וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקר או עוף: כמה עולה בשר טרי לחג?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 12:30

בשר הוא אחד הרכיבים בסל החג שאותם רוכשים רגע לפני הבישול. כשראש השנה נמצא כבר בפתח, יצאנו לבדוק כמה יעלו לנו מוצרי עוף ובקר - ומצאנו פערים של עד 49%

אטליז. ShutterStock
למרות ירידה עקבית בצריכה, בראש השנה גם מפחיתנים נוהגים לצרוך בשר/ShutterStock

חגי תשרי ובמיוחד ראש השנה שבפתח מתאפיינים בארוחות משפחתיות רבות משתתפים. למרות טרנד הצמחונות המתפשט, ברוב הישראלים מתקיים המשפט: "אין שמחה אלא בבשר וביין" - וגם מי שמוגדרים "מפחיתנים" בדרך כלל לא ימהרו לוותר לפחות על מנה בשרית אחת בשולחן החג - ולרוב אף יותר מאחת.

ולא רק ארוחות החג, אלא גם החופשים ומזג האוויר המצטנן הופכים את התקופה אידיאלית לפיקניקים בחיק הטבע, עלומר - עונת המנגלים בפתח.

הביקוש למוצרי סל העופות והבשר הוא מאוד קשיח ואופי המוצרים שומר על התמהיל גם בתקופת החג, מה שמשתנה אלו הכמויות, המתכונים והיכן רוכשים את הבשרים, האם במחלקות המתמחות ברשתות השיווק, בחנויות המקוונות או באטליזים המתמחים?

מבין הבשרים, הפופולרי ביותר הוא העוף: כרעיים, חזה ופרגית. אלו המוצרים שמהווים את עיקר המכירות והתחרות בשוק. במוצרי הבקר, המוצרים המובילים הם הבשר הטחון, האנטרקוט וכתף הבקר, אך לצדם נמצא בסל גם נתחים רבים נוספים - משייטל ועד טומהוק... עיקר הריבוי הוא בגלל התמקצעות בתחום, שתפסה תאוצה בעידן הרשתות החברתיות.

הקונים מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: המארחים והמתארחים, אך לצדם עולה קבוצה חדשה: הקבוצה השיתופית, זאת שמחלקת את המטלות הקולינריות של החג בין חבריה.

עוף צלוי. ShutterStock
עוף שלם. אחד ממרכיבי רשימת הקניות שלנו/ShutterStock

למרות שמעדני העוף והבשר מהווים חלק משמעותי מהצריכה וההכנות לחג, הרי שמשנה לשנה אנו מזהים ירידה הדרגתית בצריכה של בשר ועוף טרי, ומעבר למוצרים מהצומח על חשבון החי, תרבות התזונה של צריכת בשר מדי יום קטנה בקרב קהלים רבים ליומיים בשבוע וכן העדפה של מוצרי עוף על חשבון מוצרי הבקר והכבש, הנחשבים פחות מומלצים לצריכה קבועה. ולמרות זאת, בחג כאמור, גם המפחיתנים "חוטאים" באכילת בשר..

מוצרי הבשר והעוף הטרי מהווים כעשרה אחוזים מסך הוצאות משק הבית על מוצרי המזון במהלך ימי השנה ללא החגים, בתקופת חגי תשרי ההוצאה מזנקת ליותר מ- 20% ואם נסתכל על המשוואה, ההוצאה היא גדולה אף יותר, כי הוצאות משק הבית על מוצרי מזון וצריכה מזנקת ביותר מחמישים אחוזים בחודש תשרי.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
סקר בשר. ללא, מערכת וואלה
פער של כ-49% בין סל הבשר הזול ליקר ביותר/מערכת וואלה, ללא

הרכבנו סל מוצרים טריים מבקר והעוף ובחנו כמה נשלם בכל רשת ורשת וכמה נשלם בחנויות המתמחות גם בהזמנה מקוונת, הסל כולל 16 מוצרים שונים מהמובילים בצריכה למשק הבית הממוצע
רשימת הקניות שלנו כללה (כל המוצרים הם בשר טרי, כלומר - לא קפוא, וביחידות של 1 ק"ג):

כנפיים עוף, עוף שלם, כרעיים עוף, חזה עוף שלם, לבבות עוף, שוקיים עוף, כבד עוף, שניצל עוף, פרגיות עוף, בשר בקר טחון טרי, בקר שריר, כתף בקר, פילה מדומה בקר, אנטרקוט בקר ללא עצם, סינטה בקר, אנטרקוט בקר על העצם. הפערים שחשפנו מגיעים כמעט ל 50% בין הסל הזול ביותר לסל היקר ביותר

הסל הזול ביותר נמצא ברשת כלבו חצי חינם עם סל בעלות של 737.5 שקלים. הסל היקר ביותר נמצא ברשת "נתח קצבים אונליין", פער של 49% שהתבטא בעלות של 1,097.6 שקלים.

אמנם לקוחות רבים לא מחליפים את הספר ולא את הקצב, אך ישנם שני כללים עיקריים שחשוב לנו לזהות ברכישת הבשר:

טריות, איכות, תוקף ושירות - וישנם לא מעטים שיבחנו גם את מקום הגידול של הבקר מקומי, דרום אמריקה או מזרח אירופה. כמו כן יש כמובן הבדלים בין סוגי הגידול והזנים, אך הבידול העיקרי הוא במחירים - ולא תמיד הנתח היקר הוא באמת הנתח המובחר.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully