וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה בצפון: "אנשים נסעו שבע שעות למלון באילת ולא ידעו שהם מגיעים"

עודכן לאחרונה: 23.10.2023 / 11:19

המבקר סייר בימים האחרונים בצפון וגילה בעיות בהליך הפינוי, מקלטים לא כשירים ומשרדי ממשלה לא מתואמים: "האזרח בחוסר יציבות במצב חירום"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סייר בצפון. בין היתר נפגש עם ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן, עם ראש מועצת הגליל העליון גיורא זלץ ועם ראש מועצת מבואות חרמון בני בן מובחר. ראשי הרשויות העלו פערים משמעותיים ביישום התכניות לפינוי אזרחים. בקריית שמונה המצב חמור במיוחד כאשר בקרב האלפים שטרם פונו יש אוכלוסיות רווחה ואנשים עם מוגבלויות.

תא"ל במיל' איתן דהן, מנהל חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה שוחח עם ליאת רון על הסיורים ביישובים השונים ועל הליקויים בהתנהלות פינויי התושבים: "מבקר המדינה נמצא מאז ה-7.10 בסיורים בכל המקומות גם בצפון וגם בדרום, והוא מבקר גם מפונים. המטרות של הביקורים שלו היא לראות האם המענה שניתן לאזרח הוא מספק. המטרה השנייה היא לתת מענה למי שעדיין צריך ולחבר בין גורמים. המטרה השלישית - מבקר המדינה נתן הנחיה לפתוח קו חם לפניות הציבור וניתן להתקשר 24 שעות, 6 ימים בשבוע לגבי כל דבר".

עוד הוסיף על ממצאי הסיורים: "מה שאנחנו ראינו בכל סוגיית המענה לאזרח, ראינו פינוי שהוא לוקה בחסר, אנשים שחולים, אנשים הגיעו לאילת לבית מלון אחרי שנסעו 7 שעות ואמרו להם 'לא ידענו שאתה צריך לבוא', יש סדר עדיפות בפינוי שהוא לא מוסבר, אנשים עם צרכים מיוחדים שברור שצריכים טיפול מיוחד, נגישות אלו דברים שלא מוסדרים".

טען גם לגבי הטיפול בנושא במשרדי הממשלה: "יש חוסר תיאום בין משרדי ממשלה והאזרח נתקל במקומות שהוא לא יודע לפתור. גם בסוגיית החוסן, יש אנשים שצריכים לדבר עם מישהו ורוב השיח הזה נעשה על ידי מתנדבים, והדבר המרכזי בטיפול של אוכלוסיה שמפונה מאיזור לחימה זה עניין של רצף טיפול וכשפוגש אותך היום מישהו ומחר מישהו אחר ברור שאין רצף טיפול וזה פוגע. דבר נוסף זה כל הסוגיה של הרשאות תקציביות. ראשי המועצות וראשי הערים העלו כולם את הנושא ואמרו תנו לנו לטפל בסדר העדיפויות של התקציבים למועצות שלנו. ההרשאות לא עוברות וזה פוגע באזרח".

המשיך וסיפר על ממצאי הסיורים: "היינו במעלות, יש מקלטים שלכאורה פרטיים אבל חלקם אפילו לא כשירים".

"הבעיה המרכזית שזה יוצר, האזרח בחוסר יציבות במצב חירום. זה דבר מאוד קשה לאזרח והוא לא יודע להתנהל במצב הזה, משרדי הממשלה חייבים להיות מסונכרנים. אנחנו פגשנו את אנשי ראש הממשלה בעיריית קרית שמונה, המדיניות של מבקר המדינה היא לא לעשות ביקורת תוך כדי לחימה אבל אחר כך לאסוף את הנתונים ולהבין אותם ולהוציא ביקורת בסוף שהיא מערכתית ורחבה".

עוד הוסיף על בעיות המיגון: "חלק מהדברים נכתבו ותוקנו וחלק לא, אנחנו מנסים להבין איזה דברים מתוקנים ואיזה לא. מבקר המדינה פורס את זה אח"כ בעיני הציבור והכנסת. זה עולה לנו בכל השיחות והדבר הזה צריך לקבל פרק משמעותי בבדיקות שנערוך אחרי זה".

על כך שהממצאים יפורסמו רק לאחר סיום הלחימה: "המדיניות של מבקר המדינה היא נכונה, ביקרנו את ראשי החמ"לים במשרדים שלהם, הם מנהלים את הערים שלהם בחירום".

לסיום הגיב לטענה כי יש צורך בדו"ח ביניים: "מבקר המדינה מנהל שיחות עם חברי כנסת ומנכ"לים ואנשים שאחראיים על דברים מסוימים ונותנים להם נקודות ספציפיות ודברים דחופים שיקבלו מענה תוך כדי אבל לא יהיה מנוס מדו"ח רחב בסיום המלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully