וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לומדים לקנות בטוח: 25% מהאזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 11:02

מסקר שקיימה עמותת 'אביב' עולה כי 25% מהאזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית על רקע הקניות לחג - כדי לסייע בהיערכות נכונה לקראת החגים הבאים, עו"ד טל ישראל, מובילת תכנית ההגנה הצרכנית לאזרחים ותיקים בעמותה מציעה טיפים וכללים לרכישה זהירה ובטוחה

מבוגרים. ShutterStock
לומדים לקנות בטוח: 25% מהאזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית/ShutterStock

בהלת הקניות בחגי תשרי היא תופעה מוכרת לכולנו. אנחנו רוכשים מתנות לבני המשפחה, לחברים, למארחים ואפילו מחפשים פתרונות אירוח לחגים.

רשתות השיווק, החנויות, מתחמי הבילוי והאטרקציות וכמובן אתרי המכירות, נהנים כמובן מהחגיגה ומפרסמים מבצעים מפתים ומגוונים כדי לשכנע אותנו לרכוש עוד ועוד. בתוך כל זאת, גם לאזרחים הוותיקים יש כוח קנייה גדול ורבים מוצאים את עצמם רוכשים מוצרים לחג, מתנות, כרטיסים לאטרקציות ולבילוי עם הנכדים ואפילו מזמינים חופשה לכל המשפחה בארץ או בחו"ל.

אבל חלק גדול מאותם אזרחים וותיקים פחות מצוי בסכנות שמפניהן יש להיזהר כאשר מבצעים רכישה. הסכנות האלה קיימות גם בחנויות "רגילות" - ומתרבות במיוחד כאשר מכירות מתבצעות בטלפון (טלמרקטינג) וכמובן באונליין. בשתי הזירות האחרונות, מתגלה לעיתים שילוב של נאיביות ובורות מצד אזרחים ותיקים, שלא מבינים בדיוק מה רכשו - ובעיקר שהם מוסרים את פרטי כרטיס האשראי שלהם בידי מי שעלול לעשות בו שימוש לרעה.

בדיוק לטובתם של הצרכנים הוותיקים, הכנו מקבץ של טיפים וכללים לרכישה בטוחה מפי עו"ד טל ישראל, מובילת תכנית ההגנה הצרכנית לאזרחים ותיקים בעמותת 'אביב'.

אילוסטרציה. ShutterStock
נמנעים מהונאות צרכניות: אזרחים ותיקים חשופים למקרי הונאה - ויותר מתמיד, בתקופת החגים/ShutterStock

אל תבצעו עסקה תחת לחץ - החלטתם לרכוש מוצר או שירות? הקפידו לבצע את העסקה בנחת כאשר אתם בטוחים שאתם זקוקים למוצר או לשירות הרלוונטי וכן בכדאיות העסקה. יש להיזהר מניסיונות זירוז ושכנוע של נציגי מכירות כמו "מבצע חסר תקדים", "הנחה שתינתן בשיחה זו בלבד" ועוד. חשוב לדעת: לחברה לגיטימית אין כל סיבה להאיץ בלקוחותיה! שיטת מכירה אגרסיבית לרוב מצביעה על עסקה לא רצויה.

בצעו סקר שוק מקדים - לפני ביצוע עסקה מומלץ לערוך סקר שוק בו נוודא כי הפריט/ השירות אשר אנו מעוניינים לרכוש הינו במחיר ובתנאים מותאמים למחירי השוק (תנאי השירות, התשלום, ביטול העסקה וכדומה). ביצוע סקר השוק מומלץ בכל סוגי העסקאות, הן עסקה פרונטלית- בבית העסק, והן עסקה מרחוק- רכישה באינטרנט או עסקה טלפונית.

בדקו אם ברשותכם תווי קניה/ זיכויים - לקראת הרכישה מומלץ לבדוק האם יש ברשותכם תווי קניה / זיכויים / כרטיסי מתנה לרשתות / חנויות מסוימות. כמו כן בררו את סכום היתרה וכן התוקף של כל אחד ואחד מהם וסמנו אותם בסימון בולט.

הכרת פרטי העסקה המלאים - אל תבצעו רכישה לפני שיש בידכם את פרטי בית העסק/ נותן השירות המלאים, פרטי ותכונות המוצר/ השירות הניתן, מחירו המלא, תנאי התשלום, פרטי האחריות המלאים ועוד.

אותיות קטנות, צרות גדולות - יש לקרוא היטב גם את האותיות הקטנות ולוודא שאינן פוגעות בציפיות שלנו לביצוע העסקה. עלינו לוודא כי על אף הכוכביות שבסוף המודעה - הרכישה עדיין כדאית עבורנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ידיים של אישה זקנה. ShutterStock
מותר להתחרט לאחר הקנייה: חוק הגנת הצרכן תומך באזרחים ותיקים/ShutterStock

מה עושים אם קונים ומתחרטים?

כיצד תוכלו לבטל עסקה ולקבל החזר כספי? - חשוב לדעת כי מלבד האפשרות המוקנית בחוק לבטל עסקה בשל אי התאמה או פגם במוצר, קיימת גם הזכות לבטל עסקה באופן חד צדדי, מכל סיבה שהיא ולקבל החזר כספי, וזאת מבלי שנידרש להראות אי התאמה או פגם במוצר שרכשנו.

בהתאם לתקנות הגנת הצרכן ניתן לקבל את כספכם בחזרה כשמחיר המוצר עולה על 50 שקל ולא נעשה בו שימוש או נגרם לו נזק (שימו לב שברוב המקרים גם אם פתחתם את האריזה המקורית של המוצר באריזתם המקורית, הפתיחה אינה תיחשב לשימוש).

במרבית העסקאות נוכל לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום ביצוע הרכישה או קבלת המוצר (לפי המאוחר מבין השניים) ולקבל החזר כספי ואולם, שימו לב כי בתקנות הגנת הצרכן מפורטות קבוצות שונות של עסקאות להן נקבע פרק זמן שונה לביטול עסקה.

כך למשל, בבקשה לבטל עסקת רכישת ביגוד או הנעלה עומדים לרשותכם שני ימי עסקים בלבד וישנן עסקאות מסויימות אותן החוק לא מאפשר לבטל, כדוגמת מוצרי מזון, תרופות, מוצרים שיוצרו במיוחד במידות לבקשת הצרכן (למשל ארונות למידות המטבח), לכן תמיד רצוי לבדוק האם ישנן הוראות ספציפיות בתקנות הגנת הצרכן לביטול העסקה הנדרשת.

אישה מבוגרת קונה אונליין. יחצ,
החוק מגן על אוכלוסיית הגיל השלישי בגין קנייה מרחוק שהם מבקשים לבטל/יחצ

מוגנים במקרה של קנייה מרחוק

חשוב להכיר כי חוק הגנת הצרכן מגן על אזרחים ותיקים בבואם לבטל עסקה שביצעו מרחוק. אזרחים ותיקים (65 ומעלה) אשר רכשו מוצר או שירות בעסקת מכר מרחוק (בשיחה טלפונית או דרך אתר אינטרנט ישראלי) או בעסקת רוכלות (פנים מול פנים מחוץ לבית העסק) - רשאים לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים מיום ביצוע העסקה / מיום קבלת המוצר (לפי המאוחר) - גם מבלי לספק סיבה לביטול.

חשוב לציין:

1. בית העסק רשאי לחייבם בדמי ביטול של עד 5% מסכום הקנייה או 100 שקל (הנמוך מבניהם).

2. מדובר בעסקה שהתבצעה בעקבות פרסום של העוסק (לדוגמא - פרסום של חברת התיירות באתר אינטרנט / עיתונות / רדיו וכו')

3. במקרה של עסקה שבוצעה דרך אתר אינטרנט ישראלי, ביטול העסקה האמור יינתן בתנאי שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן (שיחה טלפונית או בצ'אט).

4. במידה והעוסק מסרב לבטל את העסקה כפי שנדרש על פי חוק - ניתן להגיש תביעה לפיצוי בסכום של עד 10,000 שקל (בנוסף להשבת סכום העסקה) !

נתקלתם בבעיה צרכנית או נפגעתם מהונאה צרכנית? התקשרו לעמותת אביב: 5711* לייעוץ וסיוע מקצועי ללא תשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully