וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך לפרק את האגרסיביות של הרשתות, שמתנהגות בצורה בוטה"

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 9:16

יו"ר נשיאות המגזר העסקי במתקפה חסרת תקדים על שר האוצר ורשות השיווק, ברקע ההחלטה להאריך את הפטור על יבוא חלב ניגר. על סמוטריץ': "הוא יהיה חייב לתקן את דרכו"

בצלאל סמוטריץ', שקיות חלב. ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
שר האוצר האריך את הפטור ממכס על יבוא חלב - ובמגזר החקלאי משתוללים/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90

"צריך לפרק את האגרסיביות של הרשתות שמתנהגות בצורה בוטה", כך אומר דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי. אמיתי מודאג מהמשבר בשוק החלב, ומפנה אצבע מאשימה אל שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הוא יהיה חייב לתקן את דרכו, יצטרך להפוך מילים למעשים". הדברים נאמרו לליאת רון ברדיו 104.5.

השיחה עם אמיתי התקיימה לאחר ששר החקלאות אבי דיכטר, פנה לשר האוצר בדרישה שלא להאריך בשישה חודשים נוספים את הצו המבטל את המכס על ייבוא חלב ניגר. לתפיסתו, ייבוא חלב הוא צעד חסר תקדים הפוגע בענף החלב, בפריפריה ובהתיישבות. שכן, כל ליטר חלב שמיובא מחו"ל, מוביל באופן ישיר לחוסר אמון וחוסר ודאות של החקלאים והמחלבות, ולתגובת שרשרת שמובילה לירידה בייצור, ולפגיעה עצומה בפרנסתם של חקלאי הפריפריה בכלל ורמת הגולן בפרט.

שר החקלאות ביקש להדגיש כי הסרת המכס על החלב תביא לאובדן אמון, אי עמידה בהסכמים ופגיעה הרסנית ולא מידתית במחלבות וברפתנים. זוהי הפרה של שורה של הסכמים שחתמה הממשלה עם הרפתנים ועם המחלבות. מהלך זה ישפיע על האפשרות של המדינה להגיע בעתיד להסכמים עם ענפים שלמים במגזר העסקי, הפרטי והציבורי.

דובי אמיתי 7. ראובן קסטרו
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי/ראובן קסטרו

"המחלבות נאנסות על ידי הקמעונאים"

דובי אמיתי, יושב ראש נשיאות המגזר העסקי, התייחס לתנודות בשוק החלב. לדבריו, הדבר הנכון לעשות הוא לטפל בכשלים בשרשרת האספקה. "מבחינת הרפתות, החקלאים, אין מחסור של חלב.

אנחנו מאוד מאוכזבים שמדינת ישראל לא יודעת לכבד הסכמים, כנראה שאפיק את הלקחים, שאי אפשר להגיע להסכמים עם המדינה כי היא לא עומדת בהם. כנראה שגם השר בצלאל סמוטריץ' נדבק בסימפטום של לא לכבד הסכמים - הוא מחליט לקחת באופן חד צדדי החלטה, ופוגע בראש ובראשונה בצרכנים".

עוד הוסיף: "הדבר היותר חמור בעיניי הוא שאנחנו מדברים על מוצרים מפוקחים. אנחנו מדברים על פיקוח במרווח הקמעונאי שבין המחלבות לבין הקמעונאים. קורה דבר שבעיניי הוא חמור - לחץ של ריכוזיות - של הרשתות על המחלבות להוריד ולתת הנחה גבוהה, שמורידה למעשה את יכולת הרווחיות של אותן המחלבות.

הם מתנהגים בצורה אגרסיבית, והמדינה לא מוכנה להתערב. אם אני הייתי יושב בכיסאו של שר האוצר הדבר הראשון שהייתי עושה היה להפחית את המרווח הקמעונאי שנמצא בפיקוח. כך שהקמעונאים ישלמו את המחיר למחלבות, במיוחד הקטנות והבינוניות".

בהמשך טען אמיתי שר האוצר יהיה חייב לתקן את דרכו: "הוא יצטרך להפוך מילים למעשים. צריך לפרק את האגרסיביות של הרשתות שמתנהגות בצורה בוטה. היבוא לא פותר את הבעיה, ובשביל לפתור את הבעיה ולהיות פרקטי - סמוטריץ' מדבר על השקעות של שני מיליון שקלים, אבל הוא לא הוציא שקל. החקלאים מספקים את כל החלב, ואפילו מייבשים חלק מהחלב, והמחלבות נאנסות על ידי הקמעונאים - ואני מדבר עובדות".

לסיום ביקש להבהיר: "העובדה היא שהחקלאים ממשיכים לספק את הכמות. צריך לפרק את הריכוזיות, וזה מה ששר אוצר ראוי, צריך היה לעשות. זה מה שכתב אבי דיכטר, ואני מאוד מודה לו על כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פרות ברפת, בניר עציון 4 ביוני 2019. שלומי גבאי
פרות ברפת (בתצלום: ברפת שבישוב ניר עציון). למעשה הרפתנים הם הגורם העיקר שמפסיד מהצעד של סמוטריץ'/שלומי גבאי

רק הרפתנים מפסידים

המאבק על החלב, אחד הקשים שידע המגזר החקלאי לאחרונה, בודד למעשה את הרפתנים: לשר האוצר יש אינטרס, ציבורי ופוליטי כאחד, להוזיל את מחיר החלב. לרשתות השיווק יש יכולת לייבא את החלב בעצמן (בניגוד לנטען בעבר) ולהרוויח יותר.

המחלבות נמצאות לכאורה באותו צד של החקלאים, אבל זאת רק לכאורה: למרות הכחות מצד חלק מהן, ההעדפה המסחרית שלהן היא לייצר מוצרי חלב שאינם בפיקוח. לכן נראה שהן הפחיתו מאוד את הייצור של מוצרים אלה.

כך למעשה נותרו הרפתנים לבדם במאבק: אפשר שהם האחרונים שאשמים בעיוות שקיים במשק החלב בישראל, אבל נכון לעכשיו - הם אלה שמשלמים את מחירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully