וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות שערים חדות בבורסה. גורם כלכלי בכיר: "לסגור מיד"

עודכן לאחרונה: 8.10.2023 / 16:24

על רקע האירועים הקשים בדרום נפתח המסחר בבורסה בירידות שערים חדות, שנעות כעת בסביבות 7%. הירידות הן טבעיות נוכח המראות וכן העובדה שעסקים רבים מושבתים מפעילות, אך גורמים מעריכים שהפעם הן תהיינה עמוקות וממושכות יותר. גורם כלכלי בכיר: "לסגור מיד"

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב. המסחר נפתח כצפוי בירידות שערים. עם זאת גדל החשש שהמשבר יהיה ארוך ועמוק יותר/ראובן קסטרו

למרות הלחימה בדרום, נפתח המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב כרגיל. עם זאת, באופן די צפוי, המסחר נפתח בירידות שערים חדות, כאשר כבר בשעה הראשונה לו, נרשמו ירידות בכל המדדים המובילים, בשיעור שנע סביב 7%.

כאמור ירידות אלה אופייניות לסיטואציה ומוכרות ממבצעים צבאיים קודמים. עם זאת, יתכן שהפעם המשבר בשוק ההון יהיה עמוק וממושך יותר. ראשית אופי הלחימה שונה בתכלית כאשר ביום הראשון היה ההלם בקרב הציבור מוחלט נוכח קריסת מערכות ההגנה הצה"ליות, מה שהוביל לאירועים קשים ולמראות קשים לצפיה.

שנית נראה כי ישראל הולכת לקראת עימות ממושך יותר מאשר בסבבים קודמים שהוגדרו כ"מבצעים" - ולא רק ממושך אלא גם עמוק יותר, כאשר מעבר למחיר בנפש, מדובר בעלויות גבוהות למשק.

עוד גורם שמזין את הירידות הוא העובדה שעסקים רבים מושבתים, מכאלה שממוקמים באזור הדרום שנתון תחת מתקפת טילים מאסיבית יותר מאשר שאר חלקי הארץ ועד לעסקים שמושבתים חלקית בשל היעדרות עובדים (על רקע גיוס למילואים או בגלל השבתת מערכת החינוך).

גם החשש מפני פתיחת חזית נוספת בגבול הצפון מזין את החשש של המשך הירידות ובנסוף יש לזכור שהאירועים מתחוללים על רקע תקופה של דשדוש בשוק ההון הישראלי.

אורי גרינפלד. רמי זרנגר,
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות/רמי זרנגר

דירוג האשראי, היחלשות השקל ופגיעה בוחסכים

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: "בניגוד למבצעים השונים בדרום בשנים האחרונות, להם היתה השפעה מזערית על השווקים, למלחמה שהחלה בסוף השבוע צפויה להיות השפעה מהותית יותר.

הסיבה לכך היא שהשווקים הם בסופו של דבר הם בבואה של הכלכלה הישראלית ואם במבצעים הקודמים בדרום הכלכלה הישראלית לא נפגעה באופן מהותי הרי שכיום תרחיש כזה הוא יותר מדי אופטימי. לכן, אם בעבר התגובה בשווקים היתה ליום-יומיים לכל היותר, סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר".

גרינפילד מעריך כי הפגיעה הצפויה בפעילות הכלכלית מגיעה משני אפיקים:

"ראשית, סביר להניח שהמלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, תקופה בה ניתן גם להניח שחלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים. איום כזה יגרום לצרכן הישראלי לצאת פחות החוצה ובאופן טבעי להקטין את היקף הצריכה. מעבר לכך, בתקופה של אי ודאות כבדה כל כך סביר להניח שגם היקף ההשקעות במשק, הן של המגזר הפרטי והן של הציבורי, ירד. כמובן, כל ההשפעות הנ"ל רק ילכו ויתחזקו במידה ומספר הגזרות בהן ישראל נמצאת במלחמה יגדל.

שנית, ישראל מוצאת את עצמה במצב בו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם. הדעה הבינ"ל על ישראל גם כך אינה מזהירה בשנה האחרונה והחלטות מסוג זה, הכרחיות ככל שיהיו, עלולות רק לפגוע עוד יותר בתפיסה של ישראל בעולם.

במצב כזה ההשקעות הבינ"ל בישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרונות עשויים להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע. לכן, סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים. כדאי לזכור שהיחלשות השקל באה לידי ביטוי גם בהתחזקות הלחצים האינפלציוניים ולכן מדיניות מוניטארית יציבה ואחראית יחד עם פעולות אקטיביות בכל הנוגע ליחסי החוץ ולהסברה בעולם עשויות לייצב חלק מהפגיעה בהיבט זה.

מעבר לכך, כדאי להזכיר שמודי'ס תעדכן את דירוג האשראי של ישראל ביום שישי הקרוב. לא בטוח שפרוץ המלחמה ישפיע מיידית על דירוג האשראי שכן חברות הדירוג לא ששות לבצע שינויים מהותיים בתקופות של אי וודאות אבל ללא ספק תהיה לכך השפעה בדיונים במודי'ס וככל שהמלחמה תימשך כך גם הסיכון לדירוג האשראי של ישראל יגדל".

לסיום, התייחס גרינפילד לשאלה שמעסיקה משקיעים רבים - אז מה עושים עם הכסף? "אמנם האופק לשוק הישראלי לא נראה כרגע טוב אבל למדנו שוב ושוב בעבר שקבלת החלטות על החסכונות ארוכי הטווח שלנו בתקופות כאלו מובילה בדרך כלל להפסדים ולא לרווחים. הקטנת החשיפה לשווקים כיום עשויה אמנם לחסוך הפסדים על הנייר אבל מכיוון שבדרך כלל אף אחד לא יודע מתי הזמן הנכון להחזיר את הכסף לשוק, בסופו של דבר מהלכים מסוג זה פוגעים בחוסך".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מגדלי התאומים בוערים אחרי פגיעת המטוסים החטופים בהם, ניו יורק, 11 בספטמבר 2001. רויטרס
גורם כלכלי בכיר: "באסון מגדלי התאומים האמריקאים סגרו לשבוע. פה האסון גדול יותר"/רויטרס

גורם כלכלי בכיר: "לסגור את הבורסה מיד"

גורם כלכלי בכיר, מסר לוואלה: "חייבים לסגור את הבורסה למסחר בימים אלה. למה משאירים אותה פתוחה? כדי שתתרסק ככה? בשביל שהבורסה תרוויח עוד כמה שקלים מעמלות? הזוי. באסון התאומים האמריקאים סגרו לשבוע. פה באופן יחסי לגודל האוכלוסיה זה אסון גדול יותר מהתאןמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully