וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקים קטנים תחת אש: "אל תלכו עם הראש בקיר עד לקריסה"

עודכן לאחרונה: 16.10.2023 / 12:07

עסקים קטנים ובינוניים חווים כעת צניחה בהכנסות ואובדן לקוחות. רועי עמוס, מנטור ומומחה לניהול משברים, מסביר איך להתמודד עם המציאות החדשה ומה צריך לעשות כדי להציל את העסק

פגישת עסקים. Dmitriy Shironosov, ShutterStock
עסקים תחת אש: טיפים מקצועיים לבעלי עסקים להתמודדות בעת מלחמה/ShutterStock, Dmitriy Shironosov

יכולות ההישרדות של עסק קטן בשעת מלחמה היא משימה מאתגרת שלעיתים נראית כבלתי אפשרית אך ברגע האמת היא זו שתכריע את עתידו.

גם בישראל, על רקע מתיחות ביטחונית תמידית, לא כל העסקים ערוכים עם 'תכנית עסקית למצב חירום' כמו מלחמה, מציאות שתשתק את פעילות העסק כליל או תצמצם אותה להיקפים שלא יאפשרו את המשך קיומו.

מצבי חירום עשויים לפרוץ בן רגע מתוך סיבות שונות, כמו אסונות טבע (רעידות אדמה, צונאמי, שיטפונות וכדומה), משברים על רקע בריאותי (כמו הקורונה) מתיחות ביטחונית (כמו מבצעים צבאיים או מלחמות), משבר כלכלי מקומי או עולמי, שינויים קיצוניים או חדשניים בתחום העיסוק שמייתרים את הצורך במוצר או השירות שהעסק שלכן מציע ועוד.

ואכן, מרגע שפרצה המלחמה בדרום "חרבות ברזל", התעוררה חרדה קיומית בקרב בעלי עסקים בכלל ובעלי עסקים קטנים בפרט. אם אתם מנהלים עסק פרטי ואינכם ערוכים למצב חירום שכזה, חשוב שתדעו כי משבר כזה, לא רק שהוא זמני וניתן להתמודדות, כמו כל משבר בחיים - לעיתים הוא מהווה הזדמנות לצמיחה והתפתחות.

דיברנו עם רועי עמוס, מנטור להתפתחות אישית ועסקית ומומחה לניהול משברים, והבאנו 8 אבני דרך להתנהלות נכונה בעת חירום, כמו בעת הזו.

רועי עמוס. מור צידון,
טיפים עסקיים להתמודדות בעת חירום. רועי עמוס, מומחה לניהול משברים והתפתחות אישית ועסקית/מור צידון

1. הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא "להיות בתנועה", כלומר, לא לדרוך במקום ולחכות שהמצב יחלוף אלא להתאים את העסק למציאות החדשה. מהלך זה עשוי לכלול שינויים אסטרטגיים במודל העסקי או במוצרים והשירותים שהעסק מציע, לרבות שילוב שירות חדשני או מוצר נוסף שלא הציע קודם. על בעל העסק לגלות גמישות ולהיות מוכן לשינויים באופן שיאפשר לו לחפש אחר דרכים מתאימות חדשות, ליישם אותם באמונה ורצון ולאחר מכן להתמודד עם השינוי. הרבה מבעלי העסקים משתתקים אל מול מציאות חדשה והולכים עם "ראש בקיר" עד התרסקות העסק במקום לחשוב על שינוי בהתאם למצב.

2. על בעל העסק לגלות חוסן נפשי להתמודדות עם הלחץ והאיומים הכלכליים שמשבר עשוי להביא איתו. מהלך זה עלול לדרוש מבעל העסק לתכנן מחדש את דרך ניהול הכספים ולהשתמש נכון יותר במשאבים, כולל צמצום הוצאות שוטפות ועלויות למינימום ומחשבה על מקורות הכנסה נוספים וחדשים לעסק. שלב זה מפגיש לעיתים את בעל העסק עם תחושת כישלון אישי או תפקוד לקוי וחוסר יעילות בהתנהלות הכללית, לכן, חשוב שיהיה מחובר לגורמים מקצועיים למקרה של צורך בתמיכה נפשית.

3. על אף שהעסק או בעליו חווים את המשבר על בשרם, חשוב מאד לחשוב השינויים בשוק ולהתאים בו בזמן גם על הלקוחות / הלקוחות הפוטנציאליים ועל הצרכים המשתנים שלהם. מהלך זה עשוי לכלול שינויים מתבקשים בשיטות השיווק שאימץ עד כה. אם ניצמד לרגע זה, עסקים על רקע מלחמה, חשוב לגלות רגישות ולפעול נכון בתומי השיווק שלא ייתפס כמי שעושה שימוש ציני במצב.

4. חשוב לשמר את הלקוחות הקיימים, לחזק את הקשרים עמם במקביל לאיתור לקוחות נוספים והגדלת מעגל הלקוחות הפוטנציאליים. מהלך זה ידרוש שינויים במערך שירות הלקוחות במטרה לזכות באמון שלהם, בין היתר לנהל שירות שלא במטרה למכור להם משהו, אלא לשם התעניינות בשלומם בלבד או הצעה לסיוע במקרה הצורך. קהל לקוחות יציב ונאמן, יסייע לבעל העסק להתמודד עם המשבר, לתכנן מהלכים קדימה ולהסתמך על המשכיות המכירה שכן, הלקוחות הם המנוע המרכזי של כל עסק ובתקופות בהן העסק מצוי במשבר, הלקוחות הקבועים מהווים עבורו חוסן.

5. שימו לב וחשיבות התכנון המקדים והיערכות מראש לפעולות שהוחלט לנקוט. חשוב של עסק יחזיק ב"תכנית מגירה" להתמודדות במצבי משבר לא צפויים כמו מלחמה (או כל משבר אחר בעל סבירות ולו הנמוכה, לקיומו, כמו גם אסון טבע, משברים כמו הקורונה וכו'). תכנית מוכנה לשעת חירום מראש תפחית את הלחץ בזמן אמת ותייצר תחושה של ביטחון ומסוגלות. מהלך זה יחייב מחשבה על שינויים במדיניות לתקופה זו בהתאם לצרכי הלקוחות והמציאות החדשה, בכל נושאי השירות, השיווק, התפעול והתכנון הפיננסי.

6. לכל בעל עסק, ועוד יותר במצבי חירום, חשוב להכיר את השוק והתחרות בתחום בו הוא פועל. שלב זה צריך להתקיים כל הזמן וללא הרף, והוא מחייב מעקב אחר שינויים וחידושים בשוק ואולי קבלת השראה או רעיונות לשינוי מדיניות מעסק דומה שנחשב בעיניכם למודל. היכרות עם התחרות בשוק והבנה עמוקה של הפערים מחייבת לקיים ניתוח וחקירה מתמדת, גם לשם זיהוי הזדמנויות חדשות להתפתחות וצמיחה.

7. שמרו על תקשורת יעילה, תקשורת כזו עם כלל הגורמים השותפים לעסק (הצוות, הספקים, הלקוחות, הבעלים של הנכס ממנו אתם פועלים וכו') היא מרכיב חשוב בכל עת אך בפרט בשעת חירום רגישה ונפיצה כמו מלחמה. תקשורת טובה עם אנשי הצוות, כולל הענקת תמיכה רגשית, הכלה ואמפתיה לעובדים בכל הדרגים, וכן, כבוד ויחסים טובים מול לקוחות וספקים, עשויה לסייע לעסק באופן ישיר או עקיף גם בזמנים לא צפויים בהמשך.

8. חקרו והכירו אפשרויות פיננסיות חדשות, במטרה להתאים אותן באופן המדויק ביותר לעסק הספציפי והאישי שלכם, כדי לשרוד בעת חירום. מהלך כזה עשוי להכי מקורות מימון חיצוניים, שינוי במבנה הפיננסי של העסק, שקילת האפשרות לצרף שותפים או משקיעים כמו גם חיפוש אחר מקורות הכנסה חדשים, כאמור. במידת הצורך, תוכלו לקבל מידע על גיוס אשראי נוסף מהבנק על בסיס תכנית עסקית משכנעת. גיוס אשראי יוכל לסייע להתנהלות הפיננסית השוטפת ולאפשר מרווח פעולה ותמרון זמני עד לחזרת המצב ליציבות יחסית - מה שיש בכוחו למנוע אף מצב של פשיטת רגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully