וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל סכסוך עם מד"א: שני מסוקי פינוי מושבתים כבר עשרה ימים

עודכן לאחרונה: 17.10.2023 / 7:56

ביום הראשון ללחימה פינתה להק תעופה שבעה פצועים לבתי חולים ומאז מפצירה שיתאפשר לה להמשיך בסיוע ואף בהתנדבות, אך מד"א מסרבת ושני מסוקי החברה ממתינים על הקרקע. משרד הבריאות: רק מד"א רשאית להזניק מסוקים

מסוק להק תעופה איחוד הצלה פינוי מוסק ביום הראשון למלחמה בדרום. איחוד הצלה,
מסוק להק תעופה מפנה פצועים ביום הראשון למלחמה/איחוד הצלה

בבוקר שבת, עם התבהרות תמונת הנפגעים הרבים והתופת בישובי העוטף, ובלי להסס לרגע, המריאו הצוותים של איחוד הצלה בשני המסוקים של חברת להק תעופה והתחילו לחלץ פצועים תחת אש המחבלים, תוך סיכון חייהם. שבעה פצועים קשה הועברו לאיכילוב, תל השומר, בילינסון והדסה עין כרם. עוד שני פצועים הוטסו מסורוקה לבתי חולים בירושלים. כל זה בשיתוף פעולה הדוק עם הצבא ומשרד הבריאות.

אלא שמאז שבת שעברה, שני המסוקים החדישים של להק תעופה לא מורשים לעלות לאוויר ולסייע בפינוי הפצועים מהזירות השונות בשטח. למה? הסיבה לא פחות ממדהימה: בעקבות סכסוך עסקי בין מד"א ללהק תעופה, שהתגלגל לדיונים בבג"צ, מד"א בגיבוי משרד הבריאות לא מאפשר ללהק תעופה לקחת חלק בפינוי המוסק מציל החיים.

הסכסוך פרץ בינואר 2023. אחרי 15 שנים של עבודה משותפת, כשמד"א אחראית על הטיפול הרפואי ולהק תעופה על ההטסה ותפעול המסוקים, נפרדו דרכיהם של שני הגופים. זה קרה אחרי שלהק תעופה ניגשה לבד למכרז הפינוי המוסק בבית החולים יוספטל באילת, בשיתוף קופת חולים כללית. במד"א לא אהבו את המהלך, טענו לפגיעה בזמינות השירות, והתקשרו עם חברת תעופה חדשה בשם ברוק. להק תעופה מצידה התקשרה עם איחוד הצלה, המתחרה המרה של מד"א, והדם הרע שטף את השמיים.

פינוי פצועים בדרום ביום הראשון למלחמה. מסוק איחוד הצלה להק תעופה. איחוד הצלה,
פינוי ביום הראשון למלחמה. "מבקשים להפעיל מיד את המסוקים"/איחוד הצלה

ב-29 במרץ, אחרי לחצים כבדים מכיוונה של מד"א, הוציאה ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, החלטה מנהלית הקובעת כי מכיוון שמד"א הוא ארגון ההצלה הלאומי, רק הוא יכול ומורשה להזניק מסוקים לפינוי נפגעים, על פי שיקול דעתו ובהתאם לצורך. להק תעופה עתרה לבג"צ, הדיון נדחה שוב ושוב, ומאז לא הוזנקו המסוקים שלה לאוויר למשימות פינוי והצלת חיים.

ואז הגיעה המלחמה. הפצועים זרמו לבתי החולים, מיעוטם בהטסה, על ידי שני המסוקים השמישים של מד"א, כאשר השלישי היה תקול בימים הראשונים ללחימה. שני מסוקים עם צוותים בכוננות של להק תעופה עמדו מושבתים בשדה תימן ולא הורשו לעלות לאוויר ולסייע בפינוי.

מנחם לוי, מנכ"ל להק תעופה, התחנן שוב ושוב למשרד הבריאות וביקש לקבל אישור לסייע בהתנדבות ונענה בשלילה. גם פניה לרשות התעופה האזרחית לא הועילה. במשרד הבריאות מתעקשים עד לרגע זה ממש שרק מד"א היא הרשאית לפנות פצועים בהטסה.

ביום שישי האחרון, בשעה שהחזית הצפונית הראתה סימנים מדאיגים של התחממות והחזית הדרומית המשיכה לדמם, שלחה להק תעופה מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימנטוב, שבו עולות טענות קשות, חלקן כנגד בטיחות הפינוי המוסק של מד"א.

"בשעה שמסוקיהם של מרשינו, אשר בכל אחד מהם מותקנות שתי אלונקות תקניות לפינוי פצועים בשכיבה, ערוכים, מוכנים וממתינים להפעלה - נדחסו פצועים למסוקי מד"א כאשר הם שוכבים על גבי קרש גב הזרוק על רצפת המסוק, ללא קיבוע או אבטוח בשעת הטיסה", נכתב שם.

"כפי שעל משרד הבריאות היה לדעת, מסוקי מד"א מותקנים בשגרה בתצורת פינוי מטופל אחד - כאשר אלונקה אחת בלבד מותקנת בקיבוע לבטן המסוק. משכך, על מנת לפנות מספר רב יותר של פצועים במסוקי מד"א, הושכבו פצועים על רצפת המסוקים בניגוד לנהלי הבטיחות המתחייבים, ואין צורך להכביר מילים על היותו של מסוק כלי הטייס שהטיסה בו היא המסוכנת ביותר.

"מילא, במציאות בה אין אמצעי אחר ניתן אולי לסבול אלתור בשעת חירום חריגה ואף אולי לשקול סטייה מנהלי בטיחות - אך לא כאשר מסוקים תקניים ערוכים וזמינים למתן מענה הולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מסוק להק תעופה איחוד הצלה מפנה פצועים ביום הראשון למלחמה. איחוד הצלה,
המסוק בפעולה. שני המסוקים ממתינים על הקרקע מאז יום ראשון שעבר/איחוד הצלה

במד"א טענו בפני משרד הבריאות, שבגלל חוסר תיאום חמור, המסוק של להק עיכב את מסוק יסעור צה"לי שעסק בפינוי פצועים. אנשי איחוד הצלה ולהק תעופה טענו מנגד שלא היו דברים מעולם, ובגלל מד"א והפינוי המוסק הכושל שלה, נמנע מלוחם בסיירת מטכ"ל פינוי במסוק לבית החולים מאיר והוא נאלץ להגיע לשם באמבולנס.

במשך שנים ארוכות מנהלת מד"א מאבק נגד כל ארגון שיכול לסכן את המונופול שלה בפינוי וטיפול בפצועים, ומסכלת הקמת מוקד "911" שינתב את המקרים לארגוני הצלה שונים. בסיס המאבק הזה הוא כסף ואגו. על כל פינוי מקבלת מד"א תשלום נאה, וכארגון ההצלה הלאומי, היא מגייסת סכומי כסף נכבדים, שאין לה שום כוונה להתחלק איתם עם אחרים.

בלהק תעופה מסרבים לקבל את רוע הגזירה. "במבט צופה פני עתיד", כתבו בלהק תעופה למנכ"ל משרד הבריאות, "עלינו להתכונן היטב לימים קשים שעוד נכונים לציבור בישראל. כולנו מלאי תקווה שלא יהיה צורך בצוותי ההצלה, אך כעת יש להיערך לכל תרחיש ובכל הזירות, הצפונית והדרומית. אנחנו ערוכים ומוכנים לפעולה, ומבקשים להפעיל מיד את המסוקים במענה לכל המשימות הפתוחות. הדעת לא סובלת מצב בו פצועים קשה, לרבות פצועי ירי, יפונו באופן רכוב כאשר מסוקים מתקדמים לפינוי בהיטס זמינים עבורם. לא ניתן לסבול זאת בשגרה ובטח שלא בחירום".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מכוח תפקידו הסטטוטורי, מד"א אחראי על הזנקת פינוי מוסק בחירום רפואי. מסוק להק ואיחוד הצלה פעל בימים האחרונים ללא אישור הזנקה ממד"א ועיכב נחיתת מסוקי חיל האוויר בזמן פינוי פצועים קשים".

ממד"א לא נמסרה תגובה עד לרגע זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully