וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיל לא קובע: 42% מבני הגיל השלישי "מכורים למסכים"

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 9:40

בניגוד לתפישה הרווחת כי בני הגיל השלישי חשים מאוימים מהעולם הדיגיטלי, סקר חדש חשף כי גם קשישים אינם חסינים מפני התמכרות למסכים. לפי הסקר, 1 מתוך 3 מבוגרים מבלה למעלה מ-5 שעות ביום מול המסך, מה שגורם לו להיפגש פחות עם חברים ומשפחה

אדם מבוגר מול מחשב נייד. ShutterStock
ללא הבדלי גיל: 42% מבני הגיל השלישי מדווחים על התמכרות למסכים/ShutterStock

בעלי הכנסה ממוצעות ומעלה מתמכרים יותר

כאשר אנחנו מדברים על "התמכרות למסכים" אנחנו חושבים לרוב על ילדים ובני נוער, אבל החדירה של הפלטרפורמות - מעל גבי מסך הטלוויזיה, צג המחשב או הסמארטפון, לא פוסחת על בני הגיל השלישי - ולא תאמינו: גם שם היא באה על חשבון תקשורת ישירה עם הסביבה.

אז אולי אי אפשר להגביל להם את שעות המסך ולשלוח אותם לשחק בחוץ, אבל אפשר בהחלט לעודד את דור ההורים להתנתק מהמסך ולצאת מעט יותר מהבית...

לאחרונה ערכה 'גודלייף', רשת המציעה מוצרים ופתרונות לבני הגיל השלישי במטרה לעודד ולאפשר להם אורח חיים עצמאי ובריא, סקר מקוון באמצעות מכון המחקר רושינק, בקרב מדגם אקראי מייצג של 400 גברים ונשים בני 65 ומעלה.

הסקר הפנה 2 שאלות מרכזיות לבני הגיל השלישי בישראל: כמה שעות ביום אתה מבלה מול מסכים? ובאיזו מידה אתה מרגיש/לא מרגיש שיותר מידי זמן מול מסכים, גורם לך פחות להיפגש פיזית עם חברים ובני משפחה?

הממצאים המפתיעים:

38% מהישראלים בגילאי 65-80 מבלים בין 3-5 שעות מול מסכים, ו-36% מבלים חמש שעות ומעלה מול המסכים. שיעורים גבוהים יחסית של בני הגיל השלישי המבלים חמש שעות ומעלה מול המסכים זוהו בקרב הקהלים הבאים: גילאי 70-81 (35%), בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה (80%), חילונים ומסורתיים (36%).

42% מהמשיבים מסכימים במידה כלשהי כי יותר מידי זמן מול מסכים, גורם להם להיפגש פחות עם חברים ובני משפחה. שיעורים גבוהים יחסית מתוכם זוהו בקרב הקהלים הבאים: 50% גברים לעומת 33% נשים, 42% בגילאי 71-80 , 45% בעלי הכנסה ממוצעת ו-45% חילונים ומסורתיים.

עובד מבוגר. ShutterStock
בגיל הזה משפט כמו "קח כדור וצא החוצה" יכול להיות דו משמעי/ShutterStock

התמכרות בחסות הקורונה

המגמה הנשקפת מן הסקר, עולה בקנה אחד עם תופעה עולמית של השפעת ההתמכרות למסכים על תחושת הבידוד והניכור החברתי. לפי סקר נילסון לשנת 2019, הקורונה הגבירה את ההתמכרות למסכים והשפיעה על תחושת הבדידות שלהם.

לפי סקר בזק לשנת 2022, דווקא בקרב בני הנוער וגילאי 18-34 - שהם בדרך כלל מאמצים מוקדמים יותר של טכנולוגיות חדשות - נרשמת ירידה בשיעור המנויים של נטפליקס. לעומת זאת, בקרב המבוגרים יותר נמצאת נטפליקס בעלייה: מ-53% בשנת 2020 ל-58% בשנת 2022, ובקרב בני ה-55 ומעלה מ-41% ל-43%.

הפסיכיאטר ד"ר אילן וולקוב מנהל מרכז רפואי MINDME: "בעשור האחרון, ואף בעוצמה רבה יותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, אנו עדים לעלייה מתמדת בכמות השעות שאנשים בגיל השלישי מבלים מול מסכים. בעוד שחלק מהשימוש הינו שימוש "רגיל" (ובחלקו אף מבורך), חלק אחר הינו "שימוש לרעה", והכוונה היא שהמסמכים משמשים בריחה ממצוקות חיים הולכות וגואות כמו בדידות, דיכאון, ותחלואה גופנית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אישה מבוגרת עם טאבלט. ShutterStock
הקורונה הגבירה את ההתמכרות למסכים והשפיעה על תחושת הבדידות בקרב בני הגיל השלישי/ShutterStock

על פי דבריו של וולקוב, הבריחה למסך משמשת להקלה רגעית, אך טומנת בחובה סכנות. לצופה מהצד, כזה שרוצה להבין האם בן זוגו, או ההורה הקשיש שלו, מכור, נוכל לזהות את הסימנים הבאים להתמכרות:

צמצום מעגל חברתי ואישי הולך וגובר - פחות חברים, פחות תחביבים, פחות שינה, פחות אנרגיה, פחות תיאבון, פחות יכולת להפיק הנאה מהדברים ה'רגילים' (כמו חוגים, ארוחות חג, מפגש עם נכדים ועוד).

שקרים והסתרות - מכורים, גם אם מטבעם אינם אנשים שקרנים, נוטים לסלף ולהקטין. אם תשאלו את המכור כמה שעות הוא בילה מול המסך, הוא יגיד מחצית מהזמן האמיתי. ממש כמו שאם תשאלו את עצמכם כמה שעות ביום אתם ברשתות החברתיות, תקבלו הערכת חסר לזמן שאתם אכן מבלים שם...

החמרה במצב הגופני - החמרה שמקורה לא ברור. לא בכדי נאמר שגוף ונפש קשורים. התמכרות יכולה להתבטא בכאבים פיזיים, החל מכאבי שיניים (ורגישות שלא הייתה בעבר), דרך מועדות לשפעת ווירוסים למיניהם, ועד למכאובים אורטופדיים ומפרקיים שונים.

ירידה קוגנטיבית - אדם מכור, לרוב ישן פחות טוב, זוכר פחות טוב, מרוכז פחות טוב, ובאופן כללי מאבד מהחדות שלו. דבר זה הוא עקרוני מאוד עבור קשיש שרוצה לשמור על הקוגניציה שלו תקינה לאורך כמה שיותר שנים טובות).

חרדה ודיכאון - אלו הולכים יד ביד עם התמכרויות, ויכולים להגיע עד לכדי מצבים של אובדנות (בפרט שהדברים מגיעים לצד צמצום חברתי, והקטנה של מערכות התמיכה הסובבות את האדם). חשוב מאוד לא לפספס את הבעיה, ולעצור בטרם המצב הולך ומחמיר, חשוב לפנות מוקדם ככל הניתן לאיש מקצוע, ולבצע הערכה מקצועית ומסודרת של הבעיה".

הפסיכיאטאר דר' אילן וולקוב. באדיבות מרכז mindme,
הפסיכיאטאר דר' אילן וולקוב,מנהל מרכז רפואי MINDME/באדיבות מרכז mindme

הדרך לחיי חברה מלאים

ערן בסן, מנכ"ל רשת גודלייף: "רבות דובר על דור הקורונה ועל החשש להתמכרות ולניכור בקרב ילדים ובני נוער, פחות מודעים לכך שהקורונה הביאה גם להתמכרות למסכים בקרב בני הגיל השלישי. אנו סבורים שבמידה ויהיו לקשישים מוצרים ואביזרים שיאפשרו להם עצמאות וניידות, הם יוכלו לצאת יותר מהבית וישהו פחות מול המסכים, כך יוכלו להיפגש יותר עם בני משפחה וחברים ולנהל חיי חברה מלאים.

קלנועית למשל, היא אחד מהפתרונות הטובים ביותר המקלים על חייהם של אנשים מבוגרים רבים המתקשים בתנועה. בחנויות הרשת ניתן להשיג מגוון קלנועיות קלות במיוחד השוקלות רק 15 ק"ג, המאפשרות קיפול ונשיאה קלה בכל כלי רכב, מה שמאפשר ניידות נוחה וקלה יותר עבור מי שזקוק לכך".

אישה מבוגרת קונה אונליין. יחצ,
אביזרים שיאפשרו לקשישים עצמאות וניידות, יסייעו להם לנהל חיי חברה מלאים/יחצ

בבית ובחוץ: לא מתפשרים על בטיחות

רשת גודלייף, מציעה פתרונות ומוצרים לאוכלוסיית הגיל השלישי, נוסדה לפני כשלוש שנים על ידי עופר איתני, הבעלים ומנוהלת כיום ע"י ערן בסן. גודלייף היא החברה הראשונה בישראל ובאירופה, המובילה לשינוי חשיבה בקרב בני הגיל השלישי ומעודדת אותם ואת בני משפחותיהם לא לוותר על איכות החיים ולהיעזר בפיתוחים טכנולוגיים ובשירותים הניתנים על מנת ליהנות מהחיים ולשמר את עצמאותם תוך שמירה בלתי מתפשרת על ביטחונם.

בחנויות הרשת מוצע מגוון רחב של מוצרים ורעיונות, החל מכורסאות קימה, קלנועיות מתקפלות, עזרי בטיחות לחדרים השונים בבית (רחצה, שירותים, שינה), דרך מוצרי שיקום וציוד רפואי ועד עזרים לספורט ומוצרי ספיגה.

ניתן להשיג את המוצרים באתר ובסניפי הרשת: ראשון לציון, בני ברק , חיפה, נתניה וירושלים. במוקד הטלפוני 8048* ובאתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully