וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לדאוגוסט? תראו מה קרה לבורסה בחודש האחרון

עודכן לאחרונה: 31.8.2023 / 8:36

בדומה לרוב הבורסות בעולם, גם תל אביב הציגה ירידה ברוב המדדים. למה זה קרה, האם זה אופייני לחופשת הקיץ - ומי בכל זאת הרוויחו?

מאגר תמר 2015. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
מאגר תמר. כי מציון ייצא הגז: אלופת החודש היא מניית פז נפט, שהשיאה תשואה של כ-27% לבעלי המניות. מדד "ת"א נפט וגז" הציג בסך הכל עלייה של 1.5%/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

ירידת הכנסות המדינה ממיסים, ירידות מחירי הנדל"ן שלווה בקיפאון בענף הבנייה, המשך התחזקות הדולר אל מול השקל וגל האזהרות מפני השלכות הרפורמה המשפטית על המשק, העיבו על המסחר בבורסה בתל אביב במהלך אוגוסט האחרון והובילו לירידה של המדדים המרכזיים.

כך לדוגמא ירדו מדדי ת"א-35 ות"א-90 בכ-1.5%-2% בחודש האחרון, ומדד ת"א 125 ירד ב-1.6% עד לתאריך שנבחן (ראו טבלה).

הבורסה מציינת בסיכום החודשי שהוציאה אתמול, כי ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים באוגוסט, בראשם מדדי ת"א-קלינטק ומדד ת"א-מניב חו"ל, שירדו בכ-13% ובכ-7%, בהתאמה.

מנגד, היא מציינת, מדד ת"א-ביומד עלה בכ-3% ומדד ת"א נפט וגז עלה בכ-1.5% באותה תקופה, כאשר האחרון ממשיך להוביל בעלייה של כ-34% מתחילת השנה כתוצאה מהשפעת המשך ההתגברות בביקוש ליבוא של גז טבעי מישראל, עם אישור הממשלה לאחרונה להגדיל את היצוא ממאגר "תמר".

מניות אוגוסט 2023. ללא, מערכת וואלה!
זאת שעולה וזאת שיורדת: להיטי הבורסה בחודש אוגוסט - וגם המניות שזהרו מעט פחות/מערכת וואלה!, ללא

הבנקים הציגו בחודש זה דו"חות כספיים חיוביים לרבעון השני של השנה, שרכבו על העלאות הריבית לרווחיות מרשימה, אך הדבר לא הוביל לשינוי משמעותי במדד ת"א בנקים 5.

המסחר במניותיהם, עם זאת, היה גבוה יותר מאשר מניות תחומים אחרים, כאשר בנק לאומי ממשיך לככב זה החודש השלישי ברציפות (מאז החל וואלה! כסף בבדיקתה החודשית) כמניה הסחירה ביותר במדד ת"א 125, עם מחזור מסחר יומי של 90 מיליון שקל.

הובילו את המסחר במניות הבנקים (מחזורים) בנק הפועלים ובנק דיסקונט מיד אחריו עם מסחר בגובה 88 מיליון שקל ו-68 מיליון שקל, בהתאמה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בנק דיסקונט, מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק לאומי. ShutterStock
מניות הבנקים: היקפי מסחר גדולים ללא שינויים משמעותיים בשער/ShutterStock

תנועה ערה במניות הבנקים

מחזורי המסחר המוצגים, עם זאת, נמוכים מאשר בחודשים קודמים, והבורסה מציינת כי הדבר מאפיין את החודש כחלק מהירידה העונתית הרגילה במסחר בחודשי חופשות הקיץ. המחזור היומי בשוק המניות, כולל קרנות סל, הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל באוגוסט, כלומר - נמוך בכ-16% מהמחזור בחודשים ינואר-יולי 2023.

המניה שהשתרכה בתחתית הטבלה, ברמת המסחר בה, היא של יבואנית המזון והטואלטיקה דיפלומט, שבתחילת השבוע הודיעה כי להערכתה תעלה מחירים פעם נוספת, לאחר 4 העלאות מחיר שביצעה במשך השנה.

מרלוג טבע בשהם. סיון פרג',
מרלו"ג טבע בשוהם. חודש מצוין למנייה שכונתה פעם "מניית העם"/סיון פרג'

מצטיינות החודש

חברת התרופות טבע הייתה החמישית מבין המניות הסחירות ביותר - והיא גם הראשונה מתוך 5 המניות הסחירות ביותר שהשיאו את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים, שעמדה על 20%, והוסיפה בכך עוד כ-6.8 מיליארד שקל לשוויה.

המניה שהשיאה את התשואה הגבוהה ביותר (בכלל) למשקיעים הישראלים באוגוסט, היא פז נפט, שחברת פז בית זיקוק אשדוד פוצלה ממנה והחלה להיסחר במהלך החודש. פז נפט נסחרת בבורסה בתל אביב בכ-3.3 מיליארד שקל לאחר שמנייתה זינקה בכ-27% לתקופה שנבחנה.

אינטל, טאואר. יונתן סינדל, craetive commons, פלאש 90
אינטל וטאוור. הרגולטור הסיני הביא לצניחה במניות יצרנית השבבים ממגדל העמק/פלאש 90, יונתן סינדל, craetive commons

הסינדרום הסיני

2 המניות שהשיאו את התשואה השלילית ביותר הן תורפז וטאואר סמיקונדקטור, שאיבדו 27% ו-21%, בהתאמה, לתקופה שנבחנה. ירידת תורפז הגיעה על רקע דוחותיה הכספיים שהושפעו מחשש מהאטה כלכלית, לאחר שלקוחותיה צמצמו מלאים והשפיעו בכך על המכירות בחלק ממגזרי פעילותה ועל הרווח.

טאואר, הנסחרת בבורסה בתל אביב בכ-11.8 מיליארד שקל, איבדה עקב ירידתה כ-3.2 מיליארד שקל משוויה, על רקע הודעת אינטל במחצית אוגוסט כי היא מבטלת את רכישת החברה תמורת 5.4 מיליארד דולר, לאחר שהרגולטור הסיני לא נתן אישור להשלמת העסקה במסגרת הזמן שנקבעה.

יש לציין, כי הבורסה מגיבה בהתאם לרוח שנושבת מהמשקיעים, אך הכלכלה הריאלית ממשיכה לעת עתה להראות יציבות וחיוביות, כפי שגם אושרר על ידי חברת הדירוג הבינלאומית Fitch באמצע אוגוסט.

האחרונה הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ ואת תחזית הדירוג כ'יציבה', ללא שינוי. יחד עם זאת, הותירה על כנם כמה סימני שאלה בנוגע להשלכות פוטנציאליות עתידיות של השינויים המסתמנים במערכת המשפט. סימנים שככל הנראה ימשיכו להקרין על המשק (גם אם לפי שעה עדיין לא לחבל בו) עד שלא תושג, אם תושג, הסכמה לאומית רחבה לגביהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully