וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמש מעל המים: פרויקט סולארי ענק צף בחוף הכרמל

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 11:21

כמה ימים לאחר הודעתה על הסכם מכירת חשמל בגובה 2.2 מיליארד שקל, מודיעה טראלייט על השקה של פרויקט סולארי צף. איך זה עובד?

הפרויקט הסולארי הצף מעיין צבי. טראלייט,
הפרויקט הסולארי הצף הגדול ביותר בישראל, מעל מאגרי המים של קיבוץ מעיין צבי/טראלייט

בסוף השבוע הושק הפרויקט הסולארי הצף הגדול ביותר בישראל. הפרויקט, של אגודת מי חוף הכרמל בשיתוף החברות טראלייט וסינרג'י, כולל הקמת מתקנים פוטו-וולטאים צפים בהספק של 31 מגה וואט על גבי מאגרי המים בקיבוץ מעיין צבי שליד זכרון יעקב. לראשונה בעולם, שולבו בפרויקט הסולארי הצף מערכות עקיבה אחרי השמש (טרקרים) של חברת Xfloat הישראלית, כאשר העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת בכ-130 מיליון שקל.

הפרויקט הייחודי בוצע כחלק ממדיניות שמובילה המועצה האזורית חוף הכרמל לקירוי מקווי מים ומאגרים, אשר גובשה בשילוב כלל הגורמים הרלוונטיים: היישובים שהינם בעלי הקרקעות, אגודת המים של החוף הכרמל, משרדי הממשלה הרלוונטיים, הגופים הירוקים, מומחי צפרות וטבע, לשכת התכנון המחוזית חיפה והיזמים. במסגרת מימוש המדיניות קורו גם מאגר המים במושב הבונים, בריכות דגים בקיבוץ מעגן מיכאל ומוסדות ציבוריים שונים ברחבי המועצה.

יועד לודר, מנכ"ל חוף הכרמל אנרגיות: "אנחנו חונכים היום את הפרויקט הסולארי הצף הגדול והייחודי בארץ. לפרויקט הגדול הקודם במאגר הבונים מצטרפות שתי רפסודות סולאריות גדולות מימדים שאחת מהן מבוססת על טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך של חברת אקספלואוט (Xfloat) המשלבת גם מעקב אחר תנועת השמש במאגר המים, תוך שימוש במים להטיית הפאנלים.

זהו שלב נוסף בכיסוי כל מאגרי המים לחקלאות בחוף הכרמל וייצור חשמל ירוק בהיקף הגדול מצריכת כל משקי הבית של יישובי חוף הכרמל. הפרויקט התאפשר ע"י שיתוף פעולה עם גורמי התכנון, משרד הבריאות וכל יתר גורמי הרישוי. הפרויקט יאפשר הוזלת המים לחקלאות ויסייע לשמירת המרחב הירוק לאורך כל רצועת מישור החוף שבין חדרה לחיפה".

פרויקט מעיין צבי, שמשתרע על פני שטח כולל של כ-587 דונם, הוא הגדול ביותר בסדרת פרויקטים סולאריים של טראלייט באמצעות החברה-הבת מנורה סינרג'י, בהיקף כולל של 124 מגה וואט (DC), על גבי גגות ומאגרי מים ברחבי הארץ.

בחודש שעבר עדכנה טראלייט כי מנורה סינרג'י התקשרה עם בנק לאומי (כנציג המלווים) על הסכם מימון בהיקף של עד 510 מיליון שקל לטובת פרויקטים האלו, שחלקם הגדול כבר מחובר לרשת החשמל והחל ייצור חשמל. עד כה חוברו 97% מכלל הפרויקטים המדוברים - כאשר לצד מאגרי מעין צבי (31 MW) - ישנם פרויקט גדולים נוספים ברחבי הארץ, למשל: תל יצחק (10.7MW), יסעור מערב (6.3 MW), בית שערים (5MW), גן שומרון (3.7 MW) ותלמי אלעזר (3.6 MW) ואחרים.

רני ליפשיץ מנכ"ל טראלייט: "אנו שמחים להמשיך ולבסס את טראלייט כחברה מובילה בישראל בתחום של אנרגיה סולארית, גם במתכונת של דו-שימוש, ולהשיק את הפרויקט הצף הגדול בארץ. אין ספק כי זו הדרך הירוקה ביותר להפיק חשמל - תוך ניצול מיטבי של השמש ושל משאב קיים. תודה לסינרג'י, למועצה האזורית חוף הכרמל ולבנק לאומי על השותפות לאורך הדרך".

אסיף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, הוסיף: "הפרויקט לקירוי פוטו וולטאי של מאגרי מעיין צבי מעמיד את חוף הכרמל בחזית המעבר לאנרגיות מתחדשות, ולמאבק במשבר האקלים והשלכותיו. למעשה, אני גאה לספר שכיום כל תצרוכת החשמל של תושבי חוף הכרמל מופקת מאנרגיה ירוקה. תודה לכל השותפים, אין לי ספק שיחד נמשיך לפעול על מנת לקדם את חוף הכרמל ואת האזור כולו".

רני ליפשיץ. טראלייט,
רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט/טראלייט

עסקת הענק עם דליה

השקת הפרויקט הסולארי הצף התבצעה כמה ימים בלבד לאחר שבשבוע שעבר בישרה טראלייט על חתימת הסכם למכירת חשמל לחברת דליה אנרגיה, שפועלת כמספק חשמל, בהיקף מוערך מצטבר של כ-2.2-2.3 מיליארד שקל, לתקופה של 23 שנה. במסגרת ההסכם, טראלייט תמכור את מלוא החשמל המיוצר במסגרת פרויקט תענך 2 שצפוי להתחיל בהפעלה מסחרית החל מהמחצית הראשונה של 2025, בהספק מותקן (DC) של כ-108 מגה-וואט, משולב מתקן אגירה בהספק של 433 מגה-וואט שעה.

בחודש אוגוסט השנה עדכנה טראלייט כי חתמה עם בנק מזרחי טפחות על מזכר הבנות, הכפוף לחתימה על הסכם מחייב, להעמדת מסגרות אשראי בהיקף של עד 880 מיליון שקל, לטובת מימון הקמת פרויקט 'התענך 2' הממוקם בחבל התענך שבדרום עמק יזרעאל. פרויקט "התענך" על שני חלקיו צפוי לפעול בהספק מותקן של 250 מגה, המהווים כ-5.2% מהיקף האנרגיה הירוקה במדינת ישראל ו-1.2% מסך ההספק של משק החשמל. היקפו הכספי הכולל מוערך בכ-1 מיליארד שקל. הפרויקט, שאותו יוזמת ומקדמת טראלייט יחד עם החברה הכלכלית של תנועת המושבים, נחשב לפרויקט תשתית לאומית אשר צפוי לספק את צרכי החשמל של כרבע מיליון ישראלים בכ-63 אלף בתים, יסייע משמעותית לעמידה של ישראל ביעדי האנרגיה הירוקה וכן ייתן רוח גבית לכלכלת האזור.

לטראלייט צבר פרויקטים בשלבי פיתוח שונים בהיקף של מעל 1.5 ג'יגה-וואט ו-2.4 ג'יגה-וואט שעה אגירה. בחודש שעבר עדכנה החברה על חתימת מזכרי הבנה אסטרטגיים עם בנק לאומי ומגדל בקשר עם הרחבת פעילותה בתחום דו-השימוש באמצעות חברת הבת TST. מזכר ההבנות עם לאומי, הכפוף לחתימה על הסכם מחייב, הינו לקבלת אשראי של עד 510 מיליון שקל למימון פרויקטים במתכונת של דו-שימוש בהיקף של 164 מגה וואט. טראלייט גם עדכנה בחודש שעבר כי התקשרה עם בנק לאומי בהסכם מימון של עד 510 מיליון ש"ח לטובת פרויקטים סולאריים בהיקף של 124 מגה וואט (DC), על גבי גגות ומאגרי מים ברחבי הארץ, שחלקם הגדול כבר מחובר לרשת החשמל.

רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט: "ההסכם למכירת החשמל לדליה מפרויקט תענך 2 מהווה ציון דרך משמעותי מאוד עבור טראלייט והופך את החברה, הלכה למעשה, לשחקן מוביל ומרכזי בתחום ייצור ואספקת חשמל ירוק בישראל. פרויקט התענך, על שני חלקיו, הינו פרויקט אסטרטגי בהיקף אדיר של 250 מגה וואט שיספק חשמל לכ-60 אלף בתים בישראל. בסך הכל, אנו נמצאים כיום בהקמה ולקראת הקמה של פרויקטים סולאריים ומתקני אגירה בהיקף משמעותי של כ-1000 מגה וואט ו-1900 מגה וואט שעה בהתאמה, שצפויים להתחבר לרשת בהדרגה במהלך שלוש השנים הקרובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully