וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשתות השיווק מתריעים על מחסור צפוי בביצים

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 20:06

הסיבות לכך היא כי לולים נפגעו, הענף מבוסס על כוח אדם מהרשות, ומשווקים חוששים לייבא ביצים: "מפחדים שאוניות לא יעגנו בגלל המצב הבטחוני"

על רקע פינוי התושבים בגבול הצפון ופגיעה בלולים בגבול לבנון ובגבול עזה, ברשתות השיווק מתריעים מפני מחסור בביצים. גורם באחת מרשתות השיווק אומר, שכבר בימים הקרובים המחסור יורגש בחנויות ואם לא יתחילו לייבא ביצים באופן מיידי, הוא יחריף. במשרד החקלאות אומרים מנגד, שכבר לפני שבועיים נפתחו מכסות, אבל היבואנים לא מעוניינים לייבא את הביצים לארץ.

אחרי המחסור בחלקי עוף טרי, שעדיין נמשך, וגורם בחלק מרשתות השיווק והקצביות להגביל את הרכישה לצרכנים, כמות הביצים שמגיעה לרשתות השיווק מצטמצמת מדי יום.

ביצים קשות חתוכות. Africa Studio, ShutterStock
הישראלים אוכלים 250 ביצים בשנה בממוצע/ShutterStock, Africa Studio

על פי נתוני משרד החקלאות, צריכת הביצים לנפש בישראל עומדת על כ-250 ביצים לאדם לשנה. ענף ביצי המאכל מוסדרת באמצעות מכסות בהיקף של 2,015 מיליוני ביצים לשנה, ונכון היום יש כ- 2,830 מגדלים ברחבי הארץ, כשבאזור הגליל פועלים כ-67% מסך מגדלי הביצים בישראל.

אחד המגדלים הגדולים בצפון אומר לוואלה, שחלק מהלולים בצפון ובדרום נפגעו מטילים שנורו עליהם מלבנון ולבנון וכושר יצור הביצים בישראל נפגע כתוצאה מכך. "אבל זה רק חלק מהבעיה. גם הביצים שיש, ונאספות על ידי מגדלים שמגיעים באופן לא סדיר ללולים בגלל המתיחות הביטחונית, לא ממויינות, כי יש מחסור בידיים עובדות.

"המשווקים הגדולים, שאמונים על המיון, העסיקו בעיקר פועלים פלסטינים כדי לחסוך בעלויות ונשארו עכשיו כמעט בלי עובדים, שלא לדבר על השינוע, כי אין נהגים ומשאיות רבות גויסו.

"יבואנים לא רוצים לייבא עכשיו כי הם פוחדים", אומר יבואן ביצים. "קודם כל, שהאונייה לא תצליח לעגון בנמל, ובנוסף, נמנעים מלייבא ביצים כשחם, בגלל שעלול להימצא בהן עובש, מה שגורר אחריו כאב ראש של הטמנת ביצים והפסד כספי.

"האשמה כרגע מוטלת על משווקי הביצים והמדינה. משווקי הביצים, שהם גם היבואנים, צריכים לעשות יבוא גם כשזה לא נוח להם, לקחת אחריות ולהתנהג כמו בחגים, כשלוקחים סיכון אבל אין ברירה. כדי שזה יקרה, רשויות המס צריכות גם הן לקחת אחריות ולפצות את היבואנים במידה וייגרם להם נזק גדול, בגלל אוניה שלא יכולה היתה להיכנס לנמל. כולם צריכים לתת יד ומהר, אחרת לא יהיו כאן ביצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully