וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החנויות ריקות, השוכרים צפויים לבקש הקלות ומניות הקניונים יורדות

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 11:21

ארבע החברות המובילות בתחום רשמו ירידה ממוצעת של כ-8%, בהשוואה לירידות קטנות יותר במדדים הכלליים; אנליסט מעריך כי עם החזרה לשגרה תחזור הצריכה, אך מתי זה יקרה?

מניות קניונים במלחמה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מניות הקניונים מאז תחילת המלחמה. עוד לא ידוע על שוכרים שביקשו לעזוב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אומדן היקף פגיעת המלחמה במשק הישראלי עוד רחוק מההערכה, אך הוא כבר מורגש בקרב חברות המסחר, הקניונים ומרכזי הקניות, שחנויותיהן התייתמו מצרכנים מאז ה-7 לאוקטובר.

שיעור ירידת פדיונות המסחר בישראל מוערך ב-60% עד 75% מאז החלה המלחמה בדרום, והוביל גם את מניות חברות הקניונים ומרכזי הקניות לירידות חדות.

ארבעת החברות הנסחרות המובילות את התחום בבורסה בתל אביב ירדו בכ-8.11% בממוצע מאז החלה המלחמה (ראו טבלה), בראשן עזריאלי ומליסרון (קניוני עופר), שמניותיהן ירדו בכ-10.6% וכ-8.4% לאותה תקופה, בהתאמה.

מדדי ת"א 35 ו-125, ירדו ב-7.09% וכ-7.84% לאותה התקופה.

יש לציין כי כלל החברות שבדקנו מחזיקות בפעילויות נדל"ן מניב נוספות דוגמת דיור מוגן, משרדים, ועוד, וכי פעילות הקניונים ומרכזי הקניות אמנם משמעותית ומובילה, אך לא תמיד יחידה.

כך לדוגמה, שוויים של 21 הקניונים של חברת עזריאלי, הנמצאים בשיעורי תפוסה של כ-98%, נאמד בכ-15.3 מיליארד שקל ומהווה 31% ממצבת הנכסים שלה. דוגמא נוספת הם ששת הקניונים האזוריים של מליסרון, הנמצאים בשיעורי תפוסה של כ-99.7% ומהווים את עיקר ה-NOI שלה (53%).

המשקיעים, עם זאת, עדיין בוחנים אותן כחברות קניונים ומרכזי קניות, ומאז ה-7 לאוקטובר מגיבים למניותיהן בבהלה.

זיו עין אנליסט נדל"ן מניב בבית ההשקעות IBI. זיו עין,
זיו עין, אנליסט נדל"ן מניב בבית ההשקעות IBI/זיו עין

זיו עין, אנליסט נדל"ן מניב בבית ההשקעות IBI, הסביר כי "המלחמה הובילה לסגירת חלק מחנויות הקניונים, בוודאי בדרום, והשאירה ישראלים רבים בבית. אין ספק שהדבר פוגע בפדיון שוכרי חנויות הקניונים, ואני מניח, שבדומה למשברים דומים בעבר חלק מהאחרונים יפנו בשאלות למשכירים לגבי הקלות בגובה שכר הדירה ועוד.

"עם זאת, קשה לכמת את ההשפעות המלאות של המלחמה על הקניונים, שכן המלחמה החלה רק לפני כשבועיים והיא עדיין אפופה באי ודאות, שכן לא ידוע עדיין מה יהיה היקפה ומשכה, באיזה אופן תנוהל, ומה יקרה לעורף במהלכה. בנוסף, המלחמה תופסת את חברות הנדל"ן המניב בכלל, והקניונים בפרט, בתקופה מצוינת, עם יתרות מזומנים וצמיחה בכל הפרמטרים.

"שיעורי התפוסה בקניונים גבוהים, ולא ידוע על שוכרים שביקשו לעזוב, אך ייתכן כי תהיה פגיעה מסוימת לאור מודל חלק מהקניונים ומרכזי הקניות אשר במסגרתו דמי השכירות משולמים לצד אחוז מהפדיון.

"אם המלחמה תמשיך באופן כזה שהצרכנים יתרחקו מהקניונים במשך כחודש-חודש וחצי לפחות, אז ייתכן שנראה ירידה בפדיונות חנויות הקניונים לרבעון הרביעי של השנה, ואז זה ישפיע באופן עקיף על תוצאות הקניונים עצמם.

"יש לזכור כי גם התחזקות הדולר משפיעה על החברות וביצועי מניותיהן, ומהצד השני השוק מתמחר כרגע הורדת ריבית שיכול להיטיב עם ביצועי החברות ומניותיהן. בהקשר זה, לפחות לעת זו ההשפעה על מניות חברות הקניונים ומרכזי הקניות היא בעיקר טכנית, ונובעת באופן טבעי מהמצב, אך ללא קשר לתוצאות הפיננסיות או העסקיות של החברות הללו.

"בחינת המניות הנסחרות ביום ה-8 לאוקטובר מראה ירידה גורפת בכלל הסקטורים הנסחרים, שלאחריה חלקן חוו תיקון, ולאחר מכן שוב ירידה, ושוב תיקון, וכן הלאה. אי הוודאות יוצרת תנודתיות בבורסה, וקשה לבחון תנודה של מניות תחת אי וודאות בטווח של שבוע וחצי-שבועיים.

"ההערכה לעת זו היא שברגע שהמשק והצרכנים ייכנסו חזרה לאיזושהי שיגרה תחזור עמה גם הצריכה, ואולי אף תחזור מעבר למצופה, כפי שהיה בתקופת הקורונה.

"בבחינת תיק ההשקעות, בין אם הוא מכיל את מרכיב חברות הקניונים ובין אם לא, להערכתי, לא כדאי לעשות בו דברים קיצוניים, שכן הניסיון מלמד כי קור הרוח משתלם הרבה יותר בניהול תיקי ההשקעות מאשר הבהלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully