וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על החלב: העלבון של נתניהו והוועדה החדשה של סמוטריץ'

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 11:58

העקיצה של נתניהו בקפריסין, על היוגורט היווני הטוב, כוונה ליצרנים, אבל פגעה בחקלאים שמשוועים לפתרון ארוך טווח. יו"ר התאחדות החקלאים: "עשר שנים אני שומע סיסמאות על הפחתת מכסים והסרת רגולציה - ואנחנו המדינה הכי יקרה בעולם. אולי הגיע הזמן לחשוב אחרת?"

נתניהו בקפריסין. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בני הזוג נתניהו שומרים על השמנת בקפריסין. העקיצה של נתניהו כוונה אולי לשטראוס ותנובה, אבל פגעה ברפתנים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בדרך לירושלים לפגישה מתוכננת עם שר האוצר, בניסיון לשכנע אותו להפסיק את יבוא החלב הניגר מחו"ל, שמעו נציגי הרפתנים ומועצת החלב את ראש הממשלה, נושא דברים בהצהרה משותפת עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון ואומר להם את הדבר האחרון שרצו לשמוע.

"אנחנו אוהבים את האוכל שלכם", אמר נתניהו באנגלית ובחיוך גדול, ונדמה היה שרק לפני רגע סיים לאכול בטברנה מקומית שווה במיוחד. "אנחנו אוהבים את מוצרי החלב שלכם, אנחנו אוהבים את היוגורט שלכם. נפתח בקרוב את שוק מוצרי החלב שלנו - ומי ייתן והיוגורט הטוב ביותר ינצח". ואם זה לא הספיק, הוא הוסיף בפרץ שובבות, וסיכם: "יש לכם סיכוי טוב לנצח".

העקיצה היהירה של נתניהו כוונה אולי לשטראוס ולתנובה, שראשיהן הצטרפו לפעולות המחאה נגד החקיקה המשפטית, אבל פגעה כמו אגרוף בבטן של החקלאים, שטוענים שקידום היבוא מחו"ל פוגע במשק החלב בצורה אנושה - ומנסים כבר יותר מחודש להוכיח באותות, מופתים ומספרים, שהייבוא הוא לא הפתרון לבעיה, אלא מחריף אותה.


לפני הפגישה עם השר, הם הצטיידו בכמה מתווים חליפיים, חלקם כרוכים בתהליכי עומק וחלקם פשוטים ליישום, כמו איסור על רשתות השיווק לבקש הנחות במחיר מוצרי חלב בכלל ומוצרים מפוקחים בפרט, מה שיהפוך את הייצור שלהם לכדאי יותר למחלבות.

אילוסטרציה. ShutterStock
הפרות ברפת דנות בסוגייה איך לנצח את הקולגות מייוון וקפריסין/ShutterStock

"הדברים שאמר נתניהו בקפריסין מרתיחים בכל כך הרבה מובנים", אמר גורם בענף החלב ל"וואלה": "נתחיל מזה שבקפריסין החלב יותר יקר מזה שבארץ, ליטר חלב עולה 1.55 יורו, 6.39 שקלים, לעומת 6.01 שקלים בארץ (כשמקזזים את המע"מ, כיוון ששם אין מע"מ על מוצרי מזון). אולי הוא רוצה להוריד את המע"מ על מוצרי יבוא מיוון וקפריסין, או רק על אלה שייבאו משם רמי לוי ויוחננוף".

עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, לקח את דברי ראש הממשלה עמוק ללב.

"משמעות האמירה היא פגיעה קשה במשק החלב בישראל שהינו מתוכנן, ובעל תועלות לאומיות. בנוסף, מדובר באמירה מאכזבת ומנוגדת להבטחות ראש הממשלה לפני הבחירות, לתקן את הרפורמה בחקלאות ולייצר חדשה אשר מחזקת ומבססת את החקלאות הישראלית".

יפרח מוסיף: "ראש הממשלה שכח שהוא בעצמו, בממשלת האחדות עם גנץ, הוריד את המכסים על גבינות ויוגורטים", מוסיף הגורם בענף החלב, "ככה שמי שרוצה יכול לייבא אותם לארץ כבר עכשיו. הוא זה שפתח את היבוא ועכשיו עושה על זה עוד סיבוב.

"עשר שנים אני שומע את אותן סיסמאות על הפחתת מכסים והסרת רגולציה - ואיכשהו אנחנו המדינה הכי יקרה בעולם. אולי הגיע הזמן לחשוב אחרת? כשאני אומר לאגף תקציבים 'תראו איזה כשל שוק יצרתם', הם לא מבינים על מה אני מדבר
.

צריך לעודד יצור חדש, כי ככל שהיבוא יגדל, המחסור יגדל. המחלבות הגדולות יפסיקו לייצר מוצרים בפיקוח. הרעיון הוא לא לכבות מדורה בנפט, אלא לפתור את הבעיה".

מה הניבה הפגישה עם סמוטריץ', תשאלו? ובכן היא לא הניבה פתרון פורץ דרך, אלא עוד ועדת מומחים, שחבריה יהיו מקובלים על הצדדים, שתבחן צעדים לחיזוק וביסוס החלב הישראלי.

ומה יקרה בינתיים? כמו שזה נראה כרגע, נתניהו, שהתלהב מהיוגורט היווני (ובצדק), ימשיך לאכול אותו גם כאן, בישראל, ובגלל התקלה בקווי היצור של תנובה, שמייצרים את החלב המפוקח, יש סיכוי לא רע שילגום גם חלב תוצרת חוץ. לפחות עד שוועדת המומחים לביסוס החלב הישראלי תגיש את מסקנותיה (וכנראה שגם הרבה אחר כך).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
עמית יפרח, מזכל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל. באדיבות המצולמים
עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים. לקח קשה את דברי נתניהו/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully