וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמן הירוק: כך השקעה לא גדולה תסדר לכם גרין קארד בארה"ב

עו"ד אלי עטר ועו"ד אילן גרזי

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 8:30

בגלל יוקר המחיה, בגלל החקיקה המשפטית או בגלל סיבות אישיות: אם אתם חולמים על רילוקיישן, כדאי להכיר את האפשרויות שקיימות למשקיעים ישראליים לקבל ויזה ורישיונות עבודה בארה"ב

פסל החירות. ShutterStock
בגלל יוקר המחיה, החקיקה המשפטית, המצב הביטחוני או מסיבות אישיות: רילוקיישן הפך למשאת נפשם של ישראלים רבים/ShutterStock

הסערה הפוליטית המקומית המתחוללת בחודשים האחרונים הובילה למשיכת פיקדונות בהיקפים ניכרים מחשבונות בנק בישראל, להתעניינות גוברת מצד הציבור בפתיחת חשבונות בנק בחו"ל, המרת שקלים לדולרים, ולהסטה של השקעות משוק ההון הישראלי לשוק ההון בארה"ב. במקביל ניכר גידול דרמטי בבקשות של ישראלים לוויזות רילוקיישן ולדרכונים אירופיים.

יש התולים שינויים אלו ביוקר המחיה בישראל, אחרים תולים את ההתענינות הגוברת בהנפקת הדרכונים הזרים בשנויים החוקתיים המתחוללים, ויכול להיות שילוב של הדברים ביחד עם הרצון לבחון אפשרויות נוספות מחוץ לישראל.

כחלק בלתי נפרד מתהליכים אלו גם המשקיעים המוסדיים (קופות הגמל, קרנות הפנסיה, קרנות הנאמנות וההשתלמות) מנתבים אחוזים משמעותיים מהכספים המנוהלים על ידם לחו"ל בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים.

כך לדוגמה, לפי פרסומים פומביים - במחצית הראשונה של השנה הגופים המוסדיים הגדילו את החשיפה של קופות הגמל וקרנות הפנסיה לנכסים בחו"ל ב-32.9 מיליארד שקל, לעומת 18-19 מיליארד שקל בשנים 2021-2022.

בנוסף, על פי נתוני בנק ישראל, נכון לחציון הראשון של השנה, ניתן לראות צבירות שליליות (כלומר פדיונות הגדולים מההפקדות) בקרנות הנאמנות המתמחות בנכסים מקומיים. בעוד שהקרנות המתמחות בנכסים בחו"ל צברו 8.8 מיליארד שקל, הקרנות המתמחות בנכסים בארץ (אג"ח ממשלתיות, אג"ח ותאגידיות מניות, וגם קרנות כספיות) צברו 4.9 מיליארד שקל בלבד.

נראה כי מגמה זו של השקעת כספים בחו"ל לא תדעך בחודשים הקרובים, ואולי אף תתעצם, עד לסיום הסערה הפוליטית, וכתלות בתוצאות שלה.

שקלים מול דולרים. ShutterStock
כרגיל בתקופות של אי ודאות, הדולר האמריקאי נתפס כסמל של יציבות/ShutterStock

הנהירה אל הדולר

בתקופות של חוסר יציבות מקומית או עולמית, נתקלים המשקיעים בסחף של מעבר להשקעה בדולרים, מכיוון שהדולר נתפס כמטבע יציב וזמין להשקעות גלובליות, אשר ימשיך - בהתאם לכל התחזיות - להיות המטבע השולט והדומיננטי גם בעשורים הקרובים. באופן דומה נחלש השקל לעומת הדולר בכ-17% מתחילת השנה, ומתחילת חודש אוגוסט נחלש השקל לעומת הדולר בכ-5%.

באופן דומה, בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2023 הבורסה המקומית הציגה תשואות חסר משמעותיות מול שאר העולם - מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו ב-4% וב-3% בהתאמה בלבד, כאשר במקביל מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס האמריקנים עלו ב-19% וב-7% בהתאמה והיורו סטוקס האירופי עלה ב-18%. יתר על כן, נכון לאמצע יוני 2023, רואים זינוק של 30% בנאסד"ק, ונכון לאוגוסט 2023, מדד נאסד"ק 100 עלה בכ-36% מתחילת השנה.

בעניין זה התבטא מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב כי "ביצועי החסר של שוק ההון מתחילת השנה, המשקפים אולי יותר מכל אינדיקטור, את ציפיות המשקיעים והסנטימנט השלילי כלפי הכלכלה המקומית, מצביעים על כך שישראל הולכת ומתרחקת מהשווקים הגלובליים, שכבר נמצאים במגמת התאוששות."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הבורסה בתל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה בתל אביב הציגה מתחילת השנה תשואות חסר מול הבורסות בעולם/ראובן קסטרו

ירוק זה לא רק דולרים

אחד מהיתרונות של העולם הגלובאלי הוא האפשרות לפזר את ההשקעות על פני הגלובוס, כצעד חשוב וחיוני בניהול סיכונים. כך, השקעה בנכסים מסוימים בארה"ב הוכיחה את עצמה בשנים האחרונות כאפיק השקעות אלטרנטיבי בעל פוטנציאל משמעותי, ללא תלות בתנודות פוליטיות כאלו או אחרות.

זאת מכיוון שבהקשרים הכלכליים, שתי המפלגות שעשויות לאחוז בשלטון בארה"ב רואות בעידוד ומשיכת השקעות זרות לגבולותיה של ארה"ב כנושא בעל חשיבות רבה. הקירבה התרבותית והחברתית שקיימת בין ארה''ב וישראל, והאמון הישראלי ביציבות הכלכלית והפוליטית של ארה''ב, תורמים במעברים העסקיים בין שתי המדינות.

בחלק ניכר מהמקרים, המשקיעים לא מודעים ליתרונות הגלומים באמנת ההשקעה בין ארה"ב לישראל, לפיה השקעה בנכסים מסוימים בארה"ב, בהיקפים כספיים לא מהותיים, מקנה לישראלים ולבני משפחותיהם את הזכות לקבל ויזת משקיע ובמקרים מסוימים גם גרין קארד, המאפשרים למשקיעים הישראלים ובני משפחותיהם לגור ולעבוד בארה"ב באופן חוקי.

החל משנות ה-90 הממשל האמריקאי, החל לתמוך בהבאת משקיעים זרים, ובהקמת תוכניות הגירה למשקיעים זרים הכוללות ויזת משקיע לפי השקעת מינימום במטרה ליצור מקומות עבודה חדשים בשוק האמריקאי. במאי 2019 נחתמה אמנת השקעה בין ארצות הברית לבין ישראל המאפשרת לאזרחי ישראל לקבל אשרת עבודה בארה"ב, באמצעותה, בין היתר, ניתן לקדם את אותו העסק בו יבחרו להשקיע בארצות הברית - ויזת משקיע E2.

בהתאם לתנאי האמנה, העסק שבגינו תוגש הבקשה עבור ויזת משקיע מסוג זה עשוי להיות עסק שקיים כבר מספר שנים בארה"ב, או לחילופין, עסק חדש שמצוי בהליך בנייתו והקמתו.

אשרת ההשקעה האמריקאית מסוג 2E מעניקה לבעליה שלל הטבות, וביניהן, מקנה מספר ביטוח לאומי, מאפשרת רכישת דירה (לרבות קבלת הלוואה לצורך כך), הבאת עובדים מישראל, והגירה של בני משפחה. האשרה ניתנת לרוב לתקופה של בין 3 ל-5 שנים, וניתן להאריכה בהתאם לנסיבות הכלכליות, עסקיות ואחרות.

בהתאם לנתונים סטטיסטיים פומביים, אחוז ניכר מתושבי החוץ שזכו לאשרה זו, בחרו להשתקע בארה"ב ולהישאר שם לשנים ארוכות. ואולם אין חובה להתגורר בתחומי ארה"ב בתקופה זו.

השאלה הכי נפוצה בהקשר זה, הינה לגבי סכום מינימום להשקעה. לצורך קבלת ויזה מסוג 2E אין צורך בהשקעה של מאות אלפי דולרים, אלא רק בהשקעה מינימאלית (לרוב, השקעה של כ-100 אלף דולר ארה''ב מהווה סכום התחלתי) ובהוכחה שהעסק עתיד לספק מקומות עבודה לשוק המקומי בארה"ב (קריטריון זה הינו קריטי לצורך העניין), וכן שלמגיש הבקשה יש את ההכשרה המקצועית מסוימת בתחום בו פעיל או צפוי לפעול העסק. העסקים הנכללים בקטגוריית ויזה זו הם למשל מסעדות, חנויות ועסקי קמעונאות ומכירה.

סוג נוסף המעניק אפשרויות מגוונות יותר למשקיע פוטנציאלי הינו ויזת EB5, המתאימה למעוניינים להגר לארצות הברית ולקבל מעמד של תושב קבע, גרין קארד, וזאת לאור השקעה משמעותית בעסק בארצות הברית אשר מספק, או עתיד לספק, לפחות 10 מקומות עבודה לעובדים אמריקאיים במשרה מלאה בארצות הברית, באופן ישיר או עקיף. הדגש כאן הוא על הקמת עסקים חדשים, אשר מוסיפים מקומות עבודה.

גרין קארד לארצות הברית. ShutterStock
לא חייבים לחיות את החלום האמריקאי, לפעמים מדובר פשוט בהשקעה משתלמת/ShutterStock

איך להשיג גרין-קארד?

העסקים אשר מאפשרים לקבל את ויזת EB5 הינם עסקים בתחום הנדל"ן, התשתיות, האירוח ולמעשה כל עסק שמספק תעסוקה ל 10 עובדים ומעלה וכן מצריך פעילות עסקית ענפה ומשמעותית שתסייע ותעזור לכלכלה האמריקאית. עסקים אלו (כגון, בתחום המלונאות) הופכים להיות לנגישים יותר לצורכי ההשקעה.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי לא מדובר בהכרח בפעילות אקטיבית של המשקיע עצמו, אלא במאפיינים של העסק, אשר מהווה מטרת ההשקעה, כאשר ההשקעה יכולה להיות גם בעלת אופי פאסיבי.

בנסיבות שכאלו מדובר בסכומי מינימום של כ-900 אלפי דולר באזורי "פריפריה" בארה"ב ומיליון דולר לאזורי ביקוש. השקעה בויזה מסוג מאפשרת בהמשך בתנאים מסוימים קבלת אזרחות אמריקאית.
גם בהקשר זה ראוי לציין כי ההשקעה יכולה להתבצע במסגרת של הלוואה לתקופה קצובה או שאינה קצובה או השקעה במניות, לפי העדפת המשקיע והסדר המס המתאים לצרכיו.

אם ננסה לסכם את הדברים, נאמר שבחודשים האחרונים גורמים רבים הן מתוך המערכת הבנקאית והן מחוצה לה, הצביעו על הוצאת כספים מישראל, על ידי יחידים, על ידי חברות ועל ידי גופים מוסדיים, בהיקפים של מיליארדי ש"ח. חלק מהכספים נותבו לפתיחת חשבונות בנק בחו"ל (בעיקר בשוויץ), חלק נותבו לרכישת נכסי נדל"ן באירופה (בדגש על קפריסין, יוון, איטליה ועוד) או בארה"ב וחלק אף הושקעו בניירות ערך הנסחרים בבורסות בארה"ב.

מומלץ למשקיעים הפוטנציאליים, הבוחנים הזדמנויות השקעה, לשקול לצד עניני תשואה, היבטי מס וכו' גם את היתרונות הגלומים בהשקעה בארה"ב המאפשרים בתנאים מסוימים העתקת מקום המגורים ו/או העבודה של המשקיע ובני משפחתו לארה"ב בהיקפי השקעה שאינם מהותיים.

ההשקעה יכולה להתבצע באופן פאסיבי בתאגיד שהוא זה שמעסיק את העובדים, ויכולים להבטיח לצד התשואה גם אפשרויות העסקה ומגורים בארה"ב.

עו"ד אלי עטר מתמחה בדיני הגירה ועו"ד אילן גרזי הינו מנהל מחלקת שוק ההון במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. נכתב בסיוע עו"ד מאשה ברקוביץ.

האמור לעיל הינו מאמר דעה בלבד ואינו מהווה המלצה ו/או פרסום ביחס להשקעה כלשהי ו/או אינו מהווה ייעוץ משפטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully