וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל אל ישראל? השנה של הישראליות הגדולות בוול סטריט

עודכן לאחרונה: 14.9.2023 / 8:47

אם להמשיך את הדימוי מיציעי הכדורגל, המניות של החברות הישראליות הגדולות הנסחרות בניו יורק ייצגו אותנו השנה בכבוד: חלקן ניצחו, אחרות סחטו תיקו מכובד ופה ושם נרשמו הפסדים. דבר אחד ברור: האירועים שקבעו את שעריהן, אינם קשורים לחקיקה המשפטית, אלא רק למצב השוק

עליות בוול סטריט. ShutterStock
ישראל בעלייה. לפחות בחלק מהמקרים/ShutterStock

חברות הענק הישראליות הנסחרות בוול-סטריט ארה"ב כבר לא זרות בניו יורק, אך ממשיכות לשמור על שורשיהן הישראליים.

לחלקן, פעילותן בישראל זניחה מהווה וכוללת בעיקר מחקר ופיתוח, בעוד שווקי היעד העיקריים שלהן מחולקים בין ארה"ב לשאר העולם. אין זה מפתיע, לפיכך, שלרוב מנהלי אותן חברות אין תמריץ כלשהו להתבטא בנושא הרפורמה המשפטית, כפי שעשו בכירים אחרים במשק.

בחינת 6 מניות החברות הישראליות הבולטות בבורסות האמריקאיות, מציגה מגמה מעורבת בתוצאותיהן מאז הציג שר המשפטים יריב לוין את השינויים המתוכננים במערכת המשפט, עם ירידה ממוצעת של כ-1.3% מאז ועד למועד הבדיקה שערכנו (ראו טבלה).

כך לדוגמא, מניית חברת הטכנולוגיה מובילאיי, המפתחת יכולות נהיגה אוטומטיות, זינקה בכ-10% מאז הודעת השר לוין, ולצידה זינקו גם מניות צ'ק פוינט, אלביט וטבע בכ-7%, כ-20% וכ-5%, בהתאמה.

לעומתן, מניית חברת הענן נייס, שברק עילם, המנכ"ל שלה, היה היחיד מבין מנהלי החברות המוצגות בטבלה שהתבטא פומבית בחריפות בנושא הרפורמה המשפטית (גיל שוויד מצ'ק פוינט ביקר אותה באופן מרוכך יותר), ירדה בכ-2% לאותה תקופה, ולצידה ירדה גם מניית סולאראדג', שאיבדה כ-48%.

בשוק ההון, עם זאת, לא מייחסים את ירידת או עליית מניות הענקיות הישראליות לרפורמה המשפטית, אלא להשפעות מגמת עליית הריבית על תחומי פעילות החברות.

החברות הישראליות הכי גדולות בוול סטריט. ללא, מערכת וואלה!
מגמה מעורבת בשערי המניות הישראליות בניו יורק, אבל אין השפעה של החקיקה המשפטית על הביצועים/מערכת וואלה!, ללא

בין רכב אוטונומי לאנרגיה סולארית

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, הסביר לוואלה! כסף, כי "נייס היא אחת מהדוגמאות המוצגות בטבלה שישראליותה אינה משפיע על תפקודה או על מנייתה. פעילות החברה, לדוגמא, כבר מזמן מבוססת על השווקים הגלובאליים, שהמוקד שלהם הוא בארה"ב.

ירידת מנייתה, שאמנם נסחרת גם בבורסת תל אביב וגם בבורסת נאסד"ק ארה"ב, אינה קשורה כלל ברפורמה, אלא לאי הוודאות הכלכלית המרחפת בשנה האחרונה מעל הכלכלה הגלובאלית שהובילה לירידה בנפח ההוצאה של לקוחותיה וחברות עסקיות ברחבי העולם על תוכנות לניהול מרכזיות שרות.

דוגמא מובהקת נוספת ניתן למצוא במניית מובילאיי שבטבלה, שנהנית מצמיחה גבוהה בצמוד להנחות לגבי שוק הרכבים האוטונומיים, עם צבר הזמנות הולך וגדל, ופוטנציאל צמיחה ארוך טווח לשנים קדימה.

החברה היא אחת השחקניות הבודדות בעולם בתחומה, לצד ענקית הרכב החשמלית טסלה, ויש לה הסכמי שיתופי פעולה עם עשרות חברות רכב שאמורים להבשיל לעסקאות כבר בשנים הקרובות.

יש לציין כי מובילאיי הונפקה רק לפני כשנה, בתקופה בה שוק מניות הטכנולוגיה היה בשפל, ומאז המגמה התהפכה, וזינוק מניית מובילאיי מאז הוא חלק ממגמה זו, לצד יכולתה להציג קידום פעילות עם שיתופי פעולה ועסקאות קרבות.

סולאראדג' היא גם כן דוגמא מובהקת להתהפכות השוק, רק מהכיוון השונה. הוצאת התוכנית הממשלתית האמריקאית לקידום האנרגיה המתחדשת על ידי הנשיא האמריקאי ג'ו יידן הובילה לציפייה גבוהה לתחום, ממנה נהנו גם מניות האנרגיה המתחדשת, ביניהן גם מניות האנרגיה הסולארית.

בתקופה זו זינקה גם מניית סולאראדג' קדימה, אז גם הפכה לישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר אותה תקופה בוול-סטריט.

התוכנית אמנם אושרה בקונגרס האמריקאי ויצאה לפועל, אך בפועל הביצוע שלה עמד בחסר מול ציפיות המשקיעים, בעיקר עקב עליית הריבית, שהפכה פרויקטים בתחום ללא כדאיים כלכלית, ולפיכך ירד גם קצב ההשקעות בתחום.

אחת מהחברות שנפגעו מכך הייתה סולאראדג' הישראלית, שמייצרת בעיקר ממירים למערכות אנרגיה סולארית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר אופנהיימר. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר אופנהיימר/יח"צ

ביטחון מעל לכל

מניית אלביט, שנהנתה מביצועים טובים, לא מושפעת אף היא מהרפורמה, אלא בעיקר מהגאות בסחר העולמי בנשק ומערכות הגנה. אלביט היא גם "הישראלית" ביותר מבין הישראליות בוול סטריט. כמו שמסביר וסצ'ונוק:

"היעדר הישראליות (בשורוק. צ.ג) מתבטא אף בכמות העובדים הישראליים המועסקים על ידי החברות בטבלה, שרק אלביט מערכות מתוכן, שהינה חברה ביטחונית שנהנית מהמיתוג הישראלי החדשני והביטחוני, מעסיקה כ-70% מעובדיה בישראל, והדגש הוא על שני שליש בלבד, בעוד השליש האחר פרוסים ברחבי העולם.

בשאר החברות שיעור ההעסקת העובדים הישראליים הרבה יותר נמוך, ועיקר הסתמכותן על האחרונים הוא במחקר ופיתוח.

עם זאת, התרומה של 6 החברות למשק הישראלי גבוהה, שכן החברות הללו משלמות מיסים בישראל, חלקן יותר וחלקן פחות (בהתאם להטבות המס שניתנו לחלקן), והשפעתן העקיפה על ידי תשלומי שכר גבוהים יחסית, שגם מהן נגזר מס לצד צריכה גבוהה יותר שמזינה גם היא את המשק.

לאלה יש להוסיף את קידום מותג החדשנות הישראלי בעולם, שכן ברגע שיש חברות ישראליות שהפכו לחברות גדולות עם ביצועים חיוביים, הן מהוות מעין שגרירים ליכולת החדשנות הישראלית והאפשרויות העסקיות הטמונות בתוכן.

ההערכות הן כי חגיגות ראש השנה הבא יהיו ערב בחירת נשיא ארה"ב הבא, והמשקיעים יתעסקו הרבה יותר בנושא זה מאשר בכל דבר אחר. גם לקראת הבחירות ברוסיה צריך יהיה לבחון עד כמה המתח הגיאופוליטי יעלה או יירד.

לפיכך סביר, שעדיין נראה תנודות במניות 6 הענקיות הישראליות הללו לאורך השנה העברית החדשה. אך לצד זאת, ככל שהן תמשכנה להציג צמיחה, סביר שתשואת מניותיהן תושפע בעיקר מביצועיהן מאשר באירועי מאקרו שונים. זה גם מה שלמדנו על חברות בקורונה, במלחמת רוסיה-אוקראינה, וכו'.

בנימה אופטימית וברוח החג - אם יחול שיפור בשוק ההנפקות, אז ישנה אפשרות כי נראה חברות ישראליות גדולות נוספות בוול-סטריט" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully