וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המציאי לנו מחילה: איך מכפרים על עבירות מול רשות המיסים?

רו"ח יניב אנג'ל, שותף במחלקת המיסוי AUREN ישראל

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 10:31

לקראת יום הכיפורים, עת הסליחה והמחילה, החלטנו לבדוק ולהזכיר: אילו עבירות מס קיימות, מה התנאים שיש לעמוד כדי להיכנס לתחולת העבירה, מהי הענישה ומהם הסייגים והפטורים וגם, מהן הדרכים לצאת בזול?

גבר מבואס מחזיק בחשבון חשמל. ShutterStock
איזה טעות עשיתי... החוק מבדיל בין עבירת מס טכנית לעבירת מס מהותית/ShutterStock

יום הכיפורים, על פי האמונה, הוא יום של חשבון נפש, סליחות וכפרה. אלא שיש מי שמנהלים חשבונות, גם אם אינם קשורים לנפש האדם אלא לממונו, לאורך כל השנה. גם שם יש חובת דיווח, הבדלה בין מהות העבירות וחומרתן - ודרגות שונות של ענישה, של כפרה ושל כופר, שמפעילים רשות המסים, הפרקליטות ובתי המשפט נגד החוטאים.

הרשויות מבדילות כמובן בין עבירות שונות שמבצעים נישומים, בין אם בשוגג או במטרה להונות את רשויות המס והנישה בהתאם.

בטרם נצא לדרך, ננסה להבין קודם כל מהי עבירת מס, לסווג את עבירות המס לפי סוגים - ולנסות להסביר מהי הענישה הרווחת בכל אפיק ואפיק - ומה ניתן לעשות כדי שזו תהיה קלה ככל האפשר.

מהי עבירת מס? כאשר לא ממלאים את הוראות חוק הקשורות לדיווח ו/או תשלום מס בהתאם לדיני המס, מתרחשת עבירת מס. ככלל, עבירות מס נחלקות לעבירות טכניות ועבירות מהותיות.

עבירת מס טכנית היא עבירה הנגרמת במקרה שלא פועלים בהתאם לחוק, ו/או לא משתפים פעולה עם רשויות המס. עבירות נפוצות הן לדוגמא אי הגשת דוח במועד שנקבע, אי רישום של קבלת כספים, או כאשר יש חובת ניכוי מס במקור שלא מבוצעת. לרוב, העונש לעבירות כאלה יעמוד על מאסר ביחד עם קנס כספי או המרת הקנס לקנס מנהלי.

במידה ואדם מסיר את המחדל שעשה, בדרך כלל יוטל עונש מאסר על תנאי בלבד וקנס כספי או קנס מנהלי, תוך התחשבות בפרמטרים נוספים בדבר העבירה, או שקשורים למצבו של מבצע העבירה.

עבירת מס מהותית לעומת זאת, היא עבירה במסגרתה יש התחמקות מכוונת ממס, במטרה להקטין את חבות המס החייבת, בצורה לא חוקית.

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
העונש המקסימלי בגין כל עבירת מס מהותית בנפרד, הוא עד 7 שנות מאסר/ShutterStock

העבירות הנפוצות במסגרת המהותית, הן השמטת הכנסות, הצגת מצג שווא או מסמכים ודוחות כוזבים, דרישה של מס תשובות שלא כחוק, הפצת חשבוניות פיקטיביות וכדומה.

במקרים כאלה כתב האישום מוגש על ידי פרקליטות, לרוב פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב. העונש המקסימלי בגין כל עבירה בנפרד הוא עד 7 שנות מאסר, כאשר לעיתים אפשר להמיר את המאסר בפועל וההליך הפלילי אל מול תשלום כופר.

המקרים הנפוצים בשנים האחרונות של הליכי כופר היו בגין אי דיווח ותשלום מס בגין הכנסות מחו"ל, וכחלק מנוהל גילוי מרצון שהיה בשנים האחרונות, ההליכים הפליליים הומרו בתשלום כופר, במקרה והאדם גילה מרצונו על העבירה שעשה, זאת ללא מידע מקדים מצד רשות המיסים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יניב אנג'ל מומחה למיסוי בינלאומי, מפירמת הייעוץ AUREN  ישראל. עדי ארד,
רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי ושותף במחלקת המיסוי בחברת AUREN ישראל/עדי ארד

עבירות מס נפוצות מהתקופה האחרונה

הנה כמה מקרים מעניינים של עבירות מס נפוצות מהתקופה האחרונה, בהתאם לפרסומים של רשות המיסים:

אי דיווח הכנסות: בחודש אוגוסט 2023 במבצע ביקורת של רשות המיסים על אתרי נופש ותיירות בצפון הארץ, במהלכה נתגלו בעלי עסקים רבים שלא רשמו ולא דיווחו הכנסות מלקוחות. עולה החשש כי בעלי עסקים כאלה ביצעו עבירת מס מהותית עקב התחמקות מכוונת מתשלום מס, מאחר וההכנסה לא דווחה.

במקרה אחר, פורסם לאחרונה באתר רשות המיסים כי רו"ח החזיק מערכת שכר כפולה של לקוח. במערכת אחת חושבו תלושי שכר אמיתיים של משכורות ששולמו לעובדים, ובמערכת שכר אחרת חושב ודווח שכר נמוך יותר מאשר שולם בפועל. עולה החשד כי ההפרש בין מערכות השכר שולם במזומן.

מתי כדאי להתייעץ עם מומחה בעבירות מס?
ככלל, בכל שלב כדאי להתייעץ עם מומחה מס, בכדי לוודא שלא מבוצעת כל עבירה ומוטב כמובן - עוד לפני ביצועה... בין אם היא מהותית או טכנית. כאשר מתגלה עבירה, כדאי להתייעץ עם מומחה מס בכל אחד משלבי החקירה ו/או הליך משפטי, בין אם מדובר בחקירה של רשות המיסים, משטרה או כל גוף תובע וחוקר.

באופן שוטף, מומלץ לכל אדם שמבצע פעילות עסקית ומקבל ליווי מקצועי של אנשי מקצוע, שישתף פעולה באופן מלא עם רשות המסים וכן יתייעץ עם אנשי המקצוע ויעדכן אותם באופן קבוע בפעילות העסקית.

הכותב, רו"ח יניב אנג'ל, הוא מומחה למיסוי ושותף במחלקת המיסוי בחברת AUREN ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully