וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל צופה: "ההשפעות המאקרו כלכליות יהיו משמעותיות"

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 15:54

מנהל חטיבת השווקים גולן בניטה התייחס להחלטה למכור דולרים ואמר כי "זו הפעם הראשונה שבה הבנק מוכר רזרבות מט"ח וזה בהחלט אירוע חריג. נפעל ככל שיידרש על מנת למתן את התנודות בשקל. במסחר הלילה באסיה שער הדולר הגיע ל-4.3 שקלים"

נגיד הבנק המרכזי פרופסור אמיר ירון. רויטרס, עיבוד תמונה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון. היו כאלה שביקרו את הרמה הגבוהה של היתרות אבל היא מאפשרת לבנק ישראל לפעול ולתמוך בכלכלה הישראלית במצבי חירום/עיבוד תמונה, רויטרס

"זו הפעם הראשונה מאז הונהג שוק חופשי שבנק ישראל מוכר מרזרבות המט"ח וזה בהחלט אירוע חריג", אמר היום מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, גולן בניטה. לדבריו, "בשעות המוקדמות הבנק הכריז על תוכנית חסרת תקדים בהיקף של עד 30 מיליארד דולרים.

הבנק יפעל במסגרת התוכנית על מנת למתן את התנודות בשער השקל". הוא הוסיף כי "הבנק יפעל ככל שיידרש על מנת למתן את הפיחות בשקל. רמת היתרות של מדינת ישראל גבוהה בכל קנה מידה גם בינלאומי ואחת המטרות של אחזקת היתרות זה כדי לאפשר פעילות תקינה במצבי חירום כגון זו שאנו נמצאים בה. היו כאלה שביקרו את הרמה הגבוהה של היתרות אבל היא מאפשרת לבנק ישראל לפעול ולתמוך בכלכלה הישראלית במצבי חירום".

בניטה סירב לומר כמה דולרים מכר הבנק עד כה ואמר כי נכון לכרגע נראה כי תוצאות המהלך טובות: "לא מודדים בשעות בודדות לאחר ההכרזה אלא אחרי זמן וההשפעה על המהלך התקין של השווקים. עם זאת נראה שהאפקט הראשוני הוא חיובי, כאשר שער הדולר נע סביב 3.92 עם תנודתיות הרבה יותר נמוכה ממה שהערכנו קודם לכן.

לפני פתיחת המסחר השער נשק לארבעה שקלים, ובמהלך המסחר באסיה שהתקיים בלילה הגיע לשער של 4.3, ולכן היה לנו חשוב עוד בטרם פתיחת המסחר להגדיל את הוודאות בשוק על מנת למתן כמה שניתן אירועים של תגובות יתר בשוק".

מפקדים במוקדי לחימה בעוטף עזה. דובר צה"ל
חיילים בגבול עזה. "האירוע הזה הוא לא כמו אירועים אחרים"/דובר צה"ל

לשאלה כיצד תשפיע המלחמה על המצב המאקרו כלכלי השיב כי "אנחנו בעיצומו של ניסיון להעריך את ההשפעות של המשבר, כרגע אנחנו לוקחים כרפרנס את האירועים הקודמים הדומים אבל האירוע הזה הוא לא כמו אירועים אחרים וההשפעות יהיו הרבה יותר משמעותיות". הוא הוסיף כי בנק ישראל צפוי לפרסם חוות דעת קצרה בנושא לכשיהיו הערכות סדורות.

לאחר שהבוקר זינק שער הדולר לרמתו הגבוה מזה 8 שנים וחצה את מחסום 3.9 שקלים לדולר, הודיע נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי הבנק ימכור באופן מיידי 30 מיליארד דולר וכן הוסיף כי במידת הצורך יזרים בנק ישראל עוד 15 מיליארד דולר נוספים באמצעות עסקאות SWAP.

עוד צוין בהודעת הבנק הבוקר כי הוא ימשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות ובמידת הצורך יתערב גם בהמשך במסחר במט"ח כדי להגן על שער השקל ולאפשר את המשך פעילותו התקינה של המשק גם בעת חירום.

אתמול נרשמו בבורסה ירידות שערים בגובה של כ-7%, מה שיביא ככל הנראה להפסקת המסחר, עד להתבהרות התמונה המדינית-ביטחונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully