וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלווה הגדול הראשון שהבנקים נאלצו להודות במצבו

שלומי שפר

12.3.2003 / 9:08

20% מניות בזק שרכש גד זאבי באשראי של 730 מ' ד' הועברו לכונס נכסים, לא לפני שהבנקים הפרישו לחומ"ס מאות מ' ש'; כעת הם מנסים לממש מה שניתן; הלווים הגדולים במשק - כתבה שנייה בסדרה * המשפחה שתלויה בחסדיה של גליה מאור * מיליארדרים, בחובות





ואולם המקור העיקרי של זאבי להחזרת חובותיו לבנקים היא התמורה על מכירת נכסיו. בשנה וחצי האחרונות - מאז נקלעה קבוצתו לקשיים - החל זאבי בסדרת מכירות של חברות, גם כאלה שנרכשו בתקופות השיא שלו. בספטמבר 2001 מכר זאבי את חברת ג'ון ברייס (חברה בת של מלם מקבוצת זאבי אחזקות) תמורת 15 מיליון שקל. ברייס נמכרה לפי שווי של 30 מיליון שקל, כשנסחרה בבורסה בשווי של 18 מיליון שקל.



בינואר 2002 ביצע זאבי עסקה נוספת בתחום ההיי-טק; חברת סימטרון (חברה בת של זאבי מחשבים - 64%), הפועלת בשוק התיב"מ - תכנון ייצור באמצעות מחשב - נמכרה לקבוצה הכוללת את חברת ההשקעות קונרס מקבוצת פועלים השקעות ואת חברת ההשקעות DBSI. זאבי קיבל תמורת אחזקותיו בסימטרון כ-10 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 15 מיליון דולר. בפברואר 2002 נסחרה החברה לפי שווי של 10 מיליון דולר.



באפריל 2002 נמכרו מניותיה של זאבי אחזקות בחברת טרנס כלל (39%). החברה, העוסקת באספקת שירותי עמילות מכס ושילוח בינלאומי, נמכרה לפי שווי של 65 מיליון שקל והזרימה לזאבי כ-25 מיליון שקל. עד היום איבדה החברה כשני שליש מערכה. זאבי אף מכר את אחזקותיו (6.8%) בחברת בית גאון אחזקות, תמורת 15 מיליון שקל.



עסקות אלה מעידות כי זאבי נותר איש עסקים ממולח שאינו אומר נואש; גם כאשר הוא מקבל הצעות לרכישת החברות הרווחיות שבבעלותו או בהחזקתו הוא לא ממהר להיענות ומקפיד לדרוש מחיר מלא - אף שהוא זקוק למזומנים, כדי להחזיר את חובותיו לבנקים. באחרונה הביעו כמה גופים ישראליים עניין ברכישת אחזקותיו של זאבי בחברת אייס (24%). על פי ההערכות ידרוש זאבי 34 מיליון דולר תמורת המכירה.



בבנקים סבורים כיום כי עסקים חדשים הם כבר לא יעשו עם זאבי, אך עם זאת מאמינים שבהדרגה יקבלו בחזרה את הלוואותיהם, גם מבלי לפעול לפירוק החברות של זאבי. ולראיה, באחרונה ניגש זאבי למכרז להקמת מסוף המטענים בנתב"ג.



בבנקים סבורים כי ייתכן שזאבי עושה שימוש אחר עם הכסף שאינו מחזיר להם. למשל, חברת מלם שבבעלות זאבי אחזקות הודיעה ביוני 2002 על עסקה עם בעל השליטה בה - גד זאבי. על פי הודעת החברה יקבל זאבי תמורת העסקתו כיו"ר הדירקטוריון עשרת אלפים דולר לחודש. במקביל הופחתו דמי הניהול שמשלמת מלם לזאבי אחזקות ב-200 אלף שקל לשנה.



ועדת הביקורת ודירקטוריון מלם כתבו בנימוקיהם לאישור העסקה כי הגדלת מעורבותו של זאבי "תאיץ את תהליכי ההתייעלות ומיקוד האסטרטגיה של החברה. ניסיונו העסקי וקשריו של זאבי בישראל ובעולם יסייעו לחברה להגיע לרווחיות ויציבות". בבנקים היו מאושרים אם הסכום היה נכנס לחשבון החובה של קבוצת זאבי ולא לכיסו הפרטי.



באחרונה הועלה חשד ולפיו חלק מהמימון הנוסף שקיבל זאבי לרכישת מניות בזק - המימון ניתן בשני חלקים, כאשר החלק השני כלל כ-90 מיליון דולר - עשה דרכו חזרה לצ'רנוי. העניין עדיין מצוי בהליכי חקירה. כיום זאבי כבר לא מחזיק בבית"ר ירושלים וגם לא במניות בזק. השאלה שנותרה פתוחה היא כמה זמן יוכל להמשיך ולהחזיק את שאר החברות באימפריה שבנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully