וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית הכלכלית: ירידה של 25% בעסק תזכה בפיצוי

עודכן לאחרונה: 19.10.2023 / 19:16

התוכנית תכלול עסקים בכל רחבי הארץ - עסק שרשם ירידה של 25% ומעלה באוקטובר יהיה זכאי לפיצוי חלקי ודיפרנציאלי בגין תשומות קבועות ושכר לעובדים; תכלול כרגע סיוע בהיקף של 4.5 מיליארד שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מודיע על התוכנית הכלכלית, ירושלים 19/10/23. מירי שמעונוביץ לע"מ,
סמוטריץ' היום. "בעל עסק שמעריך שיהיה סגור עכשיו חודש וחצי שיוציא עובדים לחל"ת"/מירי שמעונוביץ לע"מ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום על התוכנית הכלכלית שנועדה לתת מענה לפגיעות המלחמה בדרום.

השר אמר בפתח דבריו כי "הקמנו היום בקבינט העורף את מנהלת חבל התקומה, תקציב של מיליארד שקלים כרגע. גם אם היו חריקות בימים הראשונים, גם על זה אני מקבל אחריות מלאה. לכל ראשי הרשויות: אני עומד מאחוריכם אמון מלא, אנחנו נשלם הכול. אף אחד לא יפונה מהמלון כל עוד אין לו בית מסודר לחזור אליו. אנחנו משפרים את ההתנהלות כל הזמן. מה שחשוב הוא שאתם תהיו רגועים.

"בימים האחרונים התייעצתי עם שרי אוצר, כלכלנים בתקופות משבר, בכירי המשק, למדתי ואמשיך להיעזר בהם. אנחנו מציגים תוכנית רחבה הרבה יותר ממה שהיה בקורונה.

"הכלכלה הישראלית חזקה, יכולה לעמוד בנזקי המלחמה. יש לנו כסף ונשתמש בו לכל מה שצריך ביד רחבה, עצרנו את כל מה שלא חשוב. נגדיל את הגירעון בגישה מרחיבה. המתווה בחלקו חל באופן מידי ובחלקו דורש חקיקה של הכנסת. יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הכספים מגויסים כדי לחוקק את זה באופן מיידי". סמוטריץ' אמר עוד כי "כשר אוצר הצבתי מבחן פשוט: ביום שאחרי לא בונים יותר מיגון לעוטף עזה - כי אין ממה וממי להתמגן".

לדברי השר התמיכה מוערכת בסביבות 4.5 מיליארד שקל, והמקור הוא קרן מס רכוש שכוללת כיום כ-18 מיליארד שקל.

מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר ציין כי המדינה תעניק פיצוי לעסקים בכל חלקי הארץ, והיישובים שנמצאים במרחק של עד 7 ק"מ מרצועת עזה ועד 9 ק"מ מגבול לבנון - יקבלו פיצוי מלא. כמו כן יידחו תשלומי מע"מ.

ראש רשות המסים שי אהרונוביץ' הציג את המתווה ואמר כי "מדובר במענק בפיצוי נזקים עקיפים שלא ניתן מעולם במלחמות. נכון שבקורונה נתנו לכל המדינה אבל זאת הפעם הראשונה שממשלת ישראל מפצה את כל המדינה על נזקים שהם לא ישירים".

הפיצוי לעסקים יתבסס על הירידה במחזור. הוא רלבנטי לעסקים המחזור שלהם הוא פחות מ-400 מיליון שקל, כאשר לפי האוצר מדובר על הרוב המכריע של עסקים בארץ, ואולי 100 עסקים גדולים שאינם נכללים במתווה.

עסק יוכל לקבל פיצוי אם חישוב פערי ההכנסות יגיע ל-25% באוקטובר או לירידה של 12.5% בספטמבר-אוקטובר למי שמדווחים אחת לחודשיים, והפיצוי יהיה. כן יינתן פתרון לעסקים שהוקמו בשנה האחרונה ואין נתונים ברי השוואה.

עסק שיהיה זכאי לפיצוי יקבל עד 18% מהתשומות הממוצעות שלו ב-2022, ובנוסף רכיב של השתתפות בהוצאות השכר, זאת לפי שיעור הפגיעה בהכנסות.

נוסחת חישוב הפיצוי אוצר. דוברות האוצר,
נוסחת המענק שפרסם האוצר/דוברות האוצר

המענק יהיה עד 300 אלף שקל לעסקים בעלי מחזור של עד 100 מיליון שקל, ועד 900 אלף שקל לעסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקל.

באוצר עדכנו ברשימת הצעדים הכוללת:

הקלות תזרימיות:

- קרן הלוואות בערבות המדינה בהיקף 10 מיליארד שקלים וכן שורה של הקלות בקרן הלוואות המדינה לעסקים קיימים
- דחיית תשלומי ביטוח לאומי לעצמאיים
- הקדמת תשלומי המדינה לספקים
- שיפוי מיידי למעסיקים ועצמאים בעד ימי מילואים
- דחיית תשלומי מע"מ
- הארכת רישיונות ודחיית אגרות
- הקדמת מס הכנסה שלילי

מענקים לעסקים:

עסקים עד 7 ק"מ ולאשקלון* (*בכפוף לאישור ועדת הכספים):
- החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד
- החזר מלא לכלל הנזק העקיף כמו תשלומי שכר, אובדן המחזור וכדומה

עסקים בכלל הארץ:

- החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד
- מענק המשכיות עסקית: מענק שמטרתו להעניק מענה ראשוני, מהיר ורוחבי לעסקים. מענק זה ישקף הוצאות קבועות של העסק וכן השתתפות ברכיב השכר, המענק יינתן בצורה דיפרנציאלית כך שעסק שנפגע יותר, יקבל יותר.
המענק יינתן לעסקים שהמחזור הפעילות שלהם היא עד 400 מיליון ש"ח וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% בחודש אוקטובר לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי. יינתן מענה נקודתי לעסקים חדשים.


סמוטריץ' אמר עוד כי "אנחנו לא מכסים 100% מהעלויות שכר וגם לא רוצים וחושבים שנכון. מי שמעריך שיהיה סגור עכשיו חודש וחצי שיוציא לחל"ת. בעלי העסקים הם אנשים רציניים ויודעים לנהל את העסק שלהם. אנחנו נותנים עזרה ראשונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully