וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עשו קרנות ההשתלמות בספטמבר?

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 11:51

קרנות ההשתלמות במסלול הכללי שילמו את מחיר נסיגת השווקים בחודש שעבר, והציגו תשואות שליליות

הבורסה הישראלית ממשיכה לחוות ירידות מאז ה-8 באוקטובר, לאחר שהצליחה להציג יציבות בזמן ששאר שווקי העולם העיקריים הגיבו בירידות כתוצאה מחששות ירידת האינפלציה ועליית תשואות האג"ח בחודש ספטמבר האחרון.

המדדים המרכזיים בבורסות ארה"ב, לדוגמה, הציגו ירידות חדות שעמדו על 5.06% במדד הנאסד"ק 100, ו-4.87% במדד ה-S&P500, לעומת המדדים הישראליים שהציגו ירידה של 0.11% במדד ת"א 35, לצד עלייה של 0.55% במדד ת"א 90 ועלייה מינורית של 0.03% במדד ת"א 125.

כספי החיסכון לטווח הבינוני (קרנות ההשתלמות) שילמו את מחיר נסיגת השווקים, אחרי גל של עליות שנחוו בחודשים הקודמים, עם תשואה שלילית ממוצעת של 1.23% שהציגו 10 קרנות ההשתלמות במסלול הכללי הגדולות שנבחנו על ידי וואלה! כסף לאותו החודש (ראו טבלה).

השתלמות. יח"צ,
תשואות קרנות ההשתלמות הכלליות בספטמבר/יח"צ

קרן ההשתלמות שצלחה את ספטמבר השחור עם הפגיעה המינימאלית היא זו של חברת הביטוח מנורה מבטחים, שהשיאה תשואה שלילית שעמדה על 0.95% ומובילה את טבלת תשואות ההשתלמות. בית ההשקעות ילין לפידות, לעומתה, חותם את הטבלה מלמטה עם תשואה שלילית שעמדה על 1.56% - פער של 0.61% מהמובילה.

אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים, הסביר לוואלה! כסף, כי "חודש ספטמבר התאפיין בירידות שנחוו בשווקי המניות בחו"ל, בהובלת מניות הטכנולוגיה, תשתיות וצריכה בסיסית. עיקר הירידות נבעו כתוצאה מחששות לגבי קצב ירידת האינפלציה לצד העלייה בתשואות האג"ח.

"סקטור האנרגיה הבינלאומי, עם זאת, בלט לטובה בזכות תמחור נוח ועלייה במחיר הנפט, וגם שוק המניות הישראלי היה יציב במהלך ספטמבר האחרון, אחרי שהציג ביצועי חסר מתחילת השנה, אך מדדי האג"ח בארץ ירדו במקביל לירידות האג"חים בחו"ל.

"שיעור הנכסים הלא סחירים בתיק ההשקעות במנורה עומד על כ-30% בממוצע, שסייעו למתן את הירידות במהלך ספטמבר, ואליהם הצטרף המשקל העודך בתיק ההשקעות שלנו למניות מסקטור האנרגיה".

אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים. רמי זרנגר,
אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים/רמי זרנגר

בראייה קדימה ניכר כי השווקים עוד עתידים להיחבל ממהמורות התנודתיות, אך מונטל מאמין שההשפעה תהיה פחות ניכרת לעומת משברים קודמים שתפסו את תיקי ההשקעות של הציבור.

לדבריו, "בחודש אוקטובר נרשמו ירידות חדות בבורסה בתל אביב עקב המלחמה, אך בזכות חשיפה גבוהה לדולר, שעמדה על כ-25%, לצד משקל גבוה יחסית לנכסים לא סחירים וחשיפות גבוהות לחו"ל השפעת המלחמה בעזה מיתנו את הירידות בתיקי ההשקעות.

"בשבועיים הראשונים למלחמה, לדוגמא, ירדו המסלולים הכלליים בכ-1%, ולפיכך, המשבר הנוכחי בישראל אינו דומה בהשפעתו על חסכונות הגמל והפנסיה לעומת משברים קודמים שנחוו כדוגמת הקורונה או משבר 2008".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully