וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייטקיסטים, מכרתם מניות? כך תוכלו להימנע משומה מופרזת

עו"ד דגנית חגי סעדון מנהלת תחום מיסוי ב- altshare

עודכן לאחרונה: 10.10.2023 / 13:29

הכנסות המדינה ממסים פחתו ורשויות המס מנסות למלא את הקופה, לעתים בעזרת הוצאת שומות מוגזמות למי שמכרו מניות וחברות. כדי להוכיח שלא כצעקתה, נדרשים הנישומים להתדיינות ארוכה, אבל יש דרכים להימנע ממנה

עובדי חברת הייטק מאוכזבים. ShutterStock
מכרתם חברות או מניות? רשות המסים עלולה לדרוש מכם הרבה יותר ממה שאתם צריכים לשלם. עכשיו לכו תוכיחו שמדובר בדרישה מופרכת/ShutterStock

לאור המצב הכלכלי בשוק בשנת 2023 והשפעתו על ההייטק, ניכרת ירידה של כמעט 75% בכמות העסקאות לעומת שנה שעברה. אלו הנתונים לנכון לסוף הרבעון השלישי של השנה.

ירידה משמעותית זו בא לידי ביטוי בעסקאות אקזיט ובעסקאות סקנדרי. עקב כך, גביית המס לקופה הציבורית ירדה בצורה ניכרת. בחודשים האחרונים אנו עדים לכך שרשות המיסים פותחת בהליכי שומה כנגד בעלי מניות ועובדים שעשו אקזיט ומכרו מניות בשנים האחרונות.

כדי להימנע משומה לפי קביעת מס הכנסה ("מיטב השפיטה"), קיימת חשיבות שחברות יבצעו הערכת שווי חברה ונכסים (קניון רוחני, ניירות ערך, וכיו"ב) במועד אירוע מס. אחרת, שנים לאחר מכן, כשהן ידרשו להוכיח את ההכנסה החייבת לצורכי מס במסגרת הליכי שומה, הן עתידות להיתקל בדחיית שומת המס המוצהרת שלהם וקביעת שומה גבוהה הרבה יותר על ידי מס הכנסה.

במקרה כזה, הן נדרשות להוכיח בפני רשויות המס את הרווחים בעסקה ואת שווי הנכסים נכון למועד אירוע מס. הדבר גורם להתדיינויות ארוכות ושומות מס מופרכות.

העדר הערכת שווי של נכסים במועד אירוע מס משמע העדר ראיות המוכיחות את שומת המס המוצהרת שלהן או במילים פשוטות פער בין הערכה של מס הכנסה לבין הכנסים שיש לך בפועל במציאות המתורגמים לסכומים שיכולים להגיע עד עשרות ומאות מיליונים בשנה.

הערכות שווי הכרחיות לביצוע עסקאות: מיזוגים ורכישות, סבבי השקעה, עסקאות סקנדרי, ומכירת מניות באופן כללי. והכרחית בפרט כאשר מעורבות חברות פרטיות שהשווי שלהן אינו ידוע או נכסים אשר קשה לא ניתן לאמוד את ערכם בשוק.

הערכת שווי הינה כלי חשוב בהליכים בפני רשויות המס בהקשר של שומות הקשורות לנכסים פיננסיים מוחשיים ולא מוחשיים (כגון: חברות, נכסי חברות, ניירות ערך, מניות, אופציות, מוניטין פטנטים וסימן מסחרי והתחייבויות). לכן כדאי להיערך מראש ולהימנע משומת מס לפי מיטב השפיטה (או השחיטה) בשיעור גבוה ולא צפוי שרשויות המס יקבעו עבורכם.

עבודה משרדתית באופן ספייס. ShutterStock
הערכת שווי היא כלי חשוב בהליכים בפני רשויות המס בהקשר של שומות הקשורות לנכסים פיננסיים מוחשיים ולא מוחשיים/ShutterStock

באילו מצבים קיים סיכון עבורך? הערכת שווי בהליכים מול מס הכנסה

הערכות שווי יכולות לסייע בהליכים מול רשות המסים כגון החלטות מיסוי וכן במסגרת הליכי שומה בה נדרש להוכיח רווח הון חייב במס.

בהתאם לפקודת מס הכנסה פקיד שומה רשאי לקבל את מחיר מכירה המוצהר של נכס שיש לצפות מקונה מרצון למוכר מרצון, במקרים בהם פקיד השומה חושד שהתמורה מדווחת בחוסר תום לב, או במקרים שיש יחסים מיוחדים בין הצדדים, מס הכנסה רשאי שלא לקבל את המחיר המוצהר.

במצב שבו מסתמך נישום על הערכת שווי שבוצעה בידי מעריך שווי מקצועי, לא יוכל פקיד השומה לסטות מהערכת שווי זאת, מבלי שצוינו על ידו הטעמים לכך ו/או שהוצגה על ידו הערכת שווי מקצועית הסותרת את הערכת השווי שעליה הסתמך הנישום.

להלן דוגמאות שכיחות שבהן הערכת שווי יכולה לסייע לנישומים:

● מכירת נכס בין קרובים - חברות קשורות לדוגמא: חברת אם ובת, יחסי קרבה משפחתיים.
● חשש שמחיר העסקה נקבע בחוסר תום לב - כך למשל בשל מחיר נמוך ביחס לשוק.
● עסקאות החלפת נכסים - בעסקאות אלה לא ניתן לדעת מה המחיר של שני הנכסים המוחלפים ולכן הערכת שווי יכולה לתמוך ברווח ההון שייקבע.
● הערכת שווי מניה בחברה פרטית בהעדר שווי שוק - כך למשל במימוש אופציה למניה בחברה פרטית בהתאם לסעיף 3(ט) נדרשת הערכת שווי למניה על מנת לקבוע את גובה המס.
● עסקאות סקונדארי וסבבי השקעה - בעסקאות אלה לעיתים נדרשת הערכת שווי למניות רגילות ולמניות בכורה לצורך קביעת מס רווחי הון.
● הערכת שווי נכסים של תושב ישראל ששינה סטטוס לתושב חוץ - במקרה זה סעיף 100א לפקודת מס הכנסה קובע כי ניתן לשלם מס רווח הון על כל הנכסים של תושב ישראל ערב שינוי סטטוס לתושב חוץ.
● שינוי מבנה עסקי - במספר מקרים מס הכנסה טען כי רכישת מניות החברה הביאה להעברה דה פקטו של נכסי החברה הנרכשת לחברה הרוכשת. במקרה זה מס הכנסה קובע אירוע מס נוסף של רכישת נכסי החברה הנרכשת.
● דיווח על הוצאות עסקיות בגין רכישת נכסים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משרד עובדי הייטק. ShutterStock
בשעה טובה: מכרתם את החברה, חלק ממנה או מניות? כדאי להתכונןו מראש כדי לא להתגונן מול דרישות מס מוגזמות/ShutterStock

חשיבות של הערכת שווי במועד אירוע מס

הערכת שווי לנכסי החברה בזמן אמת עשויה לסייע רבות לחברה, הדבר מאד רלבנטי כשמדובר בהערכת שווי של קניין רוחני שבו טכנולוגיות משתנות ומתיישנות במהירות וכך גם שוויין. שווי הקניין הרוחני כנכס בחברה משנה גם את שוויה של החברה.

מס הכנסה קובע בדיעבד, במסגרת הליכי השומה את שווי החברה ונכסי החברה הנרכשים. נישום שיש בידו הערכת שווי בזמן אמת יוכל ליהנות מאמינות גבוהה של הערכת השווי ובהתאם מיתרון משמעותי התדיינויות מול פקיד השומה.

דוגמא למקרה מעניין שקרה לאחרונה:
בעסקת סקונדרי של חברת טכנולוגיה נמכרו מניות של עובדים הזכאים להטבת מס בהתאם לסעיף 102 לפקודת מס הכנסה. החברה ביצעה המרת למניות בכורה טרם מכירת המניות, וביקשה לעשות הערכת שווי של מניה רגילה לצרכי מס. בעלי מניות 102 נדרשו לשלם מס הוני על שווי מניה רגילה ומס פירותי על התמורה העולה על שווי המניה הרגילה.

הערכת השווי העלתה ששוויה של מניה רגילה גבוה מהתמורה שבה נמכרו מניות הבכורה שהיו להן זכויות עודפות על מניה רגילה. לו החברה היתה בוחרת שלא לעשות הערכת שווי, לפקיד השומה היה קל לטעון ששווין של מניות רגילות נמוך ממניות בכורה וחלק משמעותי מהתמורה היה ממוסה במיסוי פירותי. בכך החברה והעובדים חסכו שומת מס פירותית עבור כספים שכלל לא חלק משווי המניה הרגילה.

הערכות שווי הן כלי שרשות המיסים עושות בהן שימוש גם בהחלטות מיסוי מקדמיות למשל:

● שינויי מבנה ומיזוג בהתאם לחלק ה2 לפקודת מס הכנסה מחייבת יחסי גודל בין החברות המשתתפות בשינוי המבנה. לצורך כך דורשת רשות המסים הערכת שווי של מעריך שווי חיצוני.
● החלטות מיסוי של אופציות לעובדים נדרשות הערכות שווי של מעריך חיצוני בסיטואציה של תמחור מחדש של אופציות בחברה פרטית וכן בסיטואציה שבה החברה הפרטית מבצעת מימוש בנטו.
● בסיטואציה שהחברה מעוניינת לרכוש את מניית העובד בשווי שוק בסיום העסקה בהתאם לתנאי החלטת מיסוי אופציית רכש, נדרשת הערכת שווי למניה הנרכשת.

הערכות שווי זה עסק יקר הדורש משאבים כלכליים לצד משאבים אנושיים הנתונים לטעויות או לכל הפחות אי דיוקים. אין שספק שגורם אנושי נכנס לתמונה יתכנו הטיות לטובת מבקש השירות וכך גם סבורות רשויות המס. לכן טכנולוגיה מבוססת אלגוריתם המבצעת הערכות שווי ,הן אובייקטיביות, מהירות, מדויקות חוסכות כסף למבקש שירות.

הכותבת, עו"ד דגנית חגי סעדון, היא מנהלת תחום מיסוי ב- altshare שימשה בעברה עו"ד בכירה במטה רשות המסים, במשך כ-20 שנים. במסגרת תפקידיה השונים ברשות המסים כיהנה בין היתר כיועצת משפטית למחלקת אופציות עובדים, יועצת משפטית של פקיד שומה פתח תקווה ובאר שבע ושל תחנות מע"מ ומכס שונות.

altshare הינה חברת פינטק המספקת פתרונות דיגיטליים לניהול אקווטי, הערכות שווי ודוחות חשבונאים. בנוסף משמשת כנאמן בעסקאות שונות בשוק ההון כגון: מיזוגים ורכישות, עסקאות סקנדרי, עסקאות SAFE, הנפקות וניהול אופציות לעובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully