וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיהום יוצא מהאופנה: איך לצמצם את נזקי פסולת הטקסטיל?

טל מנלבוים

עודכן לאחרונה: 23.9.2023 / 8:25

תעשיית האופנה אחראית לכמות בלתי נתפסת של פסולת טקסטיל. מהן הסכנות ואיך אפשר להילחם בתופעה בדרכים יצירתיות?

בחורה צעירה עושה שופינג. Ground Picture, ShutterStock
תעשיית האופנה הופכת את כדור הארץ לקורבן אופנה.../ShutterStock, Ground Picture

הטכנולוגיה החדשה, בדגש על התפתחות הבינה המלאכותית, הולכת וצוברת תאוצה והמהפכה שהיא מביאה איתה עשויה להיות גולת הכותרת של המאה ה-21. לצד התפשטותה לכל עבר, עולה על סדר היום גם נושא פוליטי חובק כל, שעשוי להסיט את תשומת הלב של כולנו בשנים הקרובות: מצבו של כדור הארץ.

תעשיית האופנה נתפסת כאחת התעשיות האחראיות למצבו. כשמסתכלים על הנתונים הפשוטים מגלים תוצאות מסמרות שיער: תעשיית האופנה העולמית אחראית ל-10% מכלל פליטת גזי החממה בעולם, צורכת 20% מכמות המים העולמית והיא המקור המזהם השני בגודלו של מים מתוקים בעולם. זאת משום שייצור של חולצת כותנה מצריך 2,700 ליטר מים - כמות ששותה אדם בשנתיים וחצי.

מאז שנות ה־60 עד לשנים האחרונות, חלה עלייה של 800% בכמות אשפת הטקסטיל שנקברת, כאשר רק אחוז אחד מפסולת הטקסטיל ממוחזר. חצי מיליון טונות של מיקרו פלסטיק מיוצרים על ידי תעשיית האופנה ונפלטים לים מדי שנה.

הטכנולוגיה החדשה התגייסה לאחרונה לפתרון בעיות הזיהום של תעשיית האופנה. כך, למשל, עשתה כשהחלה לייצר דוגמנים וירטואליים לבושים במיטב המחלצות של חברת האופנה. מדובר בפרסומת שנראית כאילו נלקחה מהעידן הקודם, אך בפועל לא נגזרה ולו מידת בד אחת, על מנת לצלם אותה. הכל נותר וירטואלי.

טל מנלבוים. פרטי,
טל מנלבוים, יזם ומשקיע, styletech/פרטי

כעת הולכת הטכנולוגיה החדשה עוד צעד קדימה, הפעם לכיוון הצרכן. עד כה, הצרכן היה מזמין בגד מתוך מלאי עצום שכבר יוצר. כך היה סיכוי שהבגד שרכש לא יתאים למידותיו, והתוצאה תהיה החזרה של המוצר, הזמנה של בגד נוסף וחוזר חלילה, מה שמביא להגברת הזיהום במטוסי התובלה שמביאים את המוצרים.

כעת, הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לדייק בצורה המיטבית עבור הצרכן את המידה והדגם הנדרשים עבורו, ובכך מצמצמת למינימום את הסיכוי שיחליף את המוצר. הבגד שהוא מזמין מהאתר מיוצר מאפס במיוחד בשבילו, וכך אנחנו מקבלים חיסכון מובהק: פחות בדים שמיוצרים ומבזבזים מים ופחות טיסות תובלה שמחזירות אין סוף מוצרים.

על הנייר, הכול טוב ויפה. בפועל, צריך שעוד חברות אופנה יפנימו את השינוי הטכנולוגי המתבקש, ייקחו אחריות, יאמצו את הפתרונות החדשים ויפחיתו את הזיהום.

הדברים האלה לא קורים בתוך יום או יומיים. אנשי תעשיית האופנה עדיין חיים את המציאות של העולם הישן, לפיה ייצור מגדיל את הביקוש והמכירות. זאת בעוד שרבים בציבור החלו להפנים את הקשר בין הצריכה שלהם למצב האקלים.

זה כנראה ייקח עוד זמן מה, אבל לשם העולם ילך בסופו של דבר. ההפנמה בדבר הקשר שבין תעשיית האופנה למצב האקלים תיתן בסופו של דבר את אותותיה.

וזה יחול בסופו של דבר על כולנו: תאגידי הענק, ציבור הקונים בכללותו, וגם הממשלות, שיתחילו לחוקק חוקים שיקטינו את הזיהום ויעודדו אימוץ של טכנולוגיות חדשות הנותנות פתרונות. באירופה, למשל, חברות הנתפסות כמי ששומרות על כדור הארץ ועומדות בתנאים מסוימים שנקבעים ומתעדכנים תכופות, מקבלת הטבות מס. יש להניח כי גם בארצות הברית יאמצו בסופו של דבר את הקו הזה.

ישראל, למרבה הצער, אינה פועלת כיאות בכל הקשור בהפחתת הזיהום. משום מה הדבר נתפס כעניין קל ערך בהשוואה לאתגרים, בעיקר הביטחוניים, הניצבים לפתחה. בניגוד לעמדות בנושאי ביטחון ומדיניות חוץ, כלכלה וחברה, דת ומדינה, שהמפלגות השונות מנפנפות בהן השכם וערב, נושא איכות הסביבה נתפס כמעט מיותם. אין לו לובי פוליטי משמעותי ואין מי שיתווכח למענו בחירוף נפש.

זוהי תפיסה שגויה. סביבה נקייה חייבת להיות חלק מתפיסת הביטחון במדינה ברת קיימא. לכן חשוב שישראל תנקוט עמדות בעד שמירת כדור הארץ, ותצטרף למאבק הכולל למען שמירתו, בין היתר באמצעות אימוץ טכנולוגיות חדשות.

הכותב הוא יזם ומשקיע, styletech

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully