וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' התקפל? 200 מיליון שקל בדרך לרשויות הערביות

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 11:02

אחרי שהכריז בגאון על הקפאת מאות מיליונים מכספי הרשויות הערביות בישראל, מחשש שימצאו את דרכם לארגוני פשיעה וגורמי טרור, הנחה שר האוצר את משרדו לפעול בוועדת הכספים כדי לאשר העברה של 200 מיליון שקל ליישובים ערביים

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
שר האוצר וראש הממשלה. הקפאת הכספים למגזר הערבי אפשרה לסמוטריץ' למצב את עצמו מימין לנתניהו, שזעם על המהלך/ראובן קסטרו

לפני פחות מחודשים, כשכל העיניים מופנות אליו - ואחרי שהתכונן היטב למהלך - עמד שר האוצר מול פני האומה והודיע כי הוא חוסם העברה של מאות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות הערביות בישראל.

כפי שנכתב, סמוטריץ' התכונן היטב למהלך: הוא קיבל ייעוץ משפטי לפיו הדבר בסמכותו וגם אם ידע שיגיע היום בו ייאלץ לשחרר את הכספים, היה ברור לו שיוכל לשחק על זמן ולהרוויח נקודות במגרש הפוליטי, פחות מול אזרחי ישראל הערבים - ויותר מול הבייס, כימין שמימין לראש הממשלה נתניהו, שזעם על ההחלטה.

ההתקפלות של סמוטריץ' הגיעה בשלבים, סוף סוף הוא רק האיש שהופקד על הקופה, אבל הכספים שבה אינם שייכים לו, אלא לכלל אזרחי ישראל, כולל אזרחי ישראל הערבים. או אז הוא הודיע שהכספים יועברו, אבל רק תחת מנגנוני בקרה שנועדו למנוע זליגה שלהם לגורמים עברייניים (בעיה שאמנם קיימת, אך ממש לא רק במגזר הערבי) ואף לגורמי טרור.

מה הם אותם מנגנונים? "צוות משימה מיוחד" כהגדרת שר האוצר, בראשות מנכ"ל משרדו ובשיתוף רשות המסים, החשב הכללי באוצר וגורמי אכיפה. האם כוח המשימה הזה סיים את עבודתו בטווח זמנים כה קצר?

משה גפני, דיון ועדת הכספים, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
משה גפני, יו"ר ועדת הכספים. הוועדה התבקשה לאשר העברת 200 מיליון שקל לרשויות המקומיות במגזר הערבי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

עתה, בקול ענות חלושה ומבלי שייאלץ לעמוד מול המצלמות, הוא הנחה את הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, להגיש לוועדת הכספים בקשה לדון בהעברת 200 מיליון שקלים לרשויות המקומיות הערביות.

אגב כך, העברת הכספים מתחייבת כחלק מתגבור התקצוב של הרשויות הערביות בהתאם להחלטת הממשלה מחודש אוקטובר 2021, כלומר, בעת כהונתה של "ממשלת השינוי", שאליה חברה לראשונה מפלגה ערבית.

מצד אחד, חשוב לסמוטריץ' להזכיר כי לא הממשלה הנוכחית היא שקבעה את התקצוב. מצד שני - בעצם העברת הכספים הוא הופך לשותף מלא לביצוע מדיניותם של קודמו. יש לציין כי קודם לבקשת האוצר מוועדת הכספים, אפשרה זו העברת כספים למועצות מקומיות במגזר הערבי דרך משרד הפנים, "בתמורה" לכספים שהקפיא האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully