וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה ראשון בלי מדים ודרגות: מה קורה למ"פים עם השחרור?

8.9.2023 / 11:10

הם הופכים בן לילה ממפקדים נערצים לטירונים באזרחות ומגלים איך כל הג'ובניקים עקפו אותם בסיבוב בדרך להשכלה וניסיון מיקצועי. ליווי ממשרד הביטחון כמו לאנשי קבע, אולי אין להם, אבל לשמחתם יש עמותה שהחליטה לעזור למ"פים להשתלב בעולם העסקים

תרגיל חטיבתי של כפיר , צה"ל, נובמבר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה!
רגע אחד אתה מפקד נערץ ולמחרת אתה מגלה שהג'ובניקים של אתמול נמצאים הרבה לפניך בעולם התעסוקתי/מערכת וואלה!, דובר צה"ל

הם הובילו מאות חיילים בשדה הקרב והיו אחראיים על כל אספקט של חייהם בשגרה ובחירום. הם בוגרי קורס הקצינים והכשרות ייחודיות בצה"ל, אנשים שגיבשו עמוד שדרה ערכי וצברו ניסיון מנהיגותי בתנאי קיצון, אופי שחושל באש. הם אלו שדחו את הטיול של "אחרי הצבא" ושמו את האינטרס האישי בצד לטובת משהו גדול מהם, הם חוד החנית של צה"ל - מפקדי הפלוגות הקרביים.

אותם אנשים שעברו את הברירה הטבעית הצה"לית ונשאו על כתפיהם הצעירות אחריות אותה מימשו בכל דקה ודקה במערבולות הביטחון השוטף והחירום הלאומי, משתחררים לאזרחות בפתאומיות, רגע אחרי שהבוקר עוד פיקדו על "פתיחת ציר" בסמוך לגדר המערכת.

למרות המסע הארוך והמחייב שעברו במהלך שירותם הצבאי, מדובר באנשים צעירים, לרובם עדיין לא מלאו 30. עתה הם מגלים שלאחר שנות הקבע הארוכות אף אחד לא מחכה להם בחוץ ויתרה מזאת, הם מצויים בפער גדול אחרי בני גילם שבינתיים השתלמו בלימודים או צברו ניסיון תעסוקתי. עתה, ללא מקצוע רלוונטי, הם שוב טירונים.

את הסוגייה המעניינת הזאת בחרנו לבחון דרך סיפורם של מתן תורג'מן ו- נ', מפ"ים משוחררים שמהמקרים שלהם אפשר ללמוד על ההתמודדות במעבר מהצבא לאזרחות. במקביל שמענו גם בכירים במשק הישראלי, ביניהם שי באב"ד, אורי אלטשולר ויוסי אבו, שמספרים על חשיבותו האסטרטגית של המשאב הלאומי, כפי שהוא בא לידי ביטוי בדמות המ"פ הקרבי המשוחרר.

אורי אלטשולר, מנכ"ל הריבוע הכחול. באדיבות הריבוע הכחול,
אורי אלטשולר, מנכ"ל הריבוע הכחול/באדיבות הריבוע הכחול

מעבר גבול

ב- 2021 הוקם מועדון המ"פים 2141 שעוסק בהכוונה, קידום והעצמת מ"פים קרביים משוחררים, מתוך רצון לסייע לאותם מ"פים לא להיפלט לאזרחות אלא לשגשג בה, וכמו כן למצות משאב לאומי שמהווה את פוטנציאל העתודה המנהיגותית הבאה של מדינת ישראל.

אגב, למי שתוהה מדוע נבחר דווקא המספר הזה כסיומת לשם המועדון, עו''ד אליאור דור (דובצ'ק), מנכ''ל מועדון המ''פים 2141 מסביר: "אז למה 2141? הרבה חושבים שהמספר מייצג טווח גילאים, אך לא זאת הסיבה, בארגון חברים גם מ''פים מעל גיל 60 שהיו מ''פים במלחמת יום הכיפורים ובשל''ג.

הסיבה האמיתית מייצגת אולי יותר מכל את הרוח והחזון של הארגון - 2141 היא... ובכן, שנה.
מדובר בדד-ליין או 'בצבאית' תג''ב (תאריך גמר ביצוע). המועדון התגבש לראשונה בשנת 2021 וקבע לעצמו תהליך של 120 שנים. מדובר באמירה שתכליתה דוגמה אישית למנהיגות: יש לפעול עכשיו עבור 'פירות מתוקים' שלא נהנה מטעמם, אלא יזכו בהם אלו שטרם נולדו.

לא להסתכל על הרווח לטווחים הקצרים, אלא להכשיר את הקרקע בשלבים קטנים, נחושים ובענווה עבור דורות העתיד - שהנכדים של הנכדים שלנו יוכלו לחיות במקום טוב יותר, כדי שמדינת ישראל תהיה מופת אמיתי. כי קהילה אמיתית מורכבת מהמתים, מהחיים ומאלה שעתידים להיוולד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שי באב"ד. אלבום פרטי, באדיבות המצולמים
שי באב"ד, היום מנכ"ל קבוצת שטראוס, במדים/באדיבות המצולמים, אלבום פרטי

מועדון המ"פים 2141 הוקם על ידי 4 מ"פים משוחררים ומונה כיום כ-1200 מ"פים הנעזרים בארגון הן בתהליך הכניסה לאזרחות והן כקהילה המעניקה רשת חברתית של מצוינות ועזרה הדדית, מלגות, סדנאות הסבה לאזרחות, הכוונה תעסוקתית, השמות, סיוע בעיבוד חוויות קרב ומאיץ יזמי חברתי.

פטר גיזונטרמן, הבעלים של קבוצת הנדל"ן Vision and Beyond, ובין מייסדי מועדון 2141: "אנחנו רואים המון דמיון ביכולות המנהיגותיות הכרוכות בתפקידי פיקודי בצבא לבין אלו שכרוכות ביזמות עסקית. בשני המקרים נדרשות תעוזה, חשיבה אסטרטגית ולקיחת אחריות.

הרבה מהניסיון שצברנו בצבא הבאנו לעולם העסקי, אבל המעבר הזה מהצבא לאזרחות הוא לא פשוט לכולם, וזה מה שאנחנו מנסים לעשות במועדון 2141: לייצר תשתית שתאפשר לכל אותם צעירים נפלאים, שקיבלו את ההחלטות הקשות ביותר כשהיו מפקדים בצבא, להביא את הכישורים הללו לידי ביטוי בכל תחומי החיים בישראל. זה יהיה הרווח של כולנו.

לאחרונה, הושק אף שיתוף פעולה ייחודי עם התאחדות התעשיינים לטובת גיבוש מיזם משותף לקידום מקצועי והשמה למ"פים משוחררים בתעשייה הישראלית.

מ"פ במיל' מתן תורג'מן, בן 24, מספר: "השתחררתי לא מזמן משירות הקבע כמ"פ לוחמים בחטיבת הצנחנים. כחודש לפני השחרור, בעת שניסיתי להבין מה הולך להיות איתי וקלטתי שאני בפיגור אחרי כל חבריי בעולם האזרחי, אחד מהמ"פים הוותיקים סיפר לי על מועדון 2141.

הוא אמר שאם 8200 דואגים שלבוגרים שלהם יהיה מקצוע, אז 2141 דואגים למפקדי פלוגות קרביים לכל החיים. הייתי בטוח שזה עוד מועדון לכיף, עוד חבורה בשביל הפאן, אבל ברגע שיצרתי קשר עם המועדון הבנתי שזה משהו אחר.

הכרתי את דובצ'ק, אחד ממייסדי המועדון, מ"פ טנקים משוחרר ואיש חזון, שהציע לי לקחת חלק בישיבת הנהלה של הארגון כדי לתאר את התחושות שלי כמ"פ שהולך להשתחרר ולהתחיל את דרכי באזרחות".

יוסי אבו, מנכ"ל NewMed Energy. ענבל מרמרי,
יוסי אבו, מנכ"ל NewMed Energy/ענבל מרמרי

משפה צבאית לאזרחית

תורג'מן ממשיך לתאר את התנהלותו מול הפורום: "הגעתי לישיבת הנהלה של הוועד המייעץ שהתקיימה במשרדי חברת שטראוס. כולם שם אנשים מרשימים בעלי רקורד ניהולי, תעשייתי ופוליטי בדרגים הגבוהים ביותר. סיפרתי על הפחד שלי מהשפה האזרחית, ממלחמת הקיום האזרחית שאני הולך לצלול אליה, ובעיקר סיפרתי שאני מבולבל.

אחרי שפיקדתי על 150 חיילים, הייתי האבא ואמא שלהם, דאגתי לכל הצרכים שלהם, הנה אני פתאום כאחד האדם, כאחרון האזרחים ואולי אפילו כאחרון החיילים. ולמה 'כאחרון החיילים'? כי מ"פ שמשתחרר אין לו סדנאות, אין לו ליווי, אין לו קורסים.

הוא עושה תפקיד בלוחמים עד היום האחרון וגוזר את החוגר אחרי המבצע סיום של הבוקר האחרון בקו. סיפרתי בישיבה הזו שאני מאוד רוצה להתחיל את חיי האזרחות בנחת אבל מבין שהשעון דופק והעולם בחוץ הוא כמעט מלחמת הישרדות שאני צריך להתמודד מולה".

אכן דברים שיוצאים מן הלב, אבל מה ענו לך הנוכחים?
"בסיום דברי עצר את כולם משה בטיטו, איש רב עשייה, שהיה מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר, ואמר 'אתה עלי' - אני מלווה אותך ומסייע לך. הייתי בהלם כשנחשפו בפניי סודות עולם הניהול והעולם העצמאי. משה עזר לי לתרגם את המיומנויות שרכשתי מ'צבאית' ל'אזרחית'. קבלתי צידה לדרך, פרשנות ותרגום שאפשרו לי לקחת את מה שקיבלתי בשירות הצבאי וליישם אותו בשינויים המתאימים."

שי באב"ד, מג"ד במיל, חבר דירקטוריון בהנהלה במועדון 2141, וכיום מנכ"ל ונשיא שטראוס: "מפקדי פלוגות קרביים משוחררים הם אוכלוסייה איכותית אשר תרמה רבות למדינת ישראל וממשיכה לעשות כן בעולם המילואים.

יציאתם לאזרחות הינה הזדמנות אדירה עבור מדינת ישראל למצות משאב אנושי לאומי יקר ערך. אני שמח לקחת חלק ולהיות שותף בעשייה של מועדון המ"פים על ידי השמה של אותם מ"פים צעירים ואיכותיים. כל חברה תצא נשכרת מהוספת אותם אנשים ערכיים, משימתיים ובעליי ניסיון מנהיגותי מוכח לשורותיה."

"מפקדי פלוגות צעירים אלו נבחרו בקפידה בצבא, עברו סינון, מיון והכשרה ייחודיים. מעבר לכך, זכו לצבור ניסיון פיקודי- ניהולי על 120 "עובדים" בכל חתך של חייהם - בין-אישי, לוגיסטי, תפעולי, פיתוח כ"א, מבצעי ובעצם אחריות כוללת ומקיפה", אומר אליאור דור ('דובצ'ק'), מנכ"ל מועדון 2141 ומוסיף, "אף על פי כן, הם יוצאים מהצבא ונופלים בין הכיסאות ל'מלחמת הישרדות'.

הם לא מספיק וותיקים כדי לקבל את הסיוע של סגני אלופים ומעלה - מצד שני וותיקים יתר על המידה כדי לקבל את המינימום שמקבל חייל או קצין זוטר.

מדובר בפספוס הזדמנות למיצוי משאב אנושי יקר ערך ברמה הלאומית. מועדון 2141 הוקם במטרה לאפשר לכל אותם צעירים נפלאים, שקיבלו את ההחלטות הקשות ביותר כשהיו מפקדים בצבא, לא להיפלט אלא להיקלט, לשגשג ואף להביא את הכישורים שצברו לידי ביטוי בכל תחומי החיים בישראל, להוות את עתודת המנהיגים הבאה בסקטור האזרחי, זה יהיה הרווח של כולנו".

יועז הנדל בכינוס של פורום המ"פים. באדיבות פורום המ"פים 2141,
יועז הנדל מדבר במפגש של פורום המ"פים 2141/באדיבות פורום המ"פים 2141

ממפקד למנהל

גם מ"פ במיל' נ', בן 31 , נשוי + 1 משתף בקשיים שהם מנת חלקו של מי שעד אתמול פיקד על עשרות חיילים ועתה הוא מוצא את עצמו ביום הראשון של הטירונות באזרחות: "השתחררתי ממש לפני שנתיים לאחר שירות של 11 שנים בו לקחתי חלק במבצע צוק איתן ופעילויות מבצעיות רבות כמ"פ הנדסה קרבית.

רגע לפני השחרור הרגשתי ממש אבוד וחסר כיוון, היו מספר תחומים רב שעניינו אותי אבל לא ידעתי מאיפה להתחיל ואיך להתחיל. עיקר התהייה הייתה איך מנתבים את כל הניסיון והערכים מהשירות הצבאי לחיים האזרחים.

אני יודע בוודאות שזו הייתה התחושה בקרב חבריי ואף כיום לרבים במצב נתון זה. השאלות של איך אני ממשיך מכאן? לאן הכיוון שאליו צריך ללכת? אנחנו כמ"פים משתחררים כשאין לנו מענה או יד מכוונת - אנחנו נחשבים "חזקים" ולכן הרוח היא 'שייסתדרו'.

התחלתי להגיע להרצאות של מועדון 2141, לפגוש עוד אנשים כמוני או כאלה שמבינים את הקושי ויודעים לתת עצה והכוונה. מדובר במ"פים משוחררים מכל העולמות; עסקי, בטחוני, נדל"ן, משפטים, חברתי ועוד.

כשהתחלתי ללמוד תואר שני, מנכ"ל 2141 דובצ'ק, סידר לי עבודה בתחום ההתמקצעות שלי ובמשך תקופה של כמעט שנה למדתי עולם מדהים ב- on the job training; ניהול תקציב, תפעול, התנהלות ארגונית, גיבוש חזון. תחשבו על זה - ללא ניסיון מעשי, יש מישהו שנותן בך אמון לתכנן תקציב, ישיבות בורד, התעסקות עם כספים ואופרציות. ניתנה לי ההזדמנות לעשות דברים שלא חשבתי עליהם כשהשתחררתי".

אורי אלטשולר, מנכ"ל הריבוע הכחול וחבר במועדון 2141 מרחיב על הרציונל: "מפקד פלוגה קרבית משוחרר עבר סינון ומיון במערכות הצבאיות, הוא בעל מנהיגות מוכחת ובעל מיומנויות ייחודיות. בעת השחרור אותם מפקדי פלוגות קרביים מהווים פוטנציאל עתודה ניהולית. מיצוי הפוטנציאל של אותם מ"פים, יתרום רבות גם למחויבות החברתית של ארגון בשל ה- DNA הערכי הייחודי המאפיין אותם."

ואת מילות הסיכום שמרנו ליוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, שאומר: "אנו מאמינים בציונות לא כסיסמה אלא כדרך חיים וביישום שלה בעשייה יום יומית. מועדון המ"פים 2141 הוא הזדמנות נהדרת להוקיר תודה לאותם מפקדי פלוגות קרביות שהשקיעו לילות כימים במשך שנים על מנת להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. אנו רואים חשיבות רבה בקידום ובתמיכה במועדון 2141 ובאנשים המרכיבים את הקהילה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully