וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצור, מיתון לפניך: ההאטה הכלכלית העולמית והזווית הישראלית

שלמה מעוז

15.9.2023 / 11:58

כל המדדים בכלכלה העולמית מצביעים על כיוון ברור: האטה קשה בואכה מיתון. מצבה של ישראל טוב יחסית, בעיקר בגלל הגז והטכנולוגיה, אבל בכדי שלא להיגרר אחרי רוב הכלכלות, מוכרחים לבצע כמה תיקונים בבסיס התקציב ל-2024, תיקונים שקשה מאוד לבצע בהרכב הנוכחי של הממשלה

אישה קונה מכשירי חשמל. ShutterStock
בעולם - וגם בישראל, דוחים קניות לא חיוניות, למשל של מכשירי חשמל שלא מוכרחים להחליף/ShutterStock

המלאים שנוצרו כיום במחסני החברות ברחבי העולם, מתוך תקווה שהעולם עובר לצמיחה מיטבית לאחר הקורונה, נותרו כעת גבוהים ותקועים כעצם בגרונם של החברות והסוחרים ברחבי תבל. כל הציפיות כי הביקוש שיבוא לאחר סגרי הקורונה יפחית המלאים של ציוד תעשייתי מעובד, מכונות ומכשור, כולל לשימוש משקי הבית, התבדו.

מתברר כי סין במשבר אדיר בעיקר בגלל התרסקות ענף הבנייה, מה שגרר לירידה אדירה בביקוש של הסינים לייבוא של ציוד, מכשור, שבבי זכרונות וחומרי גלם. את ההאטה בסין לא לקחו היצרנים והסוחרים ברחבי העולם בחשבון. לציפיות לגאות בביקושם היה על מה לסמוך, הבנקים המרכזיים בעולם והממשלות הזרימו טריליוני דולר למערכת המשקית בעולם, אולי בין 7-8 טריליון דולר, כלומר - הרבה כסף והון בידי משקי הבית והעסקים שהיו אמורים להביא לגעש בביקוש העולמי.

מה שקרה היה שכמות הכסף האדירה הזו, לעומת מיעוט חומרי גלם וסחורות אחרות, יחסית, הביא לכך שהאינפלציה גאתה ועדיין עולה ללא הפסקה, אם כי בשיעור נמוך מאשר לפני שנה. התוצאה היא שהבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים להעלות את הריבית או להכריז על עליות ריבית נוספות באופק, למעט סין שכבר נכנסה להאטה של ממש והאינפלציה והריביות בה נמוכים מאוד.

מכולות. ShutterStock
פסטיבל המכולות: ירידה חדה במחירי השינוע הימי, עוד עדות להאטה העולמית/ShutterStock

האטה מתפשטת

הפעילות העסקית בעולם ברבע השלישי של השנה החלה בעצלתיים, ההאטה מתפשטת במרבית העולם. התוצאה כיום היא שתעריפי הובלה הימית בעולם, נמוכים, פשוט מפני שהביקוש להובלה בירידה.

מתחילת השנה מדד מחירי ההובלה במכולות ירד ב-32%, תעריפי ההובלה הימית בתפזורת ירדו ב-25%. תעריפי ההובלה במכולות מסין לים התיכון, לאזור שלנו, ירדו ב-38%. תעריפי ההובלה מצפון אמריקה לצפון מזרח ארה"ב ירדו ב-71%. תעריפי ההובלה מסין למזרח ארה"ב ירדו ב-6%. רק תעריפי ההובלה מסין למערב ארה"ב התאוששה, מתחילת השנה עלייה של 38%, רובה מתחילת יולי עם עליה של 58%.

מעל הכל יצרנים וסוחרים מתקשים להחזיק מלאים של תוצרת מעובדת על רקע נטל הריבית שאינה מפסיקה לעלות וכך תשלומי הריבית שלהם בעליה מתמדת ללא הפסקה. שימו לב, כלל הייצור התעשייתי העולמי היה ברבע השני של השנה גבוה רק ב-1% לעומת הרבע השני של 2022. יצרני החרושת בארה"ב ואירופה ממש מנסים להפחית את עודף הייצור.

הציבור בעולם מפחית את הביקוש למקררים, ציוד חשמלי לבית, אלקטרוניקה בידורית ורהיטים שאינם כה חיוניים למשקי הבית, אינם דורשים החלפה מיידית ואפשר למשוך איתם עוד שנה שנתיים ולעשות שימוש בכסף, המאבד מערכו בגלל האינפלציה, לקניות חיוניות, כגון מזון, דלק וחינוך.

תופעה כזו של זחילה בגידול בייצור התעשייתי הביאה בעבר למיתון נמשך בעולם. כתוצאה מכך מרבית הצמיחה העולמית תלויה עתה בתעשיית השרותים, כגון תיירות ושאר תעשיית הבילויים מהופעות ועד למופעי בידור. בשרותים אין אפשרות להחזיק מלאי, טיסה שלא נמכרה, מלון שלא אוכלס, הופעה שבוטלה ועוד. לכן כאשר יש עודף היצע מחירי טיסות או עלות שהייה במלונות, המחירים יורדים.

בארה"ב תנועת המטענים בשבעת הנמלים הגדולים הייתה ביולי השנה בשפל מאז 2017. תנועת המכולות בדרכים היבשתיות בשפל מאז 2012. בבריטניה תנועת הסחורות בנמל התעופה היתרו בלונדון בשבעת החודשים הראשונים של השנה בשפל מאז 2007.

ביפן נרשם שפל גם בתנועת הסחורות בנמל התעופה הגדול של טוקיו, נריטה, בשבעת החודשים הראשונים של השנה, שפל של מזה עשור. היות שעלויות שינוע באוויר יקרות יותר מתעריפי ההובלה בים ובאוקיאנוס, חלק מהספקים והסוחרים עברו להובלה באניות בכדי לחסוך כסף. מה בוער? הביקוש בלאו הכי לא גבוה.

חברות התעופה החלו להתחרות בעוצמה בכדי להבטיח לעצמן הובלת מטענים אוויריים. תנועת המכולות בעולם, במונחי מכולות בגודל סטנדרטי של עשרים רגל, הייתה ביולי 3.43 מיליון לעומת 3.29 מיליון ביולי אשתקד, עליה של 4.3% בלבד, ולעומת 3.24 מיליון ביולי 2019, היא השנה טרם הקורונה. נקודה מדאיגה, על פי ה-OECD, היא שהירידה בשווי הסחר העולמי ברבע השני של השנה בין 2%-3%, נובעת הן מירידה בנפח והן מירידה במחירי הסחורות.

בצפון אמריקה הסחר ירד בין 2%-5.7%. בנמלי הסחר של סין נרשמה עליה של 2% בתנועת המכולות, אבל בתוך סין גופה יש עליה של 7%. הייצוא של סין באוגוסט השנה צנח ב-8.8% לעומת אוגוסט אשתקד לאחר התרסקות של 14.5% ביולי. הייבוא של סין ירד ב-7.3% לאחר נסיגה של 12.4% ביולי. כלל הייצוא הסיני עד אמצע אוגוסט היה נמוך ב-5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הייצוא של יפן לסין ירד זה באוגוסט זה החודש השמיני ברציפות, ביולי ירד ב-13.4%.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הנשיא ג'ו ביידן והנשיא שי ג'ינפינג לוחצים ידיים בפסגה בבאלי. GettyImages
נשיאי סין וארה"ב לוחצים ידיים מלפנים, אבל מאחור דוקרים זה את זה בגב. העולם זקוק להתאוששות הכלכלה הסינית/GettyImages

בונים על סין?

העולם מודאג ממה שנעשה בסין מפני שיש לכך השפעה על הכלכלה הגלובלית, פתאום סין מפחיתה את הייבוא של מוצרי בינוי וציוד לבינוי. קטרפילר, היצרנית האמריקאית של ציוד כבד לעבודות עפר ובניה הודיעה כי מתברר לה שהרכישות של סין עוד יותר נמוכות ממה שחשבו קודם לכן.

למה להיות מופתע? הרי סין חווה משבר אדיר בענף הבנייה למגורים וענף הבנייה האחר, שלא חוותה מעולם, עם פשיטות רגל אדירות של חברות מובילות שאינן יכולות לשרת את החובות שלהם, כלומר לשלם את הריבית והקרן. סין רוכשת פחות ציוד אלקטרוני מהעולם ועכשיו הודיעה כי אנשי ממשל וגם פקידים ממשלתיים סיניים לא יוכלו לעשות יותר שימוש בניידים של אפל האמריקאית, מעין נקמה על האיסור של האמריקאים לעשות שימוש בציוד של יצרנית ומשווקת ציוד התקשורת, חברת וואווי הסינית.

עוד טרם פרצה פרשת אפל אמר הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן כי הנעשה בסין בתחום המשקי הוא מעין פצצת זמן מתקתקת. עוד גילה, אולי בפליטת פה, כי לדעתו סין לא תצמח השנה כפי שהיא מתיימרת כ-5%, רק 2%, אומר בידן ואינו מפרט. המשקיעים בשוק ההון אינם ממתינים, כבר משכו השקעות משוק ניירות הערך הסיני בסכום של 10 מיליארד דולר בעיקר של מניות של חברות גדולות.

אם סין תכנס למיתון של ממש היא תגרור אחריה את ארה"ב ואירופה. הייצוא לסין של ארה"ב, אירופה, אפריקה, של כולם היה ביולי השנה נמוך ממה שהיה לפני שנה. הייצוא האסייתי והאפריקאי לסין ירד בשבעת החודשים הראשונים של השנה בשיעור אדיר של 14%, כולל רכיבים אלקטרוניים מדרום קוריאה וטאיוון. ההשפעה מתגלגלת למדינות אחרות בדרום מזרח אסיה.

היצוא של טאיוואן לרחבי העולם ירד באוגוסט זה החודש ה-12 ברציפות, ירידה ב-7.3% לעומת אוגוסט אשתקד. ביולי הירידה הייתה 10.4%, בהתאמה. ייצוא רכיבים אלקטרוניים של טאיוון ירד באוגוסט ב-11.2% לעומת אוגוסט אשתקד, ייצוא שבבי זיכרונות ירד ב-10.4%.

יצרנית השבבים הטאיוואנית TSMC, הגדולה בעולם, מייצרת לפי הזמנה כ-59% מהייצור העולמי של שבבי זכרונות, הודיעה כי כלל הייצוא באוגוסט היה נמוך ב-14.1% לעומת אוגוסט אשתקד. כלל הייצוא הטאיווני לארה"ב היה באוגוסט גבוה ב-8.8% לעומת אוגוסט אשתקד. רק ארה"ב, הודו וישראל צומחות ממש בשנה הנוכחית. הייבוא לטאיוון נפל באוגוסט ב-22.9% לעומת החודש המקביל אשתקד. הייצוא היפני ירד ביולי לאחר שסין הפחיתה רכישת כלי רכב ושבבי זכרונות מיפן.

כל כך תלויים בסין עד שדרום קוריאה ותאילנד הפחיתו תחזית הצמיחה שלהן עקב הירידה הצפויה בייצוא לסין. מי שעוד ייפגע מההאטה בסין הן מדינות המכרות והסחורות העיקריות, כגון אוסטרליה, ברזיל, קנדה, דרום אפריקה וצ'ילי.

ההשפעה החיובית של ההאטה בסין תהיה אם תשוב ותגדיל הייצוא שלה לרחבי העולם במחירים זולים יחסית כפי שעשתה במשך ארבעה עשורים עד לפרוץ הקורונה והשינוי במדיניות המשקית של הנשיא שי ג'ינפינג. אם זה יקרה, יוביל הדבר להפחתת האינפלציה ברחבי העולם, עולם שנלחם כרגע באינפלציה בעיקר באמצעות העלאת ריבית. מחירי הסחורות מסין בארה"ב יורדים בעקביות. לפי חישובי הבנק האמריקאי Wells Fargo & Co הייבוא המוזל מסין יתרום לירידה בכלל האינפלציה בארה"ב בשנת 2025, בשיעורים שבין 0.7%-1.4%.

על חשיבותה של סין אפשר ללמוד מכך שעל פי חישובי קרן המטבע הבינלאומית צמיחה של 1% בסין תורמת לצמיחה של 0.3% במשק העולמי.

הסחר בשרותים בקרב מדינות ה-20G ברבע השני של השנה נע בין עליה של 0.2% לירידה של 0.6% לאחר עליה של 4.5%-8.8% ברבע הראשון של השנה. ייצוא השרותים של ארה"ב עלה ברבע השני של השנה ב-1% בלבד והייבוא עם עליה של 1.3%. אוסטרליה הייתה עם גידול בשרותי תיירות במטוסים, בעוד דרום קוריאה ייצאה שרותי מידע ומחשוב. ייצוא השרותים של סין ירד ב-4.4%, בעיקר בשרותי תעבורה.

והתושבים הסינים עצמם? הם מעדיפים לרכוש יותר כרטיסי טיסה ושרותי תיירות מאשר סחורות של המערב: לבקר בחו"ל לא לקנות מחו"ל. היעד המועדף על הסינים היא תאילנד הזקוקה לתיירים הסינים לצמיחתה. כח הקנייה של הסינים ירד לא רק בגלל חולשת המשק הסיני אלא גם בגלל שהבנק המרכזי, המעוניין להגביר את כושר התחרות של המשק הסיני, בכדי להביא לחידוש העלייה בייצוא לעומת מתחרותיה של סין, גרם ליואן הסיני לרדת לשפל של 16 שנים.

הייצוא הסיני באוגוסט צנח ב-8.8% לעומת אוגוסט אשתקד לאחר התרסקות של 14.5% ביולי. הייבוא ירד ב-7.3% לאחר ירידה של 12.4%, בהתאמה, הפתרון של הבנק המרכזי הסיני, פיחות המטבע שירד בערכו מול הדולר בחצי השנה האחרונה ב-5%. הפחתת הריבית ע"י סין אף היא נועדה לעזור למשק הסיני, כך שזרימת הון לשוק האג"ח הסיני תיחלש ובכך היואן הסיני ימשיך לאבד מערכו.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בכינוס בעיר אחמדאבאד, 12 במרץ 2021. רויטרס
נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו. מזגזג בין הגושים בדרך להפוך את הודו ל"סין החדשה"/רויטרס

המעבר להודו

העולם עובר תהליך של פולריזציה במקום הגלובליזציה הדועכת, שהחזיקה מעמד כארבעה עשורים. ממש בימים אלה נוצרים שני גושים, גוש הפחות נחשבים, "מצורעים" בעיני המערב, הכולל את רוסיה, אירן, חלק ממדינות אמריקה הלטינית ודרום אפריקה וכולם בהנהגת סין, לעומת המדינות המערביות החזקות, בהנהגה - ללא עוררין - של ארה"ב.

מי שרוצה לנצל ההזדמנות מחולשתה של סין היא הודו המשדרת לכול העולם כי היא המקום האלטרנטיבי להשקעות במקומה של סין, חברות הנוטשות את סין מוזמנות להודו. הודו הצומחת בשנים אלה בשעור שנתי של 7%, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, משחקת במגרש של שני המחנות הלא נחשבים והנחשבים כאחד, פלירטוט עם רוסיה וגם עם ארה"ב תוך זקיפת קומה מול סין הממשיכה לדרוש ולנגוס בשטחה.

מי שזלזל ביכולתה של הודו מצא שהיא קבעה שרק היא, אפילו ענייה, הייתה יכולה להנחית חלילית על הקוטב הדרומי של הירח, משימה קשה, שהושגה. הודו הייתה החודש, לראשונה, נשיאת ועידת 20 המדינות העשירות בעולם. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בעננים. מודי מחזק את מעמדו הפוליטי פנימה ואת מעמדה של הודו בעולם ששווקיו הולכים ומתכווצים.

וישראל? ישראל ממשיכה לצמוח היטב והביקוש לגז, ציוד בטחוני, ציוד הייטק ושרותי הייטק בעליה. ייצוא הסחורות לסין עלה בשלושת החודשים ליולי בשעור שנתי של 20.8%, הייצוא לאסיה הציג עליה של 19%, היצוא לאמריקה עם עליה של 25.8%, לארה"ב - עליה של 26.5% ולשאר העולם, עליה של 66.6%.

רק לאירופה שלמעשה אינה צומחת ומתקשה לשלם את חשבון הגז שלה, ירד הייצוא הישראלי בתקופה האמורה בשיעור שנתי של 10% - מזה ירידה למדינות האיחוד האירופאי של 6.7%.
על ישראל להיזהר משאננות הנובעת מביצועיה המשקיים, המשך גלישת העולם להאטה עד קרוב למיתון, עלול לאחוז גם בכנף בגדינו ולמשוך אותנו להאטה בפעילות המשקית.

בכדי לאזן חשש זה חייבים לעשות שינויים בבסיס התקציב שאושר לשנת 2024 למשוך יותר לתשתיות התלויות פחות בפעילות המשקית העולמית ולהפחית את תשלומי ההעברה (שדווקא גוברים!) לסקטורים לא יצרניים ולאוכלוסייה שעבודה או משרה אינה עומדת בראש מעניינם. לצערנו, דווקא הם אלה האוחזים בגרונו של השלטון הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully