וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערך הרפואה בקריסה: מבתי החולים ועד לרופאים הצבאיים בשטח

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 16:05

בתי החולים התנהלו גם כך בתת-תקציב, אבל העומס הפתאומי בגלל האירועים בדרום מאיים על המשך הפעילות. בכירה במערכת: "לעצור את הכספים הקואליציוניים לחרדים ולהעביר לבתי החולים". גם קציני רפואה בשטח מתלוננים על מחסור בתרופות. שר הבריאות: "ערוכים להעניק מענה מיטבי"

מסוק לפינוי פצועים. 7 באוקטובר 2023. ללא, אתר רשמי
מסוק יסעור של חיל האוויר מפנה פצועים מהדרום לביה"ח שיבא במרכז. רופאים טוענים שהמלחמה הביאה את מערכת הבריאות אל סף קריסה/אתר רשמי, ללא

"בתי החולים על סף קריסה", כך אומרת בכירה במערכת הבריאות לוואלה, על רקע המחסור התקציבי החמור עליו התריעו מנהלי בתי החולים עוד טרם פרוץ המלחמה. "מערכת הבריאות נמצאת בייבוש מתמיד, עם החרפה בשנה האחרונה.

אפילו שר הבריאות הזהיר בעצמו, שכל שקל שירד מתקציב המשרד, יקריס את המערכת. כרגע, הטיפול ההירואי ביותר מ- 2000 הפצועים שמאושפזים בבתי החולים, מביא את המערכת לסף שיוביל אותה לתפקוד לקוי - ויפגע בקרוב מאוד בטיפול שיקבלו המאושפזים".

הדברים האלה נאמרים, בעקבות מצוקה של מנהלי מחלקות בבתי החולים ופניה פומבית של "אסותא אשדוד" לקבלת תרומות: "עדכון חשוב ודחוף מבית החולים הציבורי אסותא החדש, אשר מטפל מאמש במעל 100 פצועים בדרגות פציעה שונות, וביניהם: חיילי צה"ל, שוטרים ורבים מתושבי הדרום והשפלה. בית החולים ממוקם רק 25 קילומטרים מהגבול", נכתב בהודעה.

"לצערנו ועל פי ההערכות, אנחנו רק בתחילתה של תקופה קשה ומאתגרת לכלל תושבי ישראל ועוד נכונו לנו ימים מורכבים. ישנו צורך דחוף בגיוס תרומות להצלת חיים: ציוד חירום, ציוד הנשמה, מוניטורים, אלונקות, מזרונים, מיטות אישפוז, ציוד אורטופדי, שמיכות ודפריבולטורים".

בי"ח הציבורי אסותא אשדוד, 7 בספטמבר 2022. דוברות בי"ח אסותא, אתר רשמי
בית החולים הציבורי אסותא באשדוד פרסם: "ישנו צורך דחוף בגיוס תרומות להצלת חיים"/אתר רשמי, דוברות בי"ח אסותא

רק לפני שבוע יצאו מנהלי בתי החולים בקריאה בתקשורת, שאי אפשר להמשיך להפעיל את מערכת הבריאות במחסור תקציבי כל כך חמור.

יש אין ספור דוגמאות להתכתבויות פנימיות של רופאים שמתלוננים על מחלקות לא ממוגנות, וכתוצאה מכך מכשירי סי.טי. וצנתורים מושבתים במצב חירום.

"כל בתי החולים במשבר בגלל ירידת ערך השקל והעדר מקורות תקציביים לממש הסכמי שכר", כתבה רופאה. "אין תקנים למתמחים, איוש בתי חולים בפריפריה, אין צנתורי מוח ברחבי הארץ, חדרי מיון מתקדמים. צוחקים עלינו?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פינוי פצועים משדרות. נתי שוחט, פלאש 90
חייל פצוע מפונה משדרות. "אני מנסה להשיג תרופות לחובשים שגויסו" כתב קצין רפואה/פלאש 90, נתי שוחט

קצינים בחיל הרפואה: "אין תרופות"

גם קצינים בחיל הרפואה שנמצאים בשטח, סובלים ממחסור בתרופות וציוד מציל חיים: "הי חברים", כתב אחד מהם, "אני מנסה להשיג תרופות לחברים חובשים שגויסו, והתרופות שבידיהם פגות תוקף. כרגע מדובר נעל תרופות לניתוחים בשטח. יתכן שיש עוד. אם מישהו יוכל לחבר אותי לגורמים הרלוונטיים אשמח".

כבר באמצע אוגוסט התריע שר הבריאות, משה ארבל, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמערכת הבריאות נמצאת על הקצה ולכן לא יוכל לממן מתקציבו את הסיוע לנמלטים מאוקראינה. ארבל כתב שבמסגרת הסיכומים התקציביים, על אף שלא כל בקשות מערכת הבריאות התממשו, המשרד גיבש תכנית שתאפשר לתת מענה לצרכים.

"עד לשלב מאוחר זה של השנה, טרם התקבלו הסכומים שהובטחו לנו בסיכומים התקציביים והם מעוכבים, כך שיכולת המימוש נפגעת בהתאם. אנו עדיין ממתינים לתוספות שהובטחו לשנת 2023, בסך של למעל מ- 650 מיליון שקל, כששנת התקציב מתקרבת לקיצה, ועדיין לא נקבעה המסגרת התקציבית לקופות החולים".

באוצר אומרים שכל פניה של מערכת הבריאות להעברת תקציב מיידית, תענה בחיוב, כמו בתקופת הקורונה. אלא שעד לרגע זה לא התקבלה פניה כזו. ואילו במשרד הבריאות מכנים, באופן מפתיע, את פניית הרופאים לעזרה דחופה, "פופוליזם":

"מדינת ישראל נמצאת באירוע חירום לאומי ואין זה הזמן לאמירות פופוליסטיות. בתי החולים פועלים מאתמול במסירות נפש ומטפלים בכמעט 2,000 פצועים. כפי שאמר מנכ"ל המשרד הבוקר, לא הייתה ולא תהיה שום בעיית תקציב, ובתי החולים וכלל מערכת הבריאות מקבלת ותקבל תוספת ככל שתידרש על מנת לתת מענים, הן לפצועים והן לסיוע הנפשי לכל מי שיזדקק לכך".

"למה אנחנו צריכים להגיע למצב שבו בתי חולים מבקשים תרומות?", תוהה הבכירה במערכת הבריאות. "אפשר לעצור את העברות הכספים הקואליציוניות לחרדים ולנתב את הכסף הזה באופן מידי למערכת הבריאות, כדי להציל חיים".

שר הבריאות משה ארבל. ראובן קסטרו
"מערכת הבריאות ערוכה להעניק מענה רפואי מיטבי לנפגעים" שר הביראות, משה ארבל/ראובן קסטרו

בתוך כך, מסרה כתבת הבריאות של וואלה, מירב כהן, כי שר הבריאות והפנים משה ארבל הגיע לחמ"ל משרד הבריאות. השר קיים ישיבת הערכת מצב עם המנכ"ל משה בר סימן טוב וקיבל סקירה מגורמי המקצוע על תפקוד המערכת ועל אתגרי הטיפול בנפגעים הרבים בעקבות ההתקפה הרצחנית של חמאס על תושבי ישראל.

שר הבריאות והפנים משה ארבל: "מערכת הבריאות ערוכה להעניק מענה רפואי מיטבי לנפגעים, תוך שיתוף פעולה הדוק בין כלל הגורמים כדי להבטיח שכל הפצועים יקבלו טיפול ראוי. אני מודה מעומק הלב לצוותים הרפואיים שעובדים ללא הפסקה במסירות מעוררת הערכה ומצילים חיים. מאחל לכולנו שנדע ימים שקטים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully