וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבנק ישראל חוששים מפגיעה בדירוג האשראי הפרטי: "הנטל הכלכלי צפוי לקבל ביטוי"

עודכן לאחרונה: 22.10.2023 / 10:19

הנחיה חדשה של הבנק קובעת כי יש לסמן את הנתונים השליליים שנוצרו על רקע המצב הביטחוני והשלכותיו ולהבחין בין מידע שלילי שנוצר לפני המלחמה לאחריה

ההרס בזירת הטבח בקיבוץ בארי. 17באוקטובר 2023. רונן זבולון, רויטרס
ההרס בבארי. חשש מאינדיקציות שליליות שיפגעו בדירוג האשראי הפרטי/רויטרס, רונן זבולון

בנק ישראל חושש מפגיעה בדירוג האשראי הפרטי של הציבור בשל הקושי הכלכלי שנגרם לציבור במסגרת המלחמה, ומורה לגורמים המדווחים על הנתונים לסמן נתונים שליליים בקוד ספציפי באופן שיאפשר להבחין בין תוצאות כלכליות שליליות בשל המלחמה או כאלה שנוצרו ללא קשר אליה.

הבנק ציין הבוקר כי "המלחמה מטילה נטל כלכלי על רבים, דבר שצפוי לקבל ביטוי בנתונים שידווחו למערכת נתוני אשראי, אשר משמשים נותני אשראי שונים לשם הערכת הסיכון שבמתן הלוואות ללווים. השינוי בנתונים עלול להשפיע לרעה על דירוגי הלווים, על היכולת שלהם לקבל אשראי ועל תנאי האשראי.

"בנק ישראל הנחה את מקורות המידע המדווחים למאגר לזהות ולסמן את הנתונים השליליים שידווחו על רקע המצב הביטחוני והשלכותיו על אזרחי המדינה. סימון המידע יאפשר ללשכות האשראי ולנותני האשראי להבחין בין מידע שלילי שנוצר לפני המלחמה למידע שלילי שנוצר לאחר שפרצה המלחמה".

במקביל פנה הממונה אל מקורות המידע ודרש מהם להקפיד לדווח על הקלות שנתנו ללקוחות באופן שתואם לרישומים במערכות הפנימיות שלהם, על מנת שלא יבטא אינדיקציה שלילית לגבי הלקוח. במסגרת זו ניתנו הבהרות לגבי אופן הדיווח הנדרש במקרים של דחייה או הקפאת החזרי הלוואות, פיגורים חדשים בעסקאות, צ'קים שחזרו או הוראות לחיוב חשבון שחזרו. הנחיות אלו נועדו להבטיח דיווח נתונים מדויקים על מצב הלקוחות ולמנוע פגיעה בהם.

מנכ"לית בנק ישראל, שולמית גרי, אמרה כי "נמשיך לתת מענה לסוגיות הכלכליות השונות הנובעות מהמלחמה ונגבש צעדים תומכים ומסייעים כלכלית בהתאם לכלים העומדים לרשותנו נוכח המצב הביטחוני ולמען הציבור".

אייל חדד, הממונה על שיתוף נתוני אשראי בבנק ישראל: "ההתאמות יאפשרו למערכת נתוני אשראי לשקף בצורה מהימנה את מוסר התשלומים של הלקוח, ויתמכו במתן אשראי ללקוח במהלך המשבר ולאחריו".

בבנק ישראל הפצירו בציבור לבחון את ההקלות המוצעות - "ומבקשים להפנות את תשומת לב הציבור לשירותים שמציעים נותני האשראי במטרה להקל על הלקוחות. אנו ממליצים לפעול בתיאום עם נותני האשראי על מנת למנוע מצבים של חריגה ממסגרות אשראי, החזרת צ'קים או פיגור בתשלומים. חריגה או פיגור שלא הוסדרו מראש עלולים לפגוע בדירוג האשראי וביכולת לקבל אשראי בתנאים טובים בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully