וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומה בוועדת הכספים: "אתם לא מתביישים להציע 2,000 שקל למי שאיבד הכנסה?"

עודכן לאחרונה: 23.10.2023 / 14:39

חברי הכנסת ונציגי העובדים והמעסיקים היו תמימי דעים כי המתווה שהמדינה הציגה חסר ובעייתי: "למה מנכ"ל האוצר לא פה? איפה ראש אגף תקציבים?"

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים שעניינו "היערכות הממשלה לקביעת מתווה הפיצויים", זעמו רבים מהנוכחים על המתווה החסר והבעייתי שהמדינה הציגה.

"איפה מנכ"ל האוצר? איפה ראש אגף תקציבים? למה הם לא פה?" שאלו נציגי האופוזיציה והמעסיקים. "נראה שהוועדה מדבררת את הממשלה לא עושה פיקוח פרלמנטרי", אמרה חברת הכנסת נעמה לזימי. עוד זעמו הנוכחים על כך שלוועדה מובא מתווה שאפילו לא אושר בממשלה וכי הדיון עליו עוד עתיד להתנהל בהמשך. חברי האופוזיציה קראו להשתמש בכספםי קואליציוניים היקף של כ-8 מיליארד שקל כצעד ראשון.

רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, ועדת הכספים 23/10/23. נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת,
רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, ועדת הכספים 23/10/23/נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת

מי שכן הגיע לדיון הוא שר הכלכלה ניר ברקת, אשר רצה להציג מתווה חלופי. לדבריו, "המתווה של האוצר מנותק, אני מתכוון להציג בקבינט הכלכלי מתווה חדש שמוסכם על העסקים הקטנים והעצמאים. חובתנו בשעת מלחמה לדאוג שהכלכלה לא תקרוס". הוא הוסיף כי "לאוצר אין את הכלים לגבש מתווה. הניסיון של המגזר העסקי פה הוא הרבה יותר גדול מזה של אגף תקציבים שלא יודעים להוציא חשבונית".

סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, אמר כי "יש שלושה מעגלים שאנחנו מסתכלים עליהם - המענה הביטחוני, טיפול בנפגעים בעוטף, והמענה למשק". לדבריו, "בשונה מהקורונה, מרבית העסקים יכולים לעבוד היום, וחשוב שהם יעבדו. משק עובד זה חלק מהמאמץ המלחמתי, המדינה צריכים שהם יעבדו. לעסקים שנפגעו משמעותית אנחנו באים כאן כדי לתת מענק".

רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, זעק: "איך יש לך אומץ להציג את המתווה הזה? אפשר לחיות מ-2,000 שקל בחודש? אתם ישבתם פה בוועדה בשבוע שעבר, שר האוצר אמר שיהיה מענה גדול ממה שהיה בקורונה, שר האוצר הבטיח יד נדיבה - ונעלם. בושה שאתם מציגים את זה בכלל".

לדברי כהן, "אם זה הגיוני שבנאדם שיש לו בעסק ירידה של 60 אחוז, הרוויח 12.5 אלף שקל, יקבל 2.100 שקל פיצוי? איך זה יכול להיות? איך הוא ישלם את המשכנתא, אוכל לילדים, ארנונה, חשמל, מים? יש שחקנים, סוכני נסיעות, מורי דרך, מסעדות, לא אקרא להם יותר עצמאים כי באותו רגע שמדינת ישראל שומעת את המילה הזו היא מתעלמת ומוחקת ציבור שלם. אנחנו העצמאים לא מופיעים באף נייר של הממשלה! זו שערוריה שאין כמותה. ציבור שלם של משלמי מיסים שתומך במדינה".

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות הוצא מועדת הכספים לאחר שזעק בפני חברי הוועדה: "לא סומכים עליכם! לכו לעבוד! אתה (גפני) צריך להכריז בשם הממשלה 'מתבייש אני' שאחרי שבוע אין מתווה של האוצר ומייד לפזר את הוועדה".

ח"כ ש"ס ינון אזולאי אמר כי "זה לא נורמלי המתווה הזה. אנחנו לא נותנים צדקה או דמי קיום, הם צריכים לחיות בכבוד. אולם אירועים שמשלם חצי מיליון שקל שכירות בדקתם מה מצבו? שבו ותעשו את החשבון".

ח"כ אלי רביבו אמר כי "כמרכז הקואליציה בוועדה, אני נבוך ומבויש, הוועדה הזו היא ועדה חשובה מאין כמותה, היא לא ועדת קישוט ולא זירת התגוששות. בלתי מתקבל שהוועדה הזו צריכה לקבל 2 מתווים, הערה קטנה - לא כולם קיבלו את שתי הגישות והמתווים, למדתי אותם, בשניהם יש מתווה, אבל הם מחוררים כל אחד כמו גבינה שוויצרית, מצופה משני שרים שאחד דואג לכלכלה ואחד לתקציב, שישבו יחד, אנחנו צריכים לקבל קול אחד מאוחד. לאור ששני המשרדים לא הגיעו להסכמה, נכון יהיה שנדון בהם שלא במסגרת פסטיגל, ונגיע לוועדה המאוחדת מגובשים".

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, אמר כי "אני מדבר בשם חצי מיליון עובדים שלא יקבלו שכר החודש. מתווה הפיצוי של האוצר מלא בעיות וחורים ולא נותן מענה למעסיקים ובעיקר לחברות הגדולות. אלפי עובדים בסכנה קיומית. הממשלה חייבת לתת על זה את הדעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully