וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איגוד לשכות המסחר נגד נגיד בנק ישראל

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 12:55

"מדיניות הריבית של בנק ישראל פוגעת בתחרות בתחום האשראי במשק, פוגעת במקורות המימון של העסקים ומביאה את המשק לסף מיתון". אוריאל לין קורא לנגיד בנק ישראל להצהיר כבר עכשיו שלא יעלה החודש את הריבית: "עצם הדיון על העלאה פוטנציאלית של הריבית הוא מסוכן"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90;ללא, עיבוד תמונה
הנגיד, פרופ' אמיר ירון. רבים סבורים שיש הכרח להעלות את הריבית, לין טוען שעצם הדיוק מחליש את המשק/עיבוד תמונה, פלאש 90;ללא

החלטת הריבית הבאה של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון תהיה רק ב-23.10, ועל פי הערכות כלכלנים רבים לא תהיה לו ברירה אלא לעדכן כלפי מעלה את הריבית במשק, אבל יש מי שמנסים כבר להקדים תרופה למכה:

"מדיניות הריבית של בנק ישראל גורמת לפגיעה חמורה בתחום האשראי בישראל, מצמצמת את התחרות שהחלה בתחום ומביאה את כלכלת ישראל לסף מיתון". כך טוען אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. לדבריו, על הנגיד להכריז כבר כעת כי אין בכוונתו להעלות את הריבית, בהכרזה הצפויה בהמשך חודש.

בישיבה מיוחדת שהתקיימה באיגוד לשכות המסחר לשכת המסחר, אמר לין כי כל האינדיקטורים הכלכליים מראים על תחילתו של מיתון ועל פגיעה בפעילות העסקית כתוצאה מהריבית הגבוהה. "יתרה מכך", אומר לין:

"הנגיד אינו פועל כדי לבלום את ההשפעות ההרסניות הנוספות של העלאות הריבית הבאות לידי ביטוי בצמצום דרמטי של תחרות בתחום המימון לעסקים. תחרות שהייתה מצומצמת גם קודם, וכעת המימון החוץ בנקאי מדולל משאבים והופך במקרים רבים ליקר מדי ולא כדאי".

לדברי לין, בנק ישראל נוקט במדיניות חד צדדית של העלאות ריבית, מבלי לתת פתרונות משלימים להשלכות של העלאות אלה על המגזר העסקי ועל משקי הבית: "רווחי הבנקים הסתכמו ברבעון השני של השנה בכ- 7.6 מיליארד שקל שהם זינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

זאת בעיקר בגלל הזינוק בריבית. הנפגעים העיקריים הם כמובן משקי הבית וחלקים נרחבים במגזר העסקי ובעיקר העסקים הקטנים. על בנק ישראל היה לשקוד, באמצעים הנתונים בידיו, להורדת עלויות המושתות על משקי הבית והמגזר העסקי באמצעות המערכת הבנקאית"

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. יח"צ,
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר/יח"צ

פוגע בעסקים ומוביל למיתון

עוד לדברי לין, ניתן כבר לראות את ההשלכות ההרסניות של העלאות הריבית על הפגיעה במשק, ובעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים: "הפרשות הבנקים בגין הפסדי אשראי במגזר העסקים הקטנים היוו במחצית הראשונה 34% מכלל ההפרשות, זאת למרות שמגזר זה מהווה 11% בלבד מסך האשראי".

בנוסף, לין מצביע על פרסומי מדד מלניק שהתפרסמו בשבוע שעבר, על פיהם הצמיחה במשק בחודש אוגוסט ירדה לרמה של 0.1%, בדומה לחודש יולי. השילוב של הפגיעה בעסקים הקטנים, הירידה הגלובלית במחזור העסקים ונתוני מדד מלניק מצביעים על תחילתו של מיתון".

בסיכום דבריו אמר לין שהעלאות הריבית, אפילו היו הכרחיות, הולידו תוצאות שליליות מאוד ויש לעצור את המאבק באינפלציה באמצעות העלאות הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully