וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא העם? ההתייקרות במשק לא פוסחת גם על המתגייסים

26.9.2023 / 12:11

גיוס לסיירות המובחרות ושמירה על פרופיל גבוה עולים כסף, ולא מעט. התייקרות המחירים רק הפכה את הסיפור למורכב יותר. אז כמה תשלמו כדי להגשים את החלום של בניכם להגיע ליחידות המובחרות?

בוידאו: ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, ביקר היום בלשכת הגיוס ׳תל השומר׳ ופגש מתגייסים ומתגייסות ללוחמה/דובר צה"ל

צבא העם? התייקרות המוצרים במשק לא פוסחת גם על תחום הציוד למתגייסים, אולם המציאות מלמדת כי אלפי הורים בישראל משלמים בנוסף עוד סכומי כסף בלתי מבוטלים, על מנת להגדיל את הסיכוי כי הנער או הנערה יגשימו את החלום ויתקבלו לאחת מהסיירות המובחרות, ליחידה טכנולוגית או לקורס טיס. ניתוח לתיקון ראיה להעלאת פרופיל, הכנה למבדק פסיכולוגי, או תמיכה מנטלית טרום גיוס, הם מקצת מהאפשרויות שעומדות כיום לרשות הנערים, או ליתר דיוק, לרשות הוריהם.

הכנה לצו ראשון

הצו הראשון שמהווה את המיון הראשוני לשירות בצה"ל, כולל בין היתר מספר מבחנים על פיהם ייקבעו שני ערכים הרי גורל - דפ"ר וקב"א. הציונים שיתקבלו, מהווים משתנים מכריעים בהחלטה לאיזו יחידה או חיל ישלח הנער, האם יתאפשר לו לצאת לקצונה וכו'. ההשלכות של ציונים אלו, לא מסתיימים רק בשירות הצבאי: שוק העבודה בישראל, ובמיוחד ענף ההייטק, רואה בשירות צבאי ביחידות רלוונטיות כיתרון משמעותי, שנשען על הניסיון הרב שצובר החייל במהלך השירות. לאור החשיבות העצומה - החל לשגשג בשנים האחרונות תחום ההכנה למבחני הצו הראשון.

מתגייסים לצה"ל, לשכת הגיוס, בקו"ם, תל השומר, 9 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
מדים מחכים למתגייסים החדשים בבקו"ם. השיבוץ בצה"ל עשוי להשפיע על המסלול המקצועי באזרחות/ראובן קסטרו

היצע הפתרונות שמוצעים כיום - רחב מאוד, וכלל הכנה למבחני הדפ"ר, או הכנה משולבת שכוללת גם הכנה למבחנים הפסיכוטכניים, או כחלופה - הכנה קבוצתית, שכוללת אף סימולציות של הריאיון האישי. חלק מנותני השירות, מאפשרים ללקוחות (הורי הנערים והנערות), לרכוש אוגדן דיגיטלי ובחלק מהמקרים, הלימודים כרוכים בהגעה פיזית לבית הספר. יש לציין כי הסבר מפורט על המבחנים, ניתן באופן חינמי ע"י צה"ל, שמעביר גם הדרכות בבית הספר בנושא.

"ההכנה שניתנת בחינם רחוקה מלהיות ממצה, והיא לא מסייעת לתלמיד לשפר באופן ניכר את היכולות שלו. היא נחמדה, אבל לא יותר מכך", מציין בעל מכון איתו שוחחנו. באתר שמציע שירות הכנה לצו ראשון מספקים טיעון נוסף: "הציון במבחן הדפ"ר הוא יחסי. מה שאומר שאם תתכוננו רק על בסיס הלומדה של צה"ל, כמו הרבה מלש"בים אחרים, יהיה לכם קשה להתבלט בהישגים שלכם. לעומת זאת, אם תתנסו בעוד שאלות ובעוד טכניקות לפתרון, זה לגמרי יכול לדחוף אתכם קדימה ולתת לכם יתרון יחסי שאין לאחרים".

עלות: 250-2,000 שקל.

ניתוח לייזר להסרת משקפיים

ליקויי ראייה והרכבת משקפיים או עדשות היוו בעבר חסם בלתי עביר עבור בני ובנות נוער שמשאת נפשם הייתה להתקבל לאחת מהסיירות המובחרות, שהציבו תנאי סף של פרופיל 97. יתרה על כן, לציון 97 יכולים להתווסף סעיפים שונים (סעיף ראייה למשל) שמונעים מהמועמד לשרת בתפקידים מסוימים. כך למשל, אם סעיף הראיה נמוך מ - 7, יכול המלש"ב להתקבל לסיירת צנחנים, אך הדלת לגיוס לשייטת לדוגמא - חסומה בפניו. אם המספר במשקפיים גדול מ-7 : הפרופיל ירד ל-72, על כל המשתמע מכך.

ניתוח לייזר לעיניים. ShutterStock
היום זה פשוט יותר. ניתוח להסרת משקפיים/ShutterStock

אולם בשנים האחרונות, לאור ההתפתחות הטכנולוגית שהובילה לעליה משמעותית באיכות ניתוחי הלייזר, חלה עליה במספר הנערים שעוברים ניתוח להסרת משקפיים, טרום גיוסם, או אף במהלכו. בחברת אסותא אופטיק מציינים כי "מדובר על עליה של עשרות אחוזים שחלה בשנים האחרונות במספר בני הנוער טרום גיוס שעוברים הליך רפואי זה, בכפוף לבדיקת התאמה, כמובן". עוד הם מסבירים כי מועמדים לשירות בטחון רשאים להגיש בקשה לדחיית שירות ובמידה וזו מאושרת, הוא יקבל דחייה של מספר חודשים לצורך קיום הניתוח, בסיומם ייקבע מחדש הפרופיל הרפואי של החייל. בנוסף, הם מוסיפים כי לצד מגמה זו, חלה גם עליה במספר המשרתים בסדיר שבוחרים לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים, זאת על מנת לבצע מעבר ליחידה אחרת שקבלה אליה מצריכה ראיה באיכות גבוהה יותר. כך או אחרת, לרוב, שיטת הניתוח המועדפת במקרה של צעירים היא TRANS PRK, שנעשית ללא שיוף הקרנית.

עלות: אלפי שקלים בודדים, כתלות בהסדר עם קופת החולים (אם מדובר על מלש"ב).

הכנה לגיבושים של יחידות קרביות

שייטת 13, סיירת מטכ"ל, 669, שלדג, חובלים, קורס טייס, 504 וכו', אלו חלק מהיחידות הנכספות אליהם מייחלים להתקבל לא מעט נערים, שחולמים על שירות צבאי במסגרת אפופת הילה, מסתורין ואקשן, הרבה מאוד אקשן קרבי. אלא שלאור היקף הביקוש, לצד היכולות המסוימות שנדרשות לכל יחידה, נדרש המועמד לעבור בין היתר גיבוש. לכאורה, מדובר בעיקר על כושרו הקרבי של הנער, אך לא רק, אלא על יכולתו לפעול במסגרת דינמיקה קבוצתית, והתאמה על רקעים אישיותיים שונים, שמשתנה מיחידה ליחידה.

פעילות לוחמי יחידת אגוז, שייטת 13, סיירת גולני ויחידת מרעול על הכפר יעבד בצפון השומרון 10 באפריל 2022. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
פעילות לוחמי הסיירות המובחרות של צה"ל. ההכנה עולה אלפי שקלים/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

על מנת להגדיל את הסיכויים לעבור את הגיבוש, שבמקרים מסוימים נפרש על פני 5 ימים, נערים רבים נרשמים לקורס הכנה. אופיו ותדירותו משתנים. ישנם גורמים שמציעים קורס חד שבועי וישנן מסגרות אימונים שמציעות שלושה אימונים בשבוע. "רבים מהנערים נרשמים לקורסים כבר בכיתה י'", מציין גורם שעוסק בתחום, "אנו גם מציעים פאנל לוחמים, סדנאות קרב מגע , אימונים בים, אימוני עלית, תוכניות אימונים לבית וכו'".

עלות: 250-700 שקלים לחודש. סה"כ לשנתיים - 11,400 שקלים בממוצע.

הכנה מנטלית ופסיכולוגית ליום גיבוש

כאמור, לצד היכולות הפיזיות ורמת האינטלקט (דפ"ר) לרבות ציון הקב"א. המדריכים כמו גם הפסיכולוגיים היחידתיים בוחנים במסגרת הגיבוש, גם את המאפיינים האישיותיים של המלש"ב, שיתאימו לתפקיד הספציפי וליחידה המסוימת. לפיכך, לצד ההכנה הפיזיולוגית, מוצעים כיום שורה ארוכה של הכנות, שמועברות ע"י פסיכולוגיים צבאיים לשעבר או קציני בריאות נפש בדימוס, שצברו ניסיון בעבודה מול המערכת הצבאית. במסגרת המפגש, נערכת סימולציה, והנער מקבל משוב ודגשים שאמורים לסייע לו לעבור את הליך בחינת ההתאמה בהצלחה.

עלות: בין 500-1,500 שקלים לשעת טיפול בודדת.

  • עוד באותו נושא:
  • גיוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully