה, ניר ברקת, שבפגישתם לפני חצי שנה ביקש ממנה להתפטר, עקב אי שביעות רצונו מתפקודה, לא מתכוון לשנות את דעתו גם אחרי ההודעה על השימוע לשטראוס והשימועים הנוספים הצפויים, ככל הנראה, למעורבים האחרים בפרשה.

במהלך החודשים האחרונים אספו השר וצוותו נתונים ומידע, שמתפרסים על פני עשרות עמודים, ומתארים את תפקודה הלקוי של כהן לאורך כהונתה. בתחילת ספטמבר יוגש המסמך לנציב שירות המדינה, כדי שיבחן האם המידע מצדיק את הדחתה מתפקידה. אם כך יהיה, היא תזומן לשימוע בפני הנציבות. רק לאחר שהנציב יאשר שהליך הפיטורין תקין, יוכל ברקת להגיש הצעת החלטה לפטר אותה בישיבת הממשלה.

כהן צפויה מצידה להציג את בליץ העשייה המאסיבי שאפיין חודשים מאז הונפה חרב הפיטורין על צווארה, שכלל הטלת עיצומים כספיים על שבעה ספקי מזון גדולים בשל הפרת חוק המזון, הטלת עיצום כספי של 8.6 מיליון שקלים על "נטו" בגין אי מענה לדרישות נתונים, ועוד לפני הזימון לשימוע - החלטה לקנוס את שטראוס בסכום של 111 מיליון שקלים, לצד קנסות בגובה מאות אלפי שקלים על נושאי משרה בחברה, בשל עבירות על חוק התחרות, בהסכם המיזוג שלה עם משק ויילר וכמובן, ההכרזה על ויסוצקי כמונופול.

כל זה, כאמור, לא ממש מרשים את ברקת, שמתכוון ללכת עם כהן עד הסוף. גורמים במשרד הכלכלה אומרים, שעד שלא יתמנה ממונה אקטיבי על התחרות ולא כזה שצריך להניע לפעולה בכוח, לא ניתן יהיה להילחם ביוקר המחיה:

"המדיניות של שר הכלכלה היא חד משמעית - מלחמה בלתי מתפשרת במונופולים ובקרטלים. עד שלא יהיה שינוי עמוק ושורשי התנהלות של רשות התחרו, שצריכה להילחם למען הצרכן ולהיאבק במונופולים, דבר לא ישתנה באמת. השר נחוש בעמדתו להעביר את הממונה על התחרות מתפקידה".

לעו"ד כהן, ככל הנראה, הגיעה הידיעה דרך התקשורת. ממשרד הממונה על התחרות נמסר בתגובה: "לממונה לא הגיע מידע מעבר לבקת התגובה שלכם ולכן אין לה יכולת להתייחס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully