וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסחר בבורסה: דרך בנק או דרך בית השקעות?

נטלי רוזן, סמנכ"לית שיווק ומכירות, מיטב טרייד, בשיתוף מיטב

3.9.2023 / 15:10

מהי הדרך הטובה יותר לסחור בבורסה - דרך הבנק או בית ההשקעות? סמנכ"לית שיווק ומכירות במיטב טרייד משיבה בהרחבה

בחור צעיר מחויך הולך ברחוב. GettyImages
המסחר מבוצע באמצעות מערכות מסחר ייעודיות, מבוצע מהמחשב או מהטלפון החכם, והוא מחייב חיבור לאינטרנט./GettyImages

לא חסרות סיבות למה כדאי לסחור בבורסה. שחיקת הכסף בעקבות האינפלציה, ריבוי וגיוון המוצרים הסחירים בבורסות מסביב לעולם, היכולת להיחשף ביעילות לכלכלות וסקטורים שונים ועוד סיבות רבות אחרות. בהתאם לכך, משקיעים רבים מנהלים את תיקי ההשקעות שלהם באמצעות שירותי ניהול תיקי השקעות עליהם אמונים מנהלי השקעות מקצועיים. עם זאת, בייחוד בשנים האחרונות, משקיעים רבים בוחרים לנהל את תיק ההשקעות שלהם בעצמם במה שנקרא 'מסחר עצמאי'. אז איזו דרך עדיפה? בדקנו.

מסחר עצמאי בבורסה - קווים כלליים

כדי לסחור בבורסה נדרש תיווך של חבר בורסה. בישראל הבנקים וחלק מבתי ההשקעות מוגדרים כחברי בורסה והם מפוקחים ומבוקרים על ידי הרשויות השונות, בכללן הבורסה לני"ע בת"א והרשות לני"ע. הגופים שהינם חברי בורסה מעניקים תשתית מסחר למשקיעים ומאפשרים להם לבצע ולנהל את המסחר בבורסה באופן עצמאי.

המסחר מבוצע באמצעות מערכות מסחר ייעודיות, מבוצע מהמחשב או מהטלפון החכם, והוא מחייב חיבור לאינטרנט. במסגרת המסחר חלות עלויות שונות כגון עמלות קנייה ומכירה, דמי משמרת ניירות ערך ועוד. בהקשר מיסוי רווחי הון, חברי הבורסה דרכם סוחרים המשקיעים יבצעו במהלך השנה השוטפת את כל התחשבנויות המס ובסוף השנה הקלנדרית ינפיקו עבור המשקיע טופס הנקרא "טופס 867" המסכם את פעילויות המס השנתיות שחלו בחשבון המשקיע במהלך אותה השנה ונדרש במסגרת הגשת דוחות שנתיים למס הכנסה או בקשה להחזרי מס על בסיס קיזוז מס רווחי הון.

אישה עם לפטופ. ShutterStock
במבט ראשוני המסחר בבנק נראה פשוט ונוח במיוחד/ShutterStock

למה לסחור בבורסה באופן עצמאי?

ככלל, מסחר עצמאי בבורסה מאפשר למשקיע לנהל בעצמו את תיק ההשקעות שלו ומכאן להתאים אותו לצרכיו בהתאם להחלטותיו ורצונו. מסחר עצמאי מאפשר ליישם אסטרטגיות מסחר מורכבות, גם בטווח קצר, ומציע למשקיע חשיפה למגוון נכסים שבמרבית המקרים ההשקעה בהם איננה שכיחה בתיקי השקעות מנוהלים או מוצרי השקעות מובנים. למשל, במסחר עצמאי בבורסה ניתן לסחור במגוון שיטות מהשקעה פסיבית ועד להשקעות אקטיביות כגון השקעות ערך, מסחר יומי, ניתוח טכני, מסחר SWING, מסחר נגד המגמה ועוד.

בנוסף, במובן היסודי יותר, מסחר עצמאי מבטא לקיחת אחריות פיננסית אישית והוא יכול להשפיע לחיוב על ההתנהלות הכלכלית של המשקיע. מטבע הדברים, מסחר עצמאי מחייב הבנה בסיסית של עקרונות כלכליים ופיננסיים והוא כרוך בלמידה מתמדת לכל אורך הדרך שמחברת את המשקיע למתרחש בהקשר הכלכלי ומגדילה את יכולת קבלת ההחלטות והמעורבות הפיננסית שלו בחיים בתחומים רבים.

איך לסחור בבורסה - בנק או בית השקעות?

במבט ראשוני המסחר בבנק נראה פשוט ונוח במיוחד. הרי לכל משקיע יש כבר חשבון על שמו וכל שנדרש הוא לפתוח תיק ניירות ערך ולהגדיר את ההרשאות המתאימות דרך הבנק. להבדיל ממסחר בבורסה דרך בית השקעות, במקרה של מסחר דרך הבנק לא נדרש להפקיד כספים לחשבון אחר. אולם בכל הקשור בעלויות, נראה כי הנוחות הראשונית הזו עולה ביוקר. מרבית הבנקים גובים דמי משמרת רבעוניים המחושבים באופן יחסי לגודל התיק. בנוסף עמלות הקנייה והמכירה, עמלות על ביטול או שינוי פעולות ועוד עמלות אחרות ורבות הן גבוהות באופן יחסי לבתי ההשקעות.

בית השקעות, להבדיל, מציע במרבית המקרים עלויות מופחתות באופן משמעותי, אינו גובה דמי משמרת ומספק שקיפות גבוהה לגבי כלל העלויות. משקיעים הסוחרים בבורסות זרות עשויים להנות במיוחד משערי החליפין האטרקטיביים שמציעים בתי ההשקעות לעומת אלה של הבנקים.

בכל הקשור למסחר עצמו, מערכות המסחר של בתי ההשקעות הינן מתקדמות ומשוכללות ביחס לאלה של הבנקים. הן מציעות ציטוטים בזמן אמת, גישה למערכות מידע של חדשות שוטפות וגם למערכות הכוללות המלצות וניתוח השקעות על ידי אנליסטים.

לעתים קרובות, סוחרים עצמאיים, בייחוד בתחילת הדרך, עלולים להיתקל בקשיים טכניים ובצורך בתמיכה. במסחר באמצעות בתי ההשקעות קיים חדר מסחר הזמין להם בשעות המסחר ומספק מענה ותמיכה בכל בעיה או שאלה. בהקשר הלימודי, בתי ההשקעות גם מציעים למשקיעים דרכם קורסים שונים המקיפים מגוון רחב של נושאים הקשורים במסחר בבורסה.

השורה התחתונה

למעט העובדה כי מסחר בבורסה דרך בית השקעות מחייב תהליך של פתיחת חשבון והעברת כספים אליו, בכל שאר הפרמטרים נראה כי מסחר עצמאי דרך בתי ההשקעות חברי הבורסה מספק מענה מקיף וכולל, החל במערכות המסחר והתשתית הטכנולוגית, דרך העלויות הנמוכות ביחס לבנקים וכלה בתמיכה ומענה שוטף במקרה הצורך.

אקסלנס השקעות. ShutterStock
לעתים קרובות, סוחרים עצמאיים, בייחוד בתחילת הדרך, עלולים להיתקל בקשיים טכניים/ShutterStock

*מיטב טרייד בע"מ הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך ופיקדונות כספיים. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור משום הבטחה לתשואה או לרווח.

נטלי רוזן, סמנכ"לית שיווק ומכירות, מיטב טרייד, בשיתוף מיטב
  • עוד באותו נושא:
  • מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully