וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלחמה: הבורסה הישראלית לא מתפרקת

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 13:51

אנליסט בכיר: "משברים תמיד יצרו הזדמנויות בשוק ההון. נראה שהמשקיעים יוצאים מנקודת הנחה שמכאן והלאה יהיה רק יותר טוב"

מתקפת הפתע של חמאס על דרום ישראל הבהילה גם את המשקיעים, והובילה את המדדים המרכזיים בבורסה המקומית לירידות של כ-7% עם פתיחת המסחר ביום ראשון השבוע, לצד ירידה של חברות ישראליות הנסחרות בבורסות ארה"ב יום למחרת.

בלומברג אף דיווחה כי משקיעים זרים מחזיקים בכ-43 מיליארד דולר במניות ואיגרות חוב הקשורות בחברות ישראליות, שעתה יצטרכו לבחון פרמיית הסיכון הנדרשת להמשך השקעתם.

תשע החברות הישראליות הבולטות בוול-סטריט ירדו בכ-3.4% בממוצע מאז החל המסחר בארה"ב ביום שני האחרון, בהובלת החברות מובילאיי ומאנדיי, שמניותיהן ירדו בכ-10.8% ו-6.6% בהתאמה (ראו טבלה). לצידן סולאראדג' ואלביט מערכות בלמו את העמקת הירידה עם עליית מנייתן בשיעור של 0.45% ו-3.13% בהתאמה, נכון ליום רביעי בלילה.

השתלטות הצבא הישראלי על אזורי הטבח בדרום ותחילת מתן המענה המלחמתי להחזרת הביטחון הנדרש לישראל הובילו גם את המשקיעים חזרה אל חיק הבורסה המקומית. מדד ת"א 35, לדוגמא, עלה ביום שני האחרון כ-1% ובשלישי לאחריו חווה עלייה של 1.2% נוספים. מדדי הבורסה העיקריים חזרו לירידות אתמול (ד'), והביאו את מדד ת"א 35 לירידה שעמדה על 1.34%, המסכמת לו ירידה של 5.73% מאז החלה המלחמה.

מניות החברות הישראליות בוול-סטריט הגיבו במגמה מעורבת, כאשר עיקר הירידה שחלקן חוו קשורה בעיקר להיותן דואליות הנסחרות גם בבורסה בתל אביב, ולמצב המאקרו הכלכלי, ויש המוצאים הזדמנות השקעה בירידות שחוו האחרונות.

טבלה מניות. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
טבלה מניות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר ישראל: "משברים תמיד יצרו הזדמנויות בשוק ההון. ראינו את זה במשברים דוגמת קורונה וראינו את זה במשברים גיאופוליטיים אחרים בהיסטוריה ובהם גם מלחמות.

מלחמת רוסיה - אוקראינה, לדוגמה, הובילה לירידה קלה של שווקי המניות, שהתעצמה עם העלאת הריבית של הבנק הפדרלי בארה"ב ולחצי האינפלציה, אך עם הבנת כיווני השוק - חזרו לעליות.

באופן כללי, השוק מגיב פחות לאירועים גיאופוליטיים, ואם מגיב אז בקצרה, והרבה יותר מוטרד מאירועי מאקרו פיננסיים ואירועים הנוגעים לבנקים המרכזיים.

במלחמת לבנון השנייה, כשסיפור מכירת תיק המניות של הרמטכ"ל דאז דן חלוץ עלה, נמצא כי הוא דווקא מכר בחסר והשוק המשיך לעלות. מי שבוחן את התקופה הזו מוצא שרוב המניות של החברות הגדולות לצד אלו שהיו אז עם מנועי צמיחה חזקים עלו בשיעור חד מאז, והיוו, בפועל, הזדמנות לאחר הירידות שחוו."

שווי החברות ישראליות הנסחרות בחו"ל עומד על כ-190 מיליארד דולר (ללא פאלו אלטו), ולהערכת בית ההשקעות אופנהיימר למלחמה לא תהיה השפעה מהותית על מניותיהן בעיקר בשל היותן בעלות פעילות גלובאלית.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית השקעות 'אופנהיימר'. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק. משקיעים זרים מחזיקים בכ-43 מיליארד דולר במניות ואיגרות חוב הקשורות בחברות ישראליות/יח"צ

וסצ'ונוק אומר כי "נכון שיש עובדים חיוניים, בעיקר בתחומי הפיתוח בהייטק, שגויסו עכשיו בצו 8, אך זה לא אמור להשפיע על מכירות החברה. גם אם הפיתוח ייעצר בישראל בגלל סיבה כזו או אחרת כדוגמת שיבושים בכלכלה הישראלית, מערך הלקוחות והמכירות לא אמור להיות מושפע, שכן הוא עובד בעיקר בחו"ל.

בניגוד לבורסה המקומית, שגם בה, יש לציין, המדדים חזרו לעליות, וול סטריט פחות מגיבה למה שקורה בישראל, בינתיים. בין היתר, כי זה לא משפיע על המצב הגיאופוליטי העולמי.

יש הטוענים כי לפתיחת המלחמה כן יש קשר לעליית מחירי הנפט, אך גם אם כן זה בשוליים, וזה בעיקר חלק מבחינה אם תהיה לה השפעה לפתיחת מערכה מול איראן, ואולי שחקניות נפט נוספות כדוגמת סעודיה. גם כאן יש לשים דברים בפרופורציה, שכן סעודיה כלל אינה בשיח לעת זו, ואיראן היא לא שחקן גדול בשוק הנפט העולמי. לכן אני לא שותף להערכות האלה".

"המשקיעים מתעניינים בפעילות ולא ב'ישראליות'"

"מובילאיי עובדת עם רוב, אם לא עם כל חברות הרכב" מסביר וסצ'ונוק, "וצ'קפוינט עם מאות אלפי לקוחות מסביב לעולם. טבע עם פעילות מכירת תרופות כמעט בכל נקודה על הגלובוס, אמדוקס מוכרת לחברות הטלקום המובילות בעולם, מאנדיי בצמיחה מתמדת, סולאראדג' פעילה בעיקר בעולם, ואלביט בכלל אמורה להנות מהמצב.

אמדוקס עלתה מעט עד רביעי האחרון אחרי ירידה של כ-6% מתחילת השנה, והיא נחשבת למניה דפנסיבית, כלומר כזו שמשקיעים בה בעתות משבר כהגנה על תיק המניות.

החברה נשענת על מתן שירותי IT למגזר הטלקום והיא שחקנית מובילה בתחום הזה, בדגש על ארה"ב, והענף בו היא נמצאת נחשב למאוד יציב שמגדיר אותה כחברה בסיכון נמוך. היא גם מוכרת למדינות שלא כל כך אוהבות את ישראל, והפעילות ממשיכה כרגיל וזה יכול להסביר העלייה.

לעומתה, מניית סולאראדג' אמנם מציגה עלייה לתקופה שנבחנה, אך יש לזכור כי מאז תחילת השנה היא מציגה ירידה בשיעור של כ-56%.

זאת מכיוון שהחברה ממשיכה לסבול מסביבת הריבית הגבוהה, שבעת זו הפכה הקמת פרוייקטים סולאריים ללא כדאיים, הן בשל עלות החומרים הנדרשים לבנייתם והן בשל העלייה בעלויות המימון.

רוב הייצור של סולאראדג', נעשה במפעלים מחוץ לישראל כדוגמת סין, קוריאה והיא אף מקימה מפעל במקסיקו.

הירידה שחווה מניית טבע קשורה גם היא בעיקר בבעיות צמיחה שהיא חווה מזה תקופה לצד תחרות גדלה, מינוף פיננסי גבוה, לחצי מחיר ועוד, ולהערכתנו המניה שלה נמצאת בנקודת מחיר זול יחסית, אך יש לה אתגרים קדימה שנותנים אותותיהם.

ובמובילאיי, שהינה החברה הגדולה ביותר הנסחרת בוול סטריט, ייתכן והיו כמה מימושים אחרי העלייה החדה שמנייתה חווה מאז הנפיקה עצמה. מדובר בחברה עם פוטנציאל להפוך לאחת החברות הגדולות בעולם, במיוחד על רקע התפתחות הרכב האוטונומי.

מאנדיי מעניינת גם היא, כי היא מהחברות הישראליות הכי צומחות, ובשיעורים חריגים של עשרות אחוזים בשנה בהכנסות. החברה עברה לתזרים חיובי והמשקיעים מאוד אוהבים אותה. היא מספקת פתרונות לשיפור יעילות עובדים בארגון, שהינו שוק יחסית חדש ויש לו הולך וגדל.

כך שבחינת סיבת ירידת המניות קשור אולי באופן רגעי למלחמה בישראל, אך כפי שהעליות שחלקן כבר עתה מראות - הקשר שהמשקיעים רואים בהן הוא לפעילות החברות עצמן ופחות למתרחש בישראל."

אלא שגם אם ישנה הזדמנות במניות החברות הישראליות בוול סטריט, ייתכן והיא תישאר לזמן קצר יחסית, שכן חלק מהחברות שנבחנו בטבלה כבר החלו לגשר על הפער מאז ירידתן עת בחינתן.

וסצ'ונוק: "התנהגות המדדים המרכזיים, הן בישראל והן בעולם, שמכוונים כעת מעלה, מציגים את אמון המשקיעים בישראל ומובילים אותי לאופטימיות לגבי המצב הכלכלי-פוליטי-חברתי בישראל.

מדובר בכמות משקיעים גדולה החשופים למידע רב, ומבצעים ניתוחים שעל בסיסם הם מקבלים החלטות השקעה. כשהמדדים המרכזיים מתחילים לטפס בעוד החדשות היוצאות שליליות זה נותן תקווה, לצד אינדיקציה שלמרות שהמצטייר על המסך עולה על כל דמיון אפוקליפטי, הוא לא כל כך גרוע ברמת המאקרו.

בורסת תל אביב לא מתפרקת, והמשקיעים כנראה יוצאים מנקודת הנחה שמכאן והלאה יהיה רק יותר טוב. מקווה שכיוון השוק מסמן גם את דרך היציאה מהמשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully