וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל נשאר במשפחה: פעילויות וטיפים להורים עם ילדים בזמן מלחמה

עודכן לאחרונה: 22.10.2023 / 11:15

לא רק בעוטף: רבים מילדי ישראל מבלים שעות בממ"ד ובבית, בצל התקפות הטילים וההפעלה החלקית של מערכת החינוך. איך הופכים את השהות הזאת גם לחוויה תרבותית מעשירה לילדים, ולזמן איכות עם ההורים? קיבלנו טיפים ממאמנת ההורים "אמא יכולה" והבאנו הצעות לפעילויות מהבית

לרקוד - באדיבות רד קייפ. באדיבות רד קייפ,
סינמטק בסלון: כל התכנים באתר פתוחים ואינם כרוכים בתשלום, סינמטק VOD בשיתוף עם סרטי רד קייפ/באדיבות רד קייפ

לאור האירועים בשבועיים האחרונים והמצב הביטחוני שהוגדר כמלחמה מיומה הראשון של מתקפת הטרור שתקפה אותנו בדרום, גם יישובי המרכז והצפון נכנסים למצב היערכות: מסגרות החינוך לא לא מתקיימות כהרגלן, חלק ממקומות העבודה של ההורים פועלים במתכונת מצומצמת וכך גם פעילויות פנאי, בילויים וחוגים.

בהתאם לכך, הורים וילדים מבלים הרבה מאד שעות ביחד, בבית, לאורה של מלחמה, כשהטלוויזיה ברקע מבשרת על החדשות הרעות ומצב הרוח ירוד.

שאלנו מאמנת הורים מה עושים עם הילדים בבית בזמן מלחמה ואיך אפשר לתעל חרדה וזעם לאנרגיה שתעזור לחזק את תחושת הביטחון והחוסן. דיברנו עם "אמא יכולה", מאמנת ההורים ליטל גרינברג, אם ל-4 ילדים (ועוד אחד בדרך), שכבר חוו יחד את סגרי הקורונה, וקיבצנו עצות ורעיונות לעיסוק ביתי עם ילדים בגילאי 2-12.

ליטל גרינברג, מאמנת הורים - אמא יכולה. פרטי,
ליטל גרינברג, מאמנת הורים - אמא יכולה/פרטי

שגרה קבועה - לו"ז קבוע מראש לכל יום יעזור לתחושת היציבות בקרב הילדים וכן בקרב ההורים, שיוכלו להיערך מראש עם האמצעים הדרושים ליישומו. לו"ז כזה לא חייב להיות עמוס או מדוקדק, מספיק שיעניק מסגרת זמנים שתהיה עוגן להתנהלות: מתי אוכלים, מתי הולכים לישון, מתי מתקלחים ועוד. מומלץ לצאת מהפיג'מה בבוקר ולהתחיל את היום גם אם אין תכניות לצאת מהבית. אפשר להדפיס טבלת התארגנות לצעירים יותר, או לצייר אותה עבורם על לוח מחיק גדול. ילדים גדולים יותר יוכלו להשתתף בתכנון השבועי ולהציע רעיונות בילוי משלהם. שיתופם עשוי לגייס אותם ולרוב הם ישתפו פעולה מרצון, בזמן המטלות המחייבות כמו גם בעת המשחק והפנאי.

נוכחות והקשבה - אפשר להבין שגם ההורים נשאבים אל סרטוני הזוועות והסיפורים מהתופת, ותחושת האחריות על ילדיכם הופכת למשקולת. יש הצדקה לעובדה שאתם טרודים, לרצון שלכם להתנדב ולעזור היכן שרק ניתן ויש לכם יכולת להתנדב ולתרום מעצכם, אבל הראשונים שזקוקים לכם לפני הכל כרגע, אלו הילדים שלכם. ילדים צעירים, לא זקוקים שרק תהיו לידם, אלא שתהיו איתם. שבו יחד על השטיח לצדם, דברו בגובה העיניים כמה שניתן, שתפו, הציעו לשחק משחקי קופסא ותקיימו תקשורת שלא תעבור מעל לראשיהם. לא חייבים להיות הורים נוכחים ופעיל 24/7, מספיק שתקפידו על זמן מוגדר ביום בו אתם רק עם הילדים- יתר המשימות יחכו לאחר כך.

משימות ועיסוקים - חשוב שהילדים ירגישו שצריכים אותם, שזקוקים להם. תנו להם משימות ביתיות שהם יכולים למלא כדי לחזק אצלם את תחושת המסוגלות, המועילות והשייכות. ילדים קטנים אוהבים ורוצים לעזור, הם ישמחו לקחת חלק בעבודות בית שהם מרגישים טובים בהם כגון שטיפת כלים, טאטוא, מיון וקיפול כביסה, סידור המיטה, ניקוי השולחן לאחר ארוחה או כל משימה אחרת שתעסיק אותם ותקל עליכם. הם ירגישו שעזרו והעיסוק יהפוך ממטלה למשחק מהנה.

נכנסים למטבח - ילדים אוהבים ליצור יש מאין והבילוי במטבח יוליד מנה שהם ישמחו להגיש לכם באהבה. אם רק תניחו בצד לרגע את הרצון שהמטבח יישאר נקי ותאפשרו להם ליצור, תפתחו בפניהם עולם שלם של מיומנויות חשובות. עבודה במטבח היא מהנה ומאתגרת עבורם ורצוי לשלב אותה בלו"ז, לקראת ארוחת הבוקר, הצהריים או הערב. אם מספר הילדים המשתתפים במשימות המטבח עולה לשניים או יותר, כדאי למנות "תורן מטבח".

תרומה והתנדבות - בימי מתיחות ביטחונית מתגלה עם ישראל במיטבו וסביר שגם אתם כמו רוב האזרחים הטובים שרוצים להתנדב ולעשות טוב. אל תהססו לאפשר לילדים לקחת חלק פעיל גם בזה, בהתאם כמובן לגיל. פעילות יצירה כמו הכנת שלטים וציורים או מכתבים לחיילים, הכנת עוגה לשכנים שהגיעו להתארח מהדרום, סידור הארון במטרה למצוא בגדים ישנים שמוכנים לתרום, עזרה בהכנת חבילות מזון ועוד פעילויות שניתן לעשות בבית כיוזמה משפחתית או במסגרת התארגנות קבוצתית. גם תחושת הנתינה, כמו תחושת השייכות והמסוגלות, חשובות מאד בתהליך התפתחות תקינה בקרב ילדים, ומקנה להם ערכים חשובים בפועל, תוך כדי עשייה ולא רק במילים.

זמן מסך - שימו לב שלמרות שהמסך עובד יותר בימים כאלה, יש לכם יש את השליטה על התכנים. לא מומלץ לחשוף ילדים למהדורות החדשות. חשיפה לתכנים חדשותיים בימים האלה עשויה להזיק. במידה ובחרתם לחשוף אותם לחלק מהתכנים, על מנת שיהיו מחוברים למה שקורה במדינה (בהתאם לגיל כמובן) יש צורך לתווך להם את המסר במילים משלכם. בנושא הזה, חשוב להיות ערים לתכנים שהם מקבלים לטלפון הנייד שלהם (במידה שיש) וכמובן לבחור עבורם אפליקציות חינוכיות עם משחקים לימודיים. חשוב להגביל את זמן המסכים (מכל סוג שהוא) למסגרת זמנים קבועה, שתשתלב בלו"ז היומי. בכל מקרה ובכל גיל, לא מומלץ לצפות במסכים בשעתיים הקרובות לזמן השינה וכך גם לא בשעה הראשונה מרגע היקיצה בבוקר.

בית ספר בזום - בימים האחרונים החלו תלמידי בית הספר היסודי לקבל מהמורים שלהם משימות בית לעבודה עצמאית ולצד זאת הם מקימים גם שיעורים קבוצתיים מקוונים. ניתן לאפשר לילד שלא מוכן לשתף פעולה או שאנחנו מזהים אצלו קושי להתרכז באופן הזה, בחירה בין משימות. כלומר, לא חייבים לעשות הכל והוא יכול לבחור בעצמו מה כן, כך הוא יביא את עצמו מרצון למשימה והסיכוי שהוא ייהנה וילמד ממנה, גבוה יותר. זכרו שהמצב הזה הוא לא לתמיד וגם אם ייקח מספר שבועות עד לחזרה מלאה לשגרת הלימודים, זה לא יקשה עליו להשתלב בחזרה. אפשר ללמוד גם דרך משחק, בע"פ או דרך הכנת צורות של אותיות/מספרים, לגו, חרוזים או פלסטלינה, טריוויה, 'ארץ עיר' ועוד.

מפגשים חברתיים - כדאי מאד לשמור על רצף של מפגשים חברתיים עם ילדים אחרים מאותה קבוצת גיל, הן בבית והן בחוץ עם הקפדה על הנחיות פיקוד העורף ובסמוך למרחב מוגן. ישנה חשיבות רבה לתקשורת, מפגש וזמן משחק עם חברים, אל תוותרו על זה. מפגשים כאלו יחזקו את המיומנויות החברתיות של הילד. תוכלו להגדיר זמן בשבוע בו תשמשו "בית מארח" למפגשים בקבוצה קטנה וכך גם תתפנו לעיסוקים משלכם עם שמירה על קשר עין איתם.

הריפוי שבעיסוק - כל עבודת כפיים מעשירה את היכולות המוטוריות והקוגנטיביות. היכולת לפתח יצירתיות ודמיון גדלה ככל שעושים את זה יותר. לא כל רעיון חייב להגיע מכם - תנו להם לחשוב בעצמם, אפילו אם זה יסתכם בכמה "קשקושים" על נייר. עיסוק מהסוג הזה מסייע בשחרור והפגת לחצים ומאפשר להם דרך להביע מה שלעיתים הם מתקשים לבטא במילים.

בתוך המשפחה - שהייה ממושכת בבית, היא זמן ראוי לחיזוק היחסים במשפחה ובמיוחד בין האחים. לא משנה מה הפרש הגילאים וכמה ילדים יש לכם בבית, שדרו להם שאתם אגרוף אחד חזק, כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם. מסרים של אחדות, עזרה ואהבת חינם, יהפכו אותם לאנשים קטנים טובים יותר ויעניקו להם תחושות ביטחון שהם מוקפים במי שדואג להם. הנחו אותם לפעילויות שיש בהן מכנה משותף רחב כמו הפרחת בועות סבון שמתאימה לכל גיל, בלוני מים בחצר, הכנת סליים יחד ועוד. העיקר שיעשו זאת אחד עם השני, כשאתם רק צופים מהצד.

הטיפים במדור לוקטו מפי מאמנת ההורים ליטל גרינברג - "אמא יכולה"

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תיאטרון גשר_האוצר מתחת לגשר. ישעיה פיינברג,
תיאטרון גשר האוצר מתחת לגשר/ישעיה פיינברג

פעילויות עם ילדים בבית בזמן מלחמה

סינמטק בסלון: סינמטק תל אביב מציע מפגשי זום קולנועיים לילדים ולנוער. במקביל, הוא מנגיש לצפייה מגוון סרטים לכל המשפחה, באמצעות סינמטק VOD בשיתוף עם סרטי רד קייפ. כל התכנים באתר פתוחים ואינם כרוכים בתשלום. איך משתתפים? נכנסים לעמוד "סינמטק עד אליך" באתר הבית של סינמטק תל אביב.

קלאסיקה ביתית: התזמורת הסימפונית חיפה מציעה הקלטות של קונצרטים מובחרים שבוצעו לאחרונה וזמינים כעת להאזנה בחינם. בין התכנים מצאנו: קונצרטים לילדים ולמשפחה, קונצרטים קלאסיים, אופרה ומופעי ג'אז של תזמורת ביג בנד חיפה. ניתן לצפייה באתר התזמורת הסימפונית חיפה, תחת הלשונית "הקלטות". לצפייה בלינק

מתחת לגשר: תיאטרון גשר מציע מגוון הצגות לילדים בצפייה ישירה ללא תשלום בערוץ היוטיוב של התיאטרון. בין ההצגות בתפריט השידורים לילדים: האוצר מתחת לגשר, מסעות אודיסאוס, רוח התיאטרון ועוד. ולא רק לילדים, אם התפנה לכם זמן איכות, תוכלו גם אתם ליהנות מתכנים למבוגרים כמו: אני דון קיחוטה, מקבת, חלום ליל קיץ ועוד. צפייה בערוץ היוטיוב של גשר, "סינמה גשר 2023" ו-"הצגות ילדים". לצפייה

חברת eteacher מציע קורס תכנות לילדים. יח"צ,
חברת eteacher מציע קורס תכנות לילדים/יח"צ

החברים של ניק : כוכבי סדרות הילדים והנוער של ערוצי ניקלודיאון מתגייסים למען הילדים השוהים בבית, מתוך הבנה כי הם זקוקים לרגעים של הנאה, חיבוק ותקווה. בכל שעה עגולה, יעלה שחקן אחר לשידור חי (LIVE) לדבר, להקשיב, לשיר ולעודד את העוקבים בעמוד האינסטגרם של טין ניק (@teennickisrael). בין הכוכבים: מעיין רביד ומעיין פחימה, טיילור מלכוב, פיליפ שאולוב, שחר טבוך, אלונה סער, מיכאל גבעתי, אביתר עוזרי, ליהי טולדנו, דילן דרור ועוד. בנוסף, תעלה תכנית ספיישל שתשדר בערוצים ניקלודיאון וטין ניק במהלך השבוע, במטרה לעודד ולשמח את הילדים בימים קשים אלה עם קטעי סטנדאפ ומוזיקה שהם אוהבים. בין המשתתפים: הדר לוי, קווין רובין, מיכאל גבעתי, עדי חבשוש, ליאור דובדבני, שירלי לוי, הצמד הקומי עופר ומאור, אלה לי להב והאחיות כרקוקלי.

פילהרמונית לצעירים: הפילהרמונית הישראלית מזמינה את הילדים ואתכם להפוגה קלה מהמתיחות שבחוץ ומציעה מוזיקה קלאסית מותאמת לילדים. בין התכנים: פודקאסט "בית הצלילים" - סיפור מוזיקלי עלילתי בן חמישה פרקים, קונצרטים בהפקה בימתית לכל המשפחה "מוצרט קופץ לביקור", "בטי-הובן", "אבא עושה בושות" ועוד. כלל התכנים פתוחים לקהל הרחב לצפייה והאזנה חופשית ללא עלות.

אתם לא לבד: חברת הביטוח AIG משתפת פעולה עם אפרת לקט, מאמנת הורים ומחברת הספר "אמא מאמנת". במסגרת זו הופקה סדרת סרטונים ייעודיים ללא תשלום, שנועדו לתמיכה נפשית ופסיכולוגית עבור הציבור הרחב. המאמנת תציג להורים כלים להתמודדות עם קשיים של הילדים במצבי חירום כמו לדוגמא: איך לשתף את הילדים במצב, מה לעשות שהילדים פוחדים, איך להפחית את רמות החרדה בקרב ילדים ועוד.

תכנות תחת אש: חברת eTeacher, המתמחה בלימוד מקוון לילדים ונוער, פותחת בימים אלו קבוצות מיוחדות ללימוד תכנות עבור ילדי הדרום והעוטף בכיתות ד'-ז'. מטרת היוזמה לספק תעסוקה בעלת ערך והסחת דעת מבורכת. המדריכים יעבירו סדנאות בנות שעה וחצי כל אחת לפיתוח אפליקציות, בהתנדבות מלאה וללא תשלום. אין צורך בידיעת השפה האנגלית. מספר המקומות מוגבל. ניתן להירשם בלינק זה עם ציון גיל הילד, ישוב בארץ וכתובת מייל לשליחה חוזרת של לינק לסדנה.

יד על הלב משחק מבית ארדע. יח"צ,
יד על הלב משחק מבית ארדע/יח"צ

לדבר על רגשות: המשחק החברתי-משפחתי "יד על הלב" על בסיסו של המשחק הקלאסי "אמת או חובה", יוציא אתכם למסע אל תוך עולם הרגשות. המשחק מעודד לדבר על הכל, גם על רגשות. מיועד לגילאי 8+. המחיר: 85 שקל. לרכישה בחנויות הצעצועים, באתרי סחר נבחרים ובאתר amigo

אחד מהלב: מטרת המשחק "איך אני מרגיש?" נועדה לחשוף את המשתתפים למנעד הרחב של הרגשות השונים. המשחק מיועד לגילאים 3+ והמטרה היא לגלות איזה רגש מופיע על הקלף על ראשם של האחרים. המחיר: 60 שקל. לרכישה בחנויות הצעצועים באתרי סחר נבחרים בהם גם אתר amigo

עולם וירטואלי לילדים - 'טרופי' הוא עולם וירטואלי שלם המיודע לילדים ולנוער. אפשר למצוא בו חברים חדשים וליהנות ממשימות ואתגרים ותוך כדי גם ללמוד על סייבר ותכנות. עקב המצב כל מנוי חדש שנכנס לטרופי מקבל מנוי בתשלום - במתנה. בנוסף יופעלו מפגשי למידה ומשחק משותפים בשרת הדיסקורד ללא תשלום. לשימוש דרך הלינק, עם קוד כניסה: CYBER555/

שתיים, שלוש הופ - ערוץ הופ! העלה מגוון תכנים חדשים וקיימים מתוך הרפרטואר העשיר לצפייה חופשית אונליין באתר וביוטיוב כניסיון להפיג מעט את המתח ולספק תוכן חינמי לצפייה. העמוד הייעודי באתר "המרחב המוגן של הופ!" מציע תכנים מותאמים לתקופה והופקו בימים האחרונים אייטמים קצרים חדשים שעוסקים כולם בחוסן ובמצב הנוכחי. בכיכובם של מולי וצומי. בין התכנים לצפייה חופשית באתר: סרטי קולנוע , כל פרקי מולי וצומי וכל פרקי הסדרה הכל טוב!,-דווקא עכשיו כולנו צריכים חדשות טובות וזה הזמן לצפות בסדרה שכל כולה אסקפיזם טהור. לינק לצפייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully