וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יכולים עשירי ישראל ללמוד ממיק ג'אגר?

עו"ד ארתור שני

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 12:17

לזוז כמו ג'אגר? הודעתו של האייקון המוזיקלי כי יתרום את מרבית הונו לצדקה, צריכה לשמש סימן הן לעשירי ישראל והן לממשלתה. לראשונים, שמוטב שהילדים יסתדרו גם ללא מאות מיליונים. לשנייה - שהגיע הזמן להחזיר לדיון את מס הירושה

הרולינג סטונס בהופעה ראשונה בהיסטוריה בקובה, 26 מרץ 2016. רויטרס
מיק ג'אגר: "ילדים לא צריכים 500 מיליון דולר כדי לחיות טוב, נו באמת. אולי אני אעשה קצת טוב בעולם"/רויטרס

סולן להקת הרולינג סטונס, סר מיק ג'אגר, הודיע השבוע בריאיון לוול סטריט ג'ורנל כי בכוונתו להעביר את הונו העצום (שווי הקטלוג המוזיקלי שלו מוערך בחצי מיליארד דולר), לא לילדיו (לג'אגר שמונה ילדים - בני שש עד 52) אלא לצדקה.

"ילדים לא צריכים 500 מיליון דולר כדי לחיות טוב, נו באמת. אולי אני אעשה קצת טוב בעולם", אמר ג'אגר וחשף שהרעיון הכללי הוא לתרום את הממון הרב למטרות הומאניות.

המהלך של ג'אגר מעלה שאלה מעניינת העוסקת בהשפעה ההרסנית של ירושה גדולה עתידית או העברת כספית עצומה בזמן אמת, על יחסי הורים-ילדים.

בישראל, המהלך של העברת ירושה לצדקה כמעט בלתי קיים, אם בכלל, בוודאי לא כזה שמלווה בהצהרה פומבית. זאת, למרות שבישראל חיים על פי דיווחים שונים כ-127 מיליארדרים (בדולרים).

על פי דיווחים אחרים, ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם במספר המיליונרים בדולרים לנפש, ולא פחות מ-8.3 אחוזים מתושבי תל אביב מוגדרים מיליונרים בדולרים, מקום 4 בעולם אחרי פרנקפורט ולפני סיאטל. ככל הידוע, אף אחד מאותר מיליונרים ומיליארדרים לא הצהיר באופן פומבי כי בכוונתו להעביר את כספו לצדקה או למטרה אחרת במקום לילדיו.

ביל גייטס. GettyImages
ביל גייטס: הודיע שיוריש את רוב הונו לצדקה ובכך התווה דרך לרבים משועי עולם/GettyImages

כל הורה מעוניין לתמוך ולסייע לילדו. זה ברור. ואולם, מחקרים רבים מראים כי תמיכת יתר, בזמן אמת או במסגרת ירושה עתידית, מנוונת את הילד ופוגעת בו בהיבטים רבים.

כך, לדוגמה, כאשר הורה נותן במתנה דירה לילד, אותו ילד לא ממצה את הפוטנציאל הגלום בו, ובוחר לעיתים שלא לעבוד ולהתקדם, משום שההוצאה הגדולה ביותר בחיי הישראלי הממוצע, ההוצאה על דיור, נחסכת ממנו.

במישור מקביל, במשפחות רבות, המחזיקות בעסקים משפחתיים, הילדים משולבים בגיל צעיר מאוד בעסק "על הנייר": מקבלים תפקיד, שכר, תנאים ולעיתים אף בעלות חלקית או מלאה, אך מבלי שיעבדו בפועל וילמדו את העסק. התוצאה, לעיתים קרובות, היא הכשלת ההעברה הבין דורית של העסק שלטובת ביצועה שולב בו הילד מלכתחילה.

הסמן הקיצוני של גישה זו, ומי שהתווה במידה רבה את הדרך עבור מיליארדרים נוספים אחריו, הוא ביל גייטס, מייסד מייקרוסופט, אשר בחר לא להעביר את הרוב המוחלט של כספו ליורשיו, והודיע כי יעביר את רוב הונו לצדקה וכי ילדיו יצטרכו "להסתדר לבד".

וגם למדינה יש תפקיד חשוב בסוגיה הזו - מיסי עזבונות וירושות, שנגבו בישראל עד 1981, הופסקו מאז ועד היום בניגוד לנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

החזרתם בחקיקה תשנה במקצת את המצב הנוכחי המעודד את עשירי ישראל להוריש את כל כספם לילדיהם, מבלי להידרש לתכנוני מס שעשויים לגרום להם לחשוב פעמיים בטרם יעבירו את המיליונים שבחזקתם לדור העתיד.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עו"ד ארתור שני. מקס מורון,
הכותב, עו"ד ארתור שני, עומד בראש חברת עורכי הדין ארתור שני ושות', המתמקדת בדיני ירושה, צוואות והעברה בין-דורית/מקס מורון

לכן, על מנת שלא נחזה בישראל בהתהוות דור של עשירים בטלנים, שלא הרוויחו את כספם בזיעת אפם, וכתוצאה מכך מאבדים אותו בקלות, כדאי שחלק מהמיליונרים שלנו ילמדו ממיק ג'אגר. לא רק לצורך צמצום הפער החברתי, אלא בעיקר לטובת חיות והמשך היצרניות של משפחותיהם.

הכותב עומד בראש חברת עורכי הדין ארתור שני ושות', המתמקדת בדיני ירושה, צוואות והעברה בין-דורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully