וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנצלים את המצב? רשתות השיווק הקפיצו את המחירים

עודכן לאחרונה: 11.10.2023 / 13:54

סקר השוואת מחירים שכלל סל של כ-300 מוצרים מגלה כי כל הרשתות ניצלו את הימים האחרונים להעלאות מחיר. ההעלאה הגדולה ביותר היא ברשת יוחננוף עם 10.25%, רמי לוי העלה מחיר ב9.72%; גורם בענף: "מנצלים את חוסר האונים של הציבור"

מדפי סופר ריקים, רמי לוי פתח תקווה, 10 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
מתנפלים על המדפים ומשלמים ביוקר/ראובן קסטרו

חמישה ימים לתוך המלחמה, מדפי הסופרים מתרוקנים מסחורה, והצרכנים שממלאים את העגלות מגלים בקופה כי ישלמו משמעותית יותר מאשר לפני שבוע.

מסקר השוואת מחירים שערך המכון לחקר הקמעונאות ברשתות השיווק ובחן את השינוי בין המחירים היום לבין אלה שהיו בשבוע שעבר, עולה כי בכל הרשתות המחירים התייקרו, ובאחת מהן, ההתייקרות החדה היתה באחוזים דו ספרתיים.

הסקר, שכלל בדיקה של כמעט 300 מוצרים, מצא כי הרשת שבה היתה ההתייקרות הגבוהה ביותר היא "יוחננוף", שבה עלו המחירים ב-10.25%, רמי לוי מיד אחרי עם התייקרות של 9.72%, באושר עד נשלם היום 9.60% יותר מלפני שבוע, קרפור העלתה מחירים ב-7.49% בממוצע, ובשופרסל דיל נרשם זינוק של 6.48%. רשת ויקטורי היא זו שהעלתה את המחירים בשיעור הנמוך ביותר, ב-4.77% בלבד.

ההתייקרות כוללת שורה רחבה של מוצרים, החל ממוצרי ניקוי וכביסה, קפה, מוצרי מזון למיניהם, חיתולים, שתייה קלה וחריפה, דגני בוקר, ירקות קפואים, מלח, סוכר חום, אורז ועוד שורה של מוצרי יסוד שיש בכל מטבח.

עליות מחירים בסופר בעקבות המלחמה בדרום. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
עליות מחירים בסופר בעקבות המלחמה בדרום/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

האם מדובר בניצול ציני של המצב המתוח והעובדה שפיקוד העורף הריץ את הלקוחות למדפים, כשהורה להצטייד במלאי מזון ל-72 שעות וגרם להתנפלות מטורפת על כל מה שאפשר היה להניח עליו יד? לכך מצטרפות גם רכישות מרובות שהציבור הרחב ערך לטובת החיילים ומפוני עוטף עזה והדרום, כאשר יוזמות מקומיות וארציות הביאו לרכישות בהיקף גדול מאוד.

ברשתות טוענים שמבצעי החג העמוקים הסתיימו ומחירון אוקטובר נכנס לתוקף. אחד מהם אמר לוואלה, "המבצעים הקודמים הסתיימו ויש מבצעים חדשים. הלקוחות צריכים להתעדכן".

"יש בעיות באספקה", אומר מומחה בתחום הקמעונאות, "לא כל המוצרים מגיעים, בעיקר הטריים - עוף, חלב וירקות ופירות. המחסנים מלאים בסחורה, אבל אי אפשר לשנע אותה, כי אין נהגים. פיקוד העורף הכניס את האנשים לפאניקה והם לא מסתכלים על המחירים. אם מחיר רגיל של מוצר היה עשרה שקלים, מעלים אותו ל-12 שקלים ועושים 'מבצע' של 2 כשכל אחד מהם עולה 11 שקלים. ככה זה עובד. הם מנצלים את חוסר האונים של הקונים, אבל כשהמצב יחזור לשגרה הם יבואו חשבון עם אלה שחגגו על חשבונם בשעת מצוקה".

כידוע, מאז תחילת המבצע נפגעו קווי האספקה לרשתות, זאת לצד ביקוש קשיח. לפי גורמים בענף, המצב בדרום הביא לפגיעה קשה בקווי הייצור והאספקה, הן בשל סגירת משחטות ומפעלים והן בשל מחסור בעובדים, החל מעובדים שנפגעו או פונו, דרך מגויסי מילואים ועד לעובדים ערבים שחוששים להגיע לעבודה. "אנחנו בלי עובדים ובלי סחורה", אמר לוואלה גורם בענף מוקדם יותר השבוע.

מאז תחילת המלחמה ביום שבת קונים רבים התנפלו על המדפים, ורוקנו אותם ממוצרי בסיס שביניהם עוף, פירות וירקות, לחם, מים ועוד. בחלק משמעותי מהסופרים ניכרו חוסרים משמעותיים כבר מתחילת השבוע, וכעת צפויה התנפלות נוספת להצטיידות. הודעת פיקוד העורף בתחילת השבוע כי על הציבור להצטייד במוצרים ל-72 שעות ודאי לא הועילה בהרגעת התבהלה שאחזה ברבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully