וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה בסוף הקיץ: מה עשו קרנות ההשתלמות שלנו באוגוסט?

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 8:50

אחרי עליות נאות בחודשים האחרונים, נבלמו התשואות בקרנות ההשתלמות שלנו, שכמעט כולן הציגו הפסדים קלים. ההנחה היא ששינויים קלים מצפים לנו גם בחודשים הבאים. ולמרות הפערים הקטנים, גם בחודש כזה, יש לנו מנצחות ומפסידות

וול סטריט. Michael M. Santiago, GettyImages
אדומים עם נקודות אור ירוקות: מגמה מעורבת עם ירידות של כאחוז וחצי בניו יורק/GettyImages, Michael M. Santiago

גל העליות שעבר על השווקים מתחילת השנה התנפץ - והתבטא בחודש אוגוסט בחששות מצד המשקיעים, בעיקר כתוצאה מהורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי סוכנות פיץ', המשך העליה בתשואות אגרות החוב והחולשה שהפגינה סין בנתוניה הכלכליים.

חסכונות הטווח הבינוני של כולנו התנגשו גם הם במזח, אך 10 קרנות ההשתלמות במסלול הכללי הגדולות בישראל שנבחנו על ידי וואלה! כסף הצליחו לאבד רק כ-0.2% (בממוצע) במהלך החודש השמיני של השנה.

קרן אחת אף הצליחה לקפץ מעל לרף וסיימה את החודש האחרון עם תשואה חיובית - קרן ההשתלמות של חברת הביטוח מגדל, שנמנעה מהפסד לאחר שהניבה לעמיתיה 0.09%. רווח ריאלי מזערי, אבל רווח יחסי לא רע.

הקרן שחותמת את טבלת קרנות ההשתלמות מלמטה היא זו של חברת הביטוח כלל, שהשיאה לעמיתיה תשואה שלילית של 0.41%- לתקופה הנבחנת (ראו טבלה), המהווה פער של כ-0.5% מהמובילה בטבלה.

קרנות השתלמות אוגוסט 2023. ללא, מערכת וואלה!
מגדל ועוד תשע. ביצועי קרנות ההשתלמות שלנו באוגוסט 2023/מערכת וואלה!, ללא

מדוע הצליחה מגדל לסיים את החודש המורכב במקום הראשון? ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות בחברת מגדל ביטוח ופיננסים, פירט לוואלה! כסף אודות התנהלות השווקים בחודש אוגוסט - ואף שיתף אותנו בנקודת המבט שלו כלפי העתיד: "באוגוסט שווקי המניות בארה"ב ירדו, בדומה למגמה העולמית, כשמדד ה-s&p500 ירד ב-1.6% ומדד הנאסד"ק בשיעור דומה.

סקטור האנרגיה בלט לחיוב זה החודש השני ברציפות, כשהוא נהנה מהמשך עליית מחירי הנפט. מחיר הנפט מטפס בשבועות האחרונים כשהוא מקבל רוח גבית משורת קיצוצי תפוקה על ידי סעודיה ומדינות נוספות, כמו גם מנתוני מאקרו חיוביים שמעידים על כך שארה"ב לא נכנסת עדיין למיתון כלכלי, כך שהביקוש לנפט צפוי להיפגע פחות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ארז מגדלי חדש. ניקולה וסטהפל,
ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות בחברת מגדל ביטוח ופיננסים/ניקולה וסטהפל

המנצחות בחודש שעבר: קמטק וטבע

מגדלי ממשיך: "ישראל, בדומה לעולם, סיימה את אוגוסט בירידות - אם כי מתונות יותר, כשת"א 125 יורד 0.8%. בדומה לשווקים בחו"ל, גם בישראל סקטור הנפט-גז בלט לחיוב בעליה של 3.9%. מדד הנדל"ן בלט לשלילה עם ירידה של 4.5%, כשהריבית הגבוהה והחששות מהאטה בישראל מביאים לירידות שערים במניות הסקטור.

מדד ה-STOXX600 האירופאי ירד ב-2.5% באוגוסט, באסיה יפן בלטה לחיוב עם עליות קלות של מדד הטופיקס.

סין המשיכה לאכזב וירדה באוגוסט בכ-5%, זאת ברקע להמשך פרסום נתונים כלכליים חלשים אשר מבשרים על צמיחה מאטה וחששות למשבר נדלן שמתפתח במדינה. הממשל החל לנקוט בחודשים האחרונים בצעדי תמרוץ לכלכלה אך כרגע אלה טרם השפיעו בצורה משביעת רצון.

שוק החוב תפקד בצורה מעורבת, כשבישראל האג"חים לטווחים הקצרים-בינוניים עלו, אך האג"ח לטווחים ארוכים ירדו. מגמה דומה נרדמה בחו"ל. אגרות החוב ממשיכות לגלם תרחיש של Higher for longer כלומר שהריביות הגבוהות נשמרות לאורך זמן, וזאת בהנחה והכלכלות מצליחות להימנע ממיתון קשה.

שוק החוב הקונצרני (אג"ח חברות) לא נסחר בשינויים משמעותיים, כשבישראל התל בונד 60 עלה ב- 0.3%, בארה"ב נצפתה מגמה מעורבת כשאגח בדירוג השקעה (IG) ירד בעוד אגח בדירוג נמוך (HY) עלה קלות.

בתיקים הישראליים התשואה נתרמה בחודש אוגוסט על ידי הדולר, שעלה ב-3.3% מול השקל. ברמת המיקרו בשוק המקומי, מניית קמטק המשיכה במסע העליות ועלתה באוגוסט ב-37% כשהיא מדווחת על המשך גידול בהזמנות למוצריה.

טבע בלטה גם היא לחיוב עם עלייה של 20%. לשלילה בלטה טאואר סמי קונדוקטר שירדה 19% כאשר ברקע ביטול עסקת רכישתה על ידי אינטל, וגם מניית סולאראדג', חברת ענק ישראלית הפועלת בשוק האנרגיה המתחדשת, שפרסמה דוחות מאכזבים עם תחזית חלשה, הגיבה בירידה של כ-33%.

תיק ההשקעות של מגדל נתרם באוגוסט מפוזיציות באפיק המנייתי לצד חשיפות גיאוגרפיות שפעלו טוב - משקל יתר בארה"ב ויפן, חשיפת חסר לסין. בנוסף, אחזקה גבוהה באמזון, שעלתה מעל 3%, ובקמטק, שכאמור נסקה באוגוסט, סייעו גם היא. לכך ניתן להוסיף תשואה שוטפת של קרנות חוב והצפת ערך בהשקעות לא סחירות.

בראייה קדימה ניתן למנות את הצפי לפרסום החלטת הריבית של הפד השבוע, שהמשקיעים מצפים שתיוותר ללא שינוי על רקע נתוני האינפלציה (שיצאו בהתאם לציפיות בשבוע שעבר).

שוק המניות מתמחר נחיתה רכה בארה"ב, כלומר תרחיש בו הכלכלה מאטה קלות והאינפלציה מתמתנת לכיוון יעד הבנק המרכזי, ובמידה ונראה סימנים שלא כך הדבר (הרעה משמעותית בשוק העבודה, סקרי מנהלי רכש נמוכים, האצה מחודשת באינפלציה) השוק צפוי להגיב בשלילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully