וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורום קו העימות בצפון ביקש 200 מיגוניות אבל קיבל רק אחת

עודכן לאחרונה: 18.10.2023 / 20:14

סגן ראש המל"ל בפנייה דחופה למשרדי האוצר והביטחון: "תקצוב מיידי של 43 מיליון שקל למיגון הצפון בטווח של עד ארבעה קילומטר מהגבול"

במקום ממשלת ישראל - קרן הידידות תורמת מיגוניות לתושבי טבריה. צילום: ערן בוקר, אתר רשמי
מיגונית שנתרמה בטבריה בתחילת השנה. סומכים על תרומות/אתר רשמי, צילום: ערן בוקר

כדי להבין עד כמה חמורה פשיטת הרגל של הרשויות בטיפול הבטחוני בעורף בימים הקשים האלה, צריך לקרוא את השורות הבאות ולא להאמין. כבר עשרה ימים מתחנן משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר, למיגוניות שיפוזרו בישובים סמוכי גדר בצפון. הוא פנה לכל מי שמוכן היה להקשיב לו, ומה שהצליח לקבל, היתה מיגונית אחת בלבד עד כה.

את הבקשה הדחופה הזאת הוא הפנה למבקר המדינה, שביקר אתמול בצפון וחזר עם רשמים קשים, אחרי שנוכח בהיעדרם של מרחבים מוגנים ונתק בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות. הבקשה הופנתה גם לסגן ראש המל"ל, תא"ל במיל' איציק בר, שהבין את גודל השעה והוציא באופן מידי מכתב שהופנה למשרד האוצר, משרד הבטחון ופיקוד העורף.

במכתבו ביקש בר להעביר מיידית 43.3 מיליון שקלים כדי ליישם את תכנית "עמידה איתנה", שאמורה להשלים ולחזק את מרכיבי ההתגוננות האזרחית בישובי הצפון, במרחק של 0-4 ק"מ מגדר הגבול, וכוללת מיגון ציבורי, אבטחת הישוב וציוד לכיתות הכוננות. עלות שיפוץ 138 מקלטים בכשירות נמוכה עומדת על 7.5 מיליון שקלים, גנרטורים בעלות של 3.9 מיליון שקלים וציוד לכיתות הכוננות, 3.8 מיליון שקלים.

עלותן של המיגוניות עומד על 5.6 מיליון שקלים בלבד, סכום פעוט, שאמור היה לעבור בימיה הראשונים של המלחמה, כדי שהמיגוניות כבר יוצבו במקומן כשהחזית הצפונית מתחממת. אלא שמתברר שלאף אחד זה לא בוער.

כשפנינו לאחד הגורמים המעורים בנושא, תשובתו היתה שומטת לסתות: "אם רוצים שהמיגוניות יגיעו לצפון, עדיף לפנות לגורמים פרטיים. אחרת זה ייקח עוד כמה שבועות טובים, אם בכלל".

אתמול נורה טיל נ"ט לעבר אחד הישובים על הגדר. כיתת הכוננות, שעמדה בפתח הישוב, התחילה לרוץ לתוכו והטיל נפל על השער. בנס לא היו שם נפגעים בנפש. אלא שמדינת ישראל כנראה ממשיכה לסמוך על ניסים.

"קודם כל, ובדחיפות, אני צריך 200 מיגוניות כדי להציב ליד שערי הישובים", אמר דוידוביץ' בריאיון לרדיו צפון 104.5 FM, "כי אין לי כרגע איך להגן על חברי כיתות הכוננות שמאיישים אותם. חסרות מאות מיגוניות לאורך כל קו העימות. אנחנו במלחמת הישרדות והקושי המרכזי הוא עדיין בהגנה. אני פונה לכולם ולא מקבל מענה. אין לי ברירה, אאז אני רוכש על חשבון המועצה ציוד התקפי. אם אחכה למדינה זה יקרה אחרי המלחמה".

נסיון להבין איפה תקוע אישור הצבת המיגוניות, האם באישור תקציבי או בטחוני, לא העלה דבר. כל גורם מטיל את האחריות על האחר. ממשרד האוצר נמסר, שהשלב הראשון להצבת המיגוניות כבר אושר ויצא לדרך, ומי שמטפל בזה הוא משרד הביטחון. במשרד הבטחון טענו שיש מיגוניות, אבל הם לא הגורם שמחליט כמה והיכן להציב אותן, והפנו אותנו לפיקוד העורף, שטרם השיב לפניה.

בצר לנו, ובעצת הגורם שהמליץ לפנות לגורמים פרטיים כדי לרכוש את המיגוניות, פנינו ל"פדרציה היהודית" של יהודי ניו יורק, בהובלת השר לשעבר איציק שמולי, שגייסה תוך שבוע 100 מיליון דולר לטובת יישובים בעוטף ובגבול הצפון, בתי חולים וארגוני סיוע ותמיכה, שכבר תרמה לפני כמה ימים כסף לקניית ציוד לכיתות הכוננות. הבקשה תיבחן.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

תגובת דובר צה"ל: עשרות מיגוניות הוצבו בימים האחרונים ביישובי קו העימות הצפוני על ידי פיקוד העורף בהתאם לסדר העדיפות המבצעי והמקצועי, הערכות המצב המתמשכות והמגבלות הקיימות בשטח. אנו עומדים בקשר שוטף עם ראשי הרשויות וכלל הגורמים הרלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully