וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תקופה של שפל: ניצני התאוששות בענף ההייטק

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 13:32

נתונים ראשונים מתוך דוח לאומיטק, שיתפרסם במלואו בחודש הבא, מלמדים על התאוששות מתונה בגיוסים ובהשקעות. האם "הטר של המשק" עולה על הפסים מחדש?

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
עובדים בענף ההייטק (אילוסטרציה). חוזרים לחייך אחרי תקופה ארוכה של דכדוך?/ShutterStock

ניצנים של התייצבות, אופטימיות זהירה ועוד - כל אחד מוזמן לבחור את המונח המתאים לו, אבל על דבר אחד אין עוררין: ענף ההייטק בישראל שסבל מדעיכה מתמשכת, מגלה סימנים של שפיור בפעילות ומושך יותר השקעות, כך עולה מנתונים ראשונים מתוך דוח לאומיטק ו-IVC של סיכום הרבעון השלישי בהיי-טק הישראלי:

• חברות ההיי-טק הישראליות גייסו 1.676 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2023 ב-85 עסקאות

• היקף הגיוסים ברבעון השלישי משקף ירידה של 14% מהרבעון האחרון, אך ניכרת יציבות בהשוואה לרבעון הראשון של השנה

• היקף המשקיעים הזרים התייצב אף הוא בהשוואה לרבעונים האחרונים

ההתייצבות בגיוסי ההון של חברות היי-טק ישראליות נמשכת: חברות ההיי-טק הישראליות גייסו 1.676 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2023 ב-85 עסקאות. סכום הגיוסים משקף ירידה של 38% במשך השנה ולעומת הסכום שגויס ב-Q3/2022, וירידה של 41% במספר העסקאות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

עם זאת, בהשוואה רבעונית, היקף הגיוסים ברבעון השלישי משקף ירידה של 14% בלבד בהשוואה לרבעון השני של השנה, וכמעט ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון.

הנתונים מספקים הצצה ראשונה לפעילות ההשקעות בהיי-טק הישראלי ברבעון הנוכחי. התוצאות המלאות יתפרסמו בדוח המלא - Israeli Tech Review for Q3/2023 - שצפוי לצאת לקראת אמצע אוקטובר.

תחקיר וואלה!: כך פעל הבעלים לשנות את שם החברה כדי להמשיך בעוקץ. Shutterstock, עיבוד תמונה
עלייה בגיוסים מחוץ ומבית/עיבוד תמונה, Shutterstock

נתונים בולטים מתוך הדוח

אם מנטרלים את עסקאות הענק (מעל ל-200 מיליון דולר) שהפכו לנדירות לאחרונה, מניתוח הרבעונים האחרונים (ברבעון השלישי ישנה רק עסקה רלוונטית אחת: השקעה של 238 מיליון דולר ב- Cato Networks), ניתן לראות יותר בבירור את השינוי במגמה - מירידה להתייצבות. הרבעון השלישי גבוה מהנתונים של הרבעון הראשון, ולפי הערכת IVC הנתונים הסופיים של הרבעון ישקפו היקף השקעות קרוב לזה שראינו ברבעון השני.

נוכחות משקיעים זרים ברבעון
הנוכחות של המשקיעים הזרים, שבאה לידי ביטוי בכמות העסקאות שבוצעו, היא לרוב סימן משמעותי לזמינות של כסף להשקעה וזו יורדת במעט לעומת הרבעון השני. עם זאת, הנתון ברבעון השלישי להיקף העסקאות שביצעו משקיעים זרים, תומך גם הוא בהמשך מגמת ההתייצבות.

גיוסי Seed עולים לאחר ירידה רציפה של 5 רבעונים
מגמה חיובית נראית גם בסבבי הגיוס מסוג Seed, שמעידים על הסנטימנט של המשקיעים לקחת סיכון בחברות סטארט-אפ, ועל היכולת של חברות חדשות להתפתח. היקף ההון שגויס בסבבים אלו עלה לראשונה ברבעון השלישי, לאחר 5 רבעונים של ירידה רציפה. כמות הסבבים אמנם נמוכה במקצת מאלו שהיו ברבעון השני, אך על פי הערכת IVC המספרים בסוף הרבעון יעידו על שינוי מגמה גם במספר החברות שגייסו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מאיה אייזן-צפריר. נינה וורצל,
מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר/נינה וורצל

מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר: "אנחנו ממשיכים לראות בנתוני הרבעון ההשלישי, סימנים ראשונים של התייצבות בכמות והיקפי הגיוסים, נתונים אשר מחזירים אותנו לרמות של 2018-19. על אף שעדיין ישנה ירידה בהשקעות ראשוניות (Early rounds) - היא מתונה יותר ביחס לזו שראינו ברבעונים קודמים.

בנוסף, אנחנו מזהים התייצבות בקצב השקעות ה-Follow-on, אינדיקציה כי החברות מתחילות להתאים את השווי שלהן לסביבת הריבית החדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully