וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצה"ל באהבה: למרות המשבר בענף, המסעדנים התגייסו לסייע

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 21.10.2023 / 9:34

אחד הענפים שספג את הפגיעה הקשה כתוצאה מהמלחמה הוא המסעדנות. למרות זאת, המסעדנים היו בין הראשונים שהעמידו את האופרציה האזרחית שלהם לרשות הצבא ותושבי הדרום. קבלו מנה גדושה של גאווה ישראלית

מנה של טאיזו על רקע טנק ליד עזה. יח"צ,
מראה שלא חשבנו שנראה: מנה של מסעדת טאיזו על רקע טנק בגבול הרצועה/יח"צ

מאז פרצה המלחמה בדרום, דובר רבות על הרוח הישראלית, זו שהפציעה דווקא מבעד לסדקים שהתגלו בתפקוד מוסדות המדינה. בכלל זה אפשר לכלול גם את ענף המסעדנות. לפיכך הלכנו הפעם לפגוש את מי שבעוד שההכנסות שלהם נחתכו לאפס, לא היססו לממן מכיסם את המאמץ ולהסב את העסקים שלהם למטרה אחת: תמיכה בחיילים שבחזית ובתושבים באזורי הלחימה.

בעתות שגרה המסעדות והמוסדות הקולינריים שהם מנהלים מלאים בלקוחות, אך מאז שפרצה הלחימה החליטו שפים רבים מכל רחבי הארץ להסב את המקומות שלהם לחמ"לים שבהם מבשלים אוכל לטובת חיילי צה"ל, תושבי העוטף שפונו ומשפחות שכולות.

את השף יובל בן נריה תפסתי ברגע שבו נפגש לכמה דקות של הפוגה עם השפים אסף דוקטור ושרון כהן, קולגות שגם נרתמו למאמץ המלחמתי. "אנחנו משתפים חוויות ובוכים", אומר בן נריה, שהמטבחים של מסעדות טאיזו ו-a התל אביביות שבבעלותו הפכו למטבחי עורף כשרים (השגחת צוהר) שמספקים אלפי מנות חמות לחיילי צה"ל בכל הגזרות ולמשפחות שניצלו מהתופת בדרום.

"בשבת לפני כשבועיים, כשהחלה המתקפה על יישובי העוטף, וכולנו בתחושות אבל ושוק, חשבנו מה אנחנו יכולים לעשות לטובת חיילים ואזרחים, והחלטנו שביום ראשון אנחנו מתחילים להקים מערך", אומר בן נריה.

"בראשון על הבוקר התקשרתי לצוהר כדי להסדיר את עניין הכשרות, וכבר למחרת גם טאיזו וגם a נהיו כשרות. כל הצוותים שלי התגייסו, כ-50-60 איש, אם זה מנהלי מטבחים, טבחים, מלצרים. מסעדות a וטאיזו מבשלות יחד, a מעבירה את האוכל לטאיזו, ובטאיזו יש כ-200 מתנדבים שאורזים זאת למנות אישיות. יש גם חמ"ל שלם שמקבל פניות, מסנן ומתעדף אותן.

הפניות גבוהות לאין שיעור ממה שאנחנו יודעים לייצר. האופרציה הזו מאכילה בין 4,000-5,000 איש ביום, ביניהם חיילים בחזית, משפחות, אנשים בבתי חולים. אנחנו לא מכינים את המנות שנמצאות בתפריט המסעדות, אלא אוכל טעים אחר. אבל ברגע שחיילים רואים את שם המסעדות על הקופסאות, זה משמח אותם".

איך אתה מרגיש בימים אלה?
"הדבר היחיד שאני יודע לעשות טוב זה לבשל ולשמח אנשים. זו התרומה שלי למערכה. בלהילחם כנראה שאני לא מספיק מוצלח, אחרת הייתי בחזית. לבשל זה מה שאנחנו יודעים לעשות, ונעשה את זה ככל שיתאפשר לנו. פתחנו ליין של תרומות ואנחנו קונים מזה מצרכים. גם ספקים שונים תרמו בכמויות אדירות. גם קבוצת המסעדות שלי תרמה בפועל כבר כחצי מיליון שקל. אבל המצרכים הולכים ומתמעטים, וכדי להמשיך בפעילות שלנו אנחנו חייבים להמשיך לקבל תרומות. אולי גם הרשויות יכולות לעזור בכך".

מוצרי מזון לפני חלוקה לחבילות במסעדת האחים. מאיה טישלר,
מוצרי מזון שנתרמו, רגע לפני שהם הופכים לאוכל מוכן בחמ"ל שהוקם במסעדת "האחים"/מאיה טישלר

אחים ודוקטורים

"יוצאות מאתנו כמויות מטורפות של מנות. זה יכול להיות ביום אחד 25,000 ביום אחר 15,000", אומר השף אסף דוקטור, שמסעדת "האחים" ברחוב אבן גבירול בתל אביב שבבעלותו ובבעלות אחיו, יותם, הפכה לחמ"ל שבו גם מכינים מנות, גם מקבלים מנות של מסעדות אחרות שתורמות, וגם משנעים משם את המנות למי שזקוק להן. המסעדה הוציאה גם היא במהרה תעודת כשרות לאחר שנאלצה לזרוק אלפי מנות שניסתה להעניק לחיילי צה"ל.

"כל האופרציה אצלנו מתנהלת בעזרת הרבה אנשים מוכשרים וטובים, ובעיקר בזכות מתנדבים רבים", מספר דוקטור. "מישהי אמרה לי שאנחנו דואגים לחזית ולעורף. אנחנו דואגים למי שחסר לו אוכל בחזית, ואילו בעורף אנחנו דואגים לאנשים לתעסוקה ולתחושה של ביחד".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מתנדבי בית הספר לבישול אטיליו. מיכאל כץ,
מתנדבים בבית ספר לבישול "אטיליו" באור-יהודה/מיכאל כץ

אחים למשק

"אנחנו מבשלים הרבה אוכל טעים ושולחים לחזית או למשפחות מפונים", מוסיף השף שרון כהן, הבעלים של שילה וג'נגו. "שני המקומות שלי הפכו ל'זירת קרב'. אנחנו מבשלים, אורזים אלפי מנות. חצי מהן אני שולח דרך 'אחים לנשק'. החצי השני משונע בהתאם לבקשות שמגיעות אלינו, כאשר אנחנו מוודאים לשלוח למי שבאמת אין לו מה לאכול".

בעתות שגרה בבית הספר לבישול "אטיליו" שבאור-יהודה מתנהלים מסלולי לימוד לאנשי מקצוע וגם לחובבי פודיז. כעת בעלי המקום, מיכאל כץ וצ'יקו קרוליצקי, יחד עם דוד קישקה מהעמותה הישראלית לתרבות קולינרית, הפכו את המקום לחמ"ל המבשל מעל אלף מנות ביום. "מתחילת הלחימה הבנו שללמד כבר לא נוכל עכשיו. ישר הפכנו את בית הספר לחמ"ל של כ-100 מתנדבים", אומר כץ.

בין המסייעים לתפעול החמ"ל הנ"ל ניתן למצוא בין היתר את השפים אסף שטרן ועידן הלפרין ורבים נוספים. "אנחנו באים בבוקר ובהתאם לתרומות מוצרים שמקבלים - אם זה בשר, עופות, ירקות ועוד - מבשלים", מספר כץ.

"יש גם חמ"ל שמקבל רשימה מאוד מסודרת של מי שנזקק לאוכל הזה, ויש גם מתנדבים שמשנעים. הדגש הראשון שלנו הוא קודם כל משפחות שכולות, משפחות של נעדרים, משפחות מפונות ואחר כך שוטרים וחיילים. בכל יום אנחנו מכינים כ-1,500 מנות. את מלאי המצרכים של בית הספר עצמו כבר גמרנו. כל עוד יהיו לנו תרומות של מוצרים ושל כסף, נמשיך עם זה.

פונים אלינו גם מלא מתנדבים, רבים מהם אנשי מקצוע, אבל גם כאלה שלא. אני אומר בשמחה ובצער שאנחנו מסרבים להרבה ידיים שרוצים להיות פה. זה נשמע קצת קלישאתי ואפוקליפטי, אבל יש פה המון שמחת חיים. אנחנו מנותקים מהרדיו, מהחדשות, יש פה אווירה נפלאה של ביחד, של עשיה, של תרומה.

בכל העצב והמצב הלא נודע ולא ברור שאנו נמצאים בימים אלה, פה אתה דווקא נכנס למצב שפוי. את האוכל אנחנו משנעים בעיקר לאזור המרכז ואשדוד. אבל מפני שיש לנו הרבה קשרים, אז אנחנו נותנים מענה גם למסעדות ברחבי הארץ שלא יודעות למי להעביר אוכל, ומסייעים להן לשנע לכל רחבי הארץ".

שף רונן ורה בשטח. פרטי,
שף רונן ורה מבשל לחיילים בשטח/פרטי

עשן בלי אש

רונן ורה, שף פרטי מחיפה המתמחה בתחום הבשרים, משמח בימים אלה חיילים. בשבוע שעבר למשל הוא עלה עם צוותו לרמת הגולן ו"האכלנו שם כ-700 חיילים", הוא מספר. "הכנו בבוקר מראש בעזרת העובדים שלנו ומתנדבים 1,500 שניצלים, 100 קילו נתחי בשר במעשנות.

הגענו לשטח, הבאנו לשם גנרטורים ובשטח עצמו הכנו מספר סיחים של שווארמה. כל זאת עשינו בשיתוף חברת אפקס APEX)), שהייתה שותפה לכל דבר בהפקת האירוע. הגענו לחיילים עצמם, היו באותו זמן התראות לירי. יחד עם החיילים התפנינו לאזורים מוגנים, וברגע שקיבלנו אישור המשכנו לבשל".

איך הייתה התחושה?
"מצד אחד, הלוואי ולא היינו פה, מצד שני אין אושר גדול מלראות את החיוך והשמחה על הפנים ואת האנרגיות והמוטיבציה שהחיילים מקבלים. יום לפני כן הייתי בעוטף עזה. גם שם דאגנו להביא אוכל וגם משלוחים של ציודים. יש תור ארוך של אנשים שמחכים שנבוא לעזור בכל מיני בסיסים.

אני מקבל הודעות כל היום, האם אני יכול להגיע למקום כזה או אחר. בעזרת תרומות של מוצרים ובעזרת סיוע כלכלי של אנשים טובים נוכל להמשיך לקנות מצרכים ולהעניק אוכל חם לחיילינו בצפון ובדרום. החיילים זקוקים לאוכל חם, לחיבוק שלנו. אנחנו צריכים עזרה פיננסית להמשיך לקנות מצרכים ולהמשיך לבשל".

שניצלים לחיילים מסעדת ריסטרט. פרטי,
מי אמר שניצל ולא קיבל? המנות של מסעדת ריסטרט - אלופי פיקוד צפון/פרטי

חלות ויין לקידוש

"כל המתנדבים שלנו נוסעים ומחלקים. אין אושר גדול מלראות חיילים מאושרים", אומר גם אביחי פחימה, הבעלים של מסעדת ומעדניית "ריסטרט" בבוסתן הגליל ושל זוטא - מפעל לייצור חמאות, ממרחים, רטבים, מוצרי מזווה ואלכוהול הנמצא בראש הנקרה.

"המסעדה וגם המפעל סגורים ושניהם הפכו עכשיו לחמ"ל אחד גדול", מספר פחימה. "על בסיס יומי לקחנו על עצמנו יחד עם מתנדבים רבים להכין כריכים לחיילים, שאנחנו מחלקים כל יום בכל הגזרה באזור הצפון. אנחנו מכינים לחיילים כריכים לארוחת בוקר עם גבינה צהובה, ביצה, טונה; כריכים לארוחת צהריים עם שניצלים; וכריכים לארוחת ערב עם קציצות דגים, שקשוקה.

הכל נעשה אצלנו במסעדה. אנשים תורמים כסף ומוצרים, אני והשותף שלי, עידן רקיר, יחד עם עשרות מתנדבים מכינים ומשנעים את זה. פתחנו קבוצת ווטסאפ לטובת העניין. תוך שניה מאז שאני מוציא הודעה, מגיעים המון מתנדבים. בשישי חילקנו חלות ויין לקידוש במוצבים בצפון".

פרנה במנות שנשלחו לטייסים. דוד זגורי,
מנות של מסעדת "פרנה בשוק" שנשלחו לטייסים/דוד זגורי

יורדים לשטח

"הדוכן שלנו סגור עכשיו לקהל הרחב", אומר השף דור זגורי, הבעלים של "פרנה בשוק", דוכן אוכל רחוב בשוק הכרמל בתל אביב. "מאז תחילת המלחמה אנחנו בעצם נודדים במקומות שונים בארץ ומבשלים למפוני העוטף, ובמקביל גם מכינים מנות לחיילים.

בשישי שעבר למשל הכנו 120 מנות לטייסים בבסיס תל נוף. הכנו להם 70 מנות של פרנה אסאדו, וגם מנות טבעוניות וצמחוניות שהיה להן ביקוש. כמובן דאגנו להם גם לשתייה. השאיפה היא לעבור עם דוכן 'פרנה בשוק' בין שטחי כינוס, בסיסים ועוד".

לדברי זגורי, בימים אלה הוא גם משתף פעולה עם שף-קונדיטור, ניר שבתאי, "ויחד בישלנו למפוני העוטף שמשתכנים כרגע בהרצליה", הוא מספר. "עיריית הרצליה דאגה לחומרי גלם, ואנחנו יחד עם הצוות שלנו הגענו לשם ובישלנו בהתנדבות מלאה. אנחנו רוצים לנסות לרומם את מצב הרוח של תושבי העוטף ושל החיילים שלנו.

אני עצמי במקור תושב הדרום. אני נורא מבין ומזדהה עם הכאב שלהם. אני מנסה טיפה לעזור ולרומם להם את מצב הרוח. אין דבר טוב יותר מאוכל טעים שמנחם ומעלה את מצב הרוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully