וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פפטידים: מדוע הם נחוצים כל כך בתכשירי קוסמטיקה?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 10:07

מעוניינים בתכשיר אפקטיבי שיילחם באמת בסימני הגיל? בדקו שהוא מכיל פפטידים ביומימטיים. אלו מהווים מרכיבים אפקטיביים חשובים בשיקום ובניית העור

תמונה אילוסטרציה דוגמנית. freepik,
פפטידים: מדוע הם נחוצים כל כך בתכשירי קוסמטיקה?/freepik

כשרבים מוכנים לשלם כדי להיראות צעירים, וכשיצרניות הקוסמטיקה מגלגלות מיליארדי דולרים בשנה על פיתוח רכיבים פעילים, אך טבעי לחפש אחר ה"להיט התורן" שיתגבר על תהליכים טבעיים שמתחוללים בגוף במרוצת השנים, ימתח את העור ויגביר את ייצור הקולגן והאלסטין.

האם כבר קיים בתעשייה הקוסמטית רכיב מופלא שכזה? מתברר שכן - הפפטידים.

תעודת זהות - פפטידים אנטי-מיקרוביאליים

בספטמבר אשתקד התקבצו בכפר הנופש הפסטורלי גשטאט שבמערב שווייץ, מיטב המוחות בתעשיית האנטי אייג'ינג, להציג את מרכולתם בפני משקיעים מכל העולם. בזה אחר זה הם עלו לבמה והציגו טכנולוגיות פורצות דרך להשהיית ההזדקנות.

בלט במיוחד טיפול חדשני מבוסס מרכיב של מערכת החיסון - פפטידים ממקור מיטוכונדרי (המנגנון שאחראי על ייצור האנרגיה בגוף), שסיקרן את הביולוגים בקהל, שעד אז פחות ייחדו לו תשומת לב.

העור, ובעיקר האפידרמיס (שכבתו העליונה), יוצר מחסום פיזי יעיל ומתוחכם בין הגוף לסביבה, וכך מגן מפני חדירת חיידקים ומאיבוד נוזלי הגוף. בנוסף, משמש העור כ"מיקרוביום" - בית גידול וסביבה אקולוגית לאורגניזמים רבים (חיידקים, וירוסים ופטריות) השוכנים בין נקבוביותיו וחיים בהרמוניה מושלמת איתו.

כל סמ"ר בעור מכיל כמיליארד מיקרואורגניזמים וקהילה זו אחראית במידה רבה לבריאותנו ולתחלואינו. רוב רובם של המיקרואורגניזמים אינם פתוגניים (מחוללי מחלות) אלא קומנסליים. הם חיים כאמור על העור, ונאבקים עם החיידקים השלישים באמצעות הפרשת פפטידים על אזורי המחייה שלהם.

במובן הבסיסי, הפפטידים הם שרשרת קצרה של חומצות אמינו, הפועלים כמו אנטיביוטיקה טבעית, שקוטלת חיידקים ופטריות.

זיעת בני האדם למשל מכילה פפטיד מסוג דרמצידין שקוטל חיידקים ומסייע לגוף לשלוט בקצב ההתרבות של החיידקים החיוביים המצויים בעור. "בלוטות הזיעה מפרישות את הדרמצידין כל הזמן, והוא נישא עם הזיעה על פני העור", מסבירה ד"ר בריג'יט שיטק, ראש צוות מחקר באוניברסיטת טובינגן שבגרמניה, שזיהתה לראשונה כי הזיעה מכילה אנטיביוטיקה טבעית.

"אנחנו מתייחסים לזיעה כאל משהו דוחה, אבל מתברר שהיא משמשת כקו הגנה טבעי חשוב בהתגוננות מפני גורמי מחלות. רחצה מוגזמת של הגוף עשויה לסלק את ההגנה הזאת".

לא בכדי, חלק ניכר מהעניין שמעוררים הפפטידים האנטי-מיקרוביאליים, הוביל מדענים להשתמש בהם כמקור לתרופות אנטיביוטיות חדשות, מתוך הבנה שהחומרים הקטלניים הטבעיים האלה יצליחו במקום שתרופות אנטיביוטיות רבות נכשלו, לאחר שהחיידקים השליליים הצליחו לפתח עמידות נגדן.

תמונה 1 דוקטור עור דוקטור כדיר להבית אקרמן חוה זינגבוים. יח"צ,
מוצרים: דוקטור עור, דוקטור כדיר, ד"ר להבית אקרמן וחוה זינגבוים/יח"צ

עיצוב חלבונים: יישום קוסמטי מרתק

הסגולות המיוחסות לפפטידים האנטי-מיקרוביאליים לכדו את תשומת הלב של יצרניות הקוסמטיקה, ואלו החלו לעסוק ב"עיצוב חלבונים", תחום בעל פוטנציאל יישומי עצום, במסגרתו הן מפתחות ומייצרות פפטידים ביומימטיים מלאכותיים במעבדה, במטרה לדמות תהליכים טבעיים המתרחשים בעור האנושי.

כדי לבחון כיצד ניתן להסתייע בפפטידים להגברת חיזוק ההגנה הטבעית של העור, בוצע בהודו מחקר בשיתוף של מיקרוביולוגים וחוקרים מתחום העור מחברת יוניליוור, מומחי בינה מלאכותית, מומחי חישוב קוואנטי מחברת IBM וחוקרים ממרכז "Hartree" לטכנולוגיה ומדע, שגילו כי ויטמיןB3 מגביר את יעילות הפפטידים בגוף, וגם את מספרם.

"רצינו לבדוק האם שילוב של ויטמין B3 עם פפטידים אנטי-מיקרוביאלייםטבעיים, יסייע לפיתוח מוצרים שישלימו את המיקרוביום, קרי ההגנה הטבעית של העור מפני החיידקים המזיקים", הסביר ד"ר מייקל הופטרוף, ממכון המחקר והפיתוח של יוניליוור בראיון ל'דיילי טלגרף'. "הניסויים שלנו, בשילוב עם עבודת הסימולציה החישובית של מרכז 'Hartree' ו-IBM הראו שזו בהחלט אופציה".

השותפות במחקר הציגו מודלים חישוביים של ממברנות חיידקים ותאים אנושיים, הכוללים בתוכם פפטידים וויטמין B3. לאחר מכן, הן ביצעו סימולציות ובחנו כיצד הויטמין מגביר את פעילות הפפטידים שנצמדו אל קרום החיידקים המזיקים, ונלחמו בהם. כצפוי, ההדמיות סיפקו תובנות מפורטות, שמהוות עבור יצרניות שונות בסיס לפיתוח מוצרי היגיינת עור וקוסמטיקה.

תמונה 2 קובי ברוך KB PURE כריסטאן ברטון לדיל קוסמטיקס אנה לוטן Neauvia. יח"צ,
קובי ברוך KB PURE, כריסטאן ברטון לדיל קוסמטיקס, אנה לוטן, Neauvia/יח"צ

הוריאציה הקוסמטית: פפטידים ביומימטיים

הפפטידים הביומימטיים בנויים ממקטעים קצרים, של 3 עד 6 חומצות אמינו, ונושאים מעין צופן לאיבר ספציפי שנועד לחקות פעילות ביולוגית טבעית שמתרחשת בעור.

איבר המטרה יכול להיות הפיברובלסטים, תאים המצויים ברקמת החיבור ובונים את סיבי הקולגן, המלנוציטים, תאים גדולים שנמצאים בשכבה התחתונה של האפידרמיס ומייצרים את פיגמנט המלנין (כתמי פיגמנטציה) העובר לתאי האפידרמיס ומקנה לו את הצבע, או לתאי לנגרהנס של המערכת החיסונית. מטרת הפפטידים - לחדור לשכבות העור העמוקות ולייצר שם שרשרת תגובות, בין אם מדובר בהמרצה או בדיכוי.

במקרה של המלנוציטים - הרעיון הוא לנצל את הפפטידים לטובת ביטול פעילותם של המלנוציטים כדי שאלו לא ייצרו מלנין, ולכן מדובר בפעולת דיכוי, אבל כשמדובר למשל בתאי גזע, הרעיון הוא להפעיל את הפפטידים לפעולה מיטיבה, כדי שהם ייצרו שכבות עור חדשות בצורה אפקטיבית ומהירה יותר, ולכן הפעולה הרצויה היא המרצה.

הראשונה להציג קומפלקס מבוסס פפטיד למיצוק העור, הצערתו ושיפור בקמטיו, היתה "פרוקטר אנד ג'מבל" שבשנת 1992 הציגה לראשונה את ה"מטריקסיל" - רצף של חמש חומצות אמינו לו היא הוסיפה חומצה פלמיטית להגברת חדירותו לעור.

מאז כבר הופיעו בשוק פפטידים נוספים, עם שמות אחרים, לא סקסיים בעליל, אבל יעילים משהו:
טרפפטיד 7 שמלבד יכולתו להמריץ את מחזור הדם ולתרום למיצוק, גמישות והרגעת העור, יעיל גם לטיפול בנפיחות מתחת לעיניים. אצטיל טטראפפטיד 5 הפועל להגנה על הקולגן. הקספפטיד 10 המיועד למיצוק העור ולשיפור החיבור בין שכבת הדרמיס לאפידרמיס ולייצור מבנים חלבוניים חיוניים כגון למינין. פלמיטואיל פנטה פפטיד 4 המאיץ את פעילות התאים הפיברובלסטים ואת ייצור הקולגן, טריפפטיד 10 (ציטרולין),המחקה את פעילותו של חלבון הדקורין, שתפקידו לווסת את ייצורם ופעילותם של סיבי הקולגן וטריפפטיד 10, ציטרולין הגורם לייצור חלבון המאיץ ומחדש את ייצור סיבי הקולגן.

3d-glass-molecule-beauty-product-ad אילוסטרציה דוגמנית עם פפטיד כחול. freepik,
יש גם ווריאציה קוסמטית: פפטידים ביומימטיים/freepik

ככה זה עובד (עלינו)

יעילותו של תכשיר למטרות אנטי אייג'ינג נקבעת ע"י מדדים ברורים, למשל בעלייה בייצור סיבי הקולגן והאלסטין, או בייצור של חומצה היאלרונית. באמצעות המדדים האלה ניתן להעריך אוביקטיבית את יכולתו של תכשיר להשפיע במריחה על העור.

מבין המרכיבים הקוסמטיים השונים, לפפטידים יש יכולת ממשית בתיקון נזקי גיל ושמש. חלקם אף זוהו כמעכבים יצירת מלנין, פעולה הגורמת להבהרתו והאחדתו של גוון הפנים, תוך תיקון נזקי פיגמנטציה וכתמי גיל. בתנאי מחקר גם הודגם כי מולקולות פפטידים גורמות לעלייה בפעילותם של התאים הפיברובלסטים, ובכך הן מביאות לעלייה בתכולת הקולגן והסיבים האלסטיים בעור, משפיעות על מתיחותו ומחדדות מחדש את תווי הפנים.

בשונה מחלבונים טבעיים המיוצרים בגוף, הרי שבתהליך ייצור הפפטידים במעבדה ניתן לשלוט ברצף החלבוני, וכך מציגות היצרניות שרשראות פפטידים משלהן, המיועדות להגיע אל רקמות העור ולמלא שם אחר פקודות קוסמטיות רצויות, להעביר מסרים שנקבעים בהתאם לסוג הפפטיד, למשל - להחליש את הקשר שבין השריר לעצב, שגורם לקמטים.

משמעות מכרעת לשימוש בפפטידים היא בכל הנוגע למיודעינו הלוא הוא הקולגן. כזכור, קולגן הוא חלבון חיוני מאד בעור, שסיביו אחראים לחוזקו ולקשיחותו. במהלך השנים הוא הולך ומתדלדל, זוהי תופעה טבעית המובילה לרפיון העור. לשילוב פפטידים בתכשירים קוסמטיים חשיבות רבה משום שהם מסייעים בהאטת הבלאי הטבעי של העור ובשיקום הרקמה ע"י עידוד יצירת קולגן חדש.

תמונה מוצרים 3 ליראק פריז GLO24 לאתר 'הו גלואו'  אייקוניקס 417. יח"צ,
מוצרים: ליראק פריז, GLO24 לאתר 'הו גלואו', אייקוניקס, 417-/יח"צ

היי פייב

את הפפטידים מייצרים לרוב ממרכיבים צמחיים (כותנה, אורז, חיטה ומי גבינה) או כמרכיבים סינתטיים בתהליך ביו-טכנולוגי.

בשנים האחרונות מקדישה התעשייה משאבים רבים לפענח את מנגנוני הפעולה של הפפטידים, כך שהיא תוכל לעצב חלבונים נוספים שיחקו פעולות פיזיולוגיות שונות. בתוך כך, נהוג לחלק את הפפטידים לחמישה סוגים מרכזיים:

1. פפטידים נשאים המובילים מרכיבים חיוניים לעור ומעודדים ייצור קולגן, חומצה היאלורונית עצמונית ופרוטאוגליקנים (המקנים נפח ומחזיקים מים בעור) וכן פפטידים ממצקים לבניית קולגן וביניהם ה'פלמיטואיל פנטה פפטיד' (שם מסחרי: "מטריקסיל"), ופפטיד הנחושת GHK, התומך בחידוש קולגן וביצירה של כלי דם חדשים. בקטגוריה זאת שכיח גם פפטיד ה'מטרקסיל 3000' המחדש את יצור הקולגן ומשפר קמטוטים קיימים (קרם הגנה - ד"ר עור).

2. פפטידים מאותתים השולחים אותות לחלקים שונים בגוף כדי שייצרו יותר קולגן ואלסטין בעור. בולט במיוחד הוא ה'פלמיטואיל אוליגו פפטיד' (שם מסחרי: "דרמקסיל") שמטרתו למצק מחדש תאים ולהחליק קמטוטים קייימים תוך הגברת ייצור קולגן ואלסטין (סרום עיניים אליקסיר - כריסטיאן ברטון לדיל קוסמטיקס. סרום פנים דיפ ריסטור של ד"ר כדיר).

3. פפטידים מעכבי אנזימים העוזרים להאט את פירוק הקולגן והאלסטין בעור ובניהם פפטידים מסוג Marin C Thiopeptide המשפיעים על בלוטות החלב ומונעים הישנותם של קומודונים ("ראשים שחורים"), פפטיד דפנסיל המונע דלקתיות בעור וכן פפטידים מבהירים - Whitening Peptide המאזנים את פעילות תאי המלנין, שבשילוב עם חומרים פעילים נוספים כמו פפטיד טריקול מטפלים בנזקי שמש ופיגמנטציה ומסייעים בשליטה במנגנון הפרשת המלנין. בנוסף, ישנם פפטידים מטהרים - Anti toxins Peptide שתפקידם לעודד פעילות אנזימים נוגדי חמצון בעור.

4. פפטידים נוירו-טרנסמיטרים - 'אצטיל הקסה פפטיד 3' (שם מסחרי: "ארגירלין") החוסמים את השחרור של האצטילכולין, שמעכב את התכווצות השרירים, בדומה לאופן שבו הבוטוקס פועל, וכך למעשה גם במריחה הם מספקים "אפקט סינדלרלה" כשהם מחלישים את השריר שגורם לקמט ומביאים ליישורו. פפטיד מסקרן נוסף הוא פפטיד הכרונוליין הפועל על אזור המגע בין הדרמיס לאפידרמיס, כשהוא מגביר את יצורם של שני חלבונים מיוחדים האחראים על המגע ההדוק ביניהם.

5.נחושת - פפטידים שיו ים תרכובת עם נחושת עשירה בנוגדי חמצון המעודדים ייצור של קולגן, אלסטין ובאופן ייחודי גם של חומצה היאלורונית. יתרונם של הפפטידים שהם אינם מגרים את העור. בנוסף, הם נחשבים לחומר שאינו מוגבל לזמן שימוש ספציפי (למשל רק בלילה), אך היתרון המשמעותי טמון ביכולת חדירתם האפקטיבית לדרמיס,תועלת מהותית כשמדובר בתכשיר קוסמטי.

חשוב להדגיש, תכשירים המכילים פפטידים יספקו תוצאות ברורות רק בשימוש עקבי וממושך. מפתיע ככל שיהיה, למרות הפופולריות הרבה של הפפטידים, בחלק ניכר מהתכשירים הם עדיין לא משולבים, ולכן בבואכם לרכוש תכשיר אנטי אייג'ינג, חשוב שתחפשו ברשימת מרכיביו אחר הפפטידים היעילים.

vector-tshirt-design-kawaii-illustration-rockerstyle-skeleton-with-guitar-side-view-sticker_862994-41578 אילוסטרציה פפטידים. freepik,
מבין המרכיבים הקוסמטיים השונים, לפפטידים יש יכולת ממשית בתיקון נזקי גיל ושמש/freepik

הכוכבים החדשים על המדף

'פיוריפיינג אקסטרקט' מבית חוה זינגבוים, תכשיר הניחן בפורמולה ייחודית, אנטי-דלקתית ואנטי-מיקרוביאלית, המותאמת לטיפול בעור גדוש הזקוק לטיהור ובעור אקנתי פעיל. המוצר מכיל אצטיל טטרהפפטיד 3 המשפיע על פעילות בלוטת החלב ומאזן אותה, למניעת שגשוג חיידק האקנה - P.Acne, וכן טריפפטיד 1, המעודד ייצור קולגן.

סרום 'לה קיור' של ליראק מכיל פפטיד פטנט בשם FX hexapeptide המשמש "להגנה מפני תהליכי הזדקנות". מדובר בפפטיד המחקה חלבון עור טבעי בשם FOXO, המגן על תאי גזע ומקדם את התחדשות העור.

קרם הפנים ADVANCED מבית NEAUVIA מבוסס על נוסחה עשירה של חומרי גדילה וקומפלקס פפטידים ביומימטיים הפועלים לתיפקוד משמעותי בריפוי העור ולשינוי רקמותיו. בולט במיוחד טריפפטיד 1 המוכר בשמו "קופר, פפטיד נחושת" (GHK-Cu) - לו נודעת יכולת בשיפור אלסטיות, צפיפות ומיצוק העור, וביעילותו בסגירת נקבוביות והקטנת היפרפיגמנצטיה, כתמי שמש וכתמי גיל.

'לונר בליס', קרם להבהרת פיגמנטציה והצערת העור של אייקוניקס מכיל פפטיד בשם GENOWHITE. זהו פפטיד הבהרה בטוח, יציב ועוצמתי המתערב בכל אחד מחמשת שלבי היווצרות הפיגמנטציה במטרה למנוע אותה, להבהיר כתמים קיימים, לאחד את הגוון ולהוסיף זוהר מחודש לעור. פפטיד זה פועל לנטרול האנזימים והחלבונים במטרה לאזן את סינתזת המלנין והפיזור שלו.

סרום זנטוקס+ מבית אנה לוטן מכיל תמיסת ביו-פפטיד הקסהפפטיד 8 המרגיעה את העור ומצמצמת את הניראות של קמטוטי ההבעה. התכשיר מיועד להעניק לעור מראה חלק לשעות אחדות, כשתומכת בפפטיד גם תמצית ביולוגית של מיצוי רכיבי שמנים בטמפרטורות נמוכות מאד (CO2).

קרם האנטי אייג'ינג של GLO24 מיועד לספק אפקט מתיחה למשך 6-8 שעות הודות לשילוב של אותו הקסהפפטיד 8..

בסרום העיניים של המותג 417 -, שולב פפטיד ביו אקטיבי בשם פלמיטול טריפפטיד 7 הפועל לעידוד סינתזת סיבי קולגן ולהעלאת רמת המיצוק של העור תוך צימצום מראה קמטוטים ושיפור מיידי במוצקות ואלסטיות העור.

תכשיר העיניים מבית KB PURE מבוסס קומפלקס פפטידים הכולל מטריקסיל סינס 6 ו-פלמיטואיל טריפפטיד 38 - המכוונים להפחתת קמטים וקמטוטים באזור העפעף התחתון. כמו גם שולבו פפטיד ביוטיפיי ופפטיד אדיפולס - העשוי מסוג של קינואה, למתיחה של העור ולהפחתת כהויות והצטברות "שקיות" השומן מתחת לעפעף.

קרם 'טריפל אנטי אייגינג' של ד"ר להבית אקרמן מכיל שני פפטידים למיצוק ומניעת קמטים. האחד פלמיטואיל טריפפטיד 5 לחיקוי התהליך הטבעי של בניית קולגן באמצעות אספקה של חומרי גלם ייחודיים שממריצים את העור לייצרו, והשני פפטיד פלמיטואיל דיפפטיד 5 לסיוע בהמרצת ייצור הקולגן וביצירת עור חלק ומוצק.

בקרם היום של אסיף קוסמטיקס משולב פפטיד HEXANOYL DIPEPTIDE-3 שבאמצעות פילינג עדין מחליק ומשפר את מרקם וגוון עור הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully