וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלא יהיו ביצים בסופר תזכרו מי אחראי לזה

עודכן לאחרונה: 25.10.2023 / 13:29

ברשתות השיווק מתריעים על מחסור בביצים, אבל משרד החקלאות טוען ששום ספק לא רוצה לייבא: "יש עודף גדול בשוק"

בימים של מחדלים לאומיים, שאף אחד בממשלה לא מוכן לקחת עליהם אחריות, וכל שר ופקיד בכיר מכין לו אליבי לקראת עדותו בוועדת החקירה לאסון הנוראי, מתגלים גם מחדלים פחות קיומיים, אבל בעלי משמעות גדולה לציבור. שהשר האחראי להם לא רק שלא מוכן להודות בהתנהלותו הכושלת, המשרד שבראשו הוא עומד אומר לציבור דברים שאינם אמת.

הכוונה היא לשר החקלאות, אבי דיכטר, שלא רק היה אחראי ליוקר המחיה לפני המלחמה, כששם לעצמו למטרה למסמס את הרפורמה בחקלאות ולחבל בייבוא פירות וירקות, עכשיו הוא לא ממלא את תפקידו, מה שעלול למחסור חמור בביצים בימים הקרובים.

זה שמשרד החקלאות לא מנוהל מתחילת הקדנציה, יכול להעיד כל מי בא אתו במגע. אבל במלחמה, על רקע הפגיעה בהתיישבות העובדת ובחקלאים, היה מצופה מאנשיו להתעשת, להתעלות על עצמם ולהתחיל לתפקד. אבל במקום לתפקד, הם עסוקים שם בהטעיה וטיוח.

ביצים קשות חתוכות. Africa Studio, ShutterStock
ביצים. האם יש מחסור או עודף?/ShutterStock, Africa Studio

זה שמשרד החקלאות לא מנוהל מתחילת הקדנציה, יכול להעיד כל מי בא אתו במגע. אבל במלחמה, על רקע הפגיעה בהתיישבות העובדת ובחקלאים, היה מצופה מאנשיו להתעשת, להתעלות על עצמם ולהתחיל לתפקד. אבל במקום לתפקד, הם עסוקים שם בלשקר ולטייח.

אתמול פרסמנו בוואלה, שבגלל האירועים הביטחוניים בצפון ופינוי הישובים צמודי וסמוכי הגדר, שאחראים על 67% מייצור הביצים בישראל, צפוי מחסור בביצים ברשתות השיווק בימים הקרובים. קמעונאים אמרו לנו שיאלצו להגביל את מכירת הביצים ללקוח מחוסר ברירה.

במשרד החקלאות מיהרו להכחיש, טענו בתוקף שוב שוב, שלא רק שאין מחסור, יש עודפי ביצים גדולים. הגדילו שם לעשות כששלחו תגובה לפיה, השר פתח מכסת יבוא ל - 50 מיליון ביצים כבר לפני שבועיים, אבל אף יבואן לא פנה לקבל רשיון ייבוא, בגלל העודף הגדול בשוק.

מטבע הדברים, נדמה היה שהיבואנים, שהצטיירו כתאבי בצע, אשמים במצב, שכן הם חוששים לקחת סיכון כלכלי, בגלל החשש שאוניות שלא יוכלו לעגון בנמלים ועובש שעלול להתפשט בביצים בגלל החום. כדי להתגבר על המכשול, הצענו שמדינה תשפה אותם בגין הפסדים שהקשורים למצב החירום.

אבל מה שהתברר, הוא לא פחות ממחדל, שפוגע בביטחון התזונתי של כולנו. מתברר שהמשרד אומנם הודיע בתרועה גדולה על כוונתו לפתוח את היבוא, ועשה עליה סיבוב תקשורתי נאה, אבל בניגוד לטענה שאף יבואן לא ביקש רישיון יבוא, מתברר שלפחות אחד הגיש בקשה לייבא ביצים כבר לפני שבוע וחצי, אבל במשרד החקלאות בחר להתעלם ממנו, ולכן, בפועל, לא נפתחה המכסה לייבוא הביצים.

ייבוא ביצים הוא לא דבר שנעשה כלאחר יד, והוא כפוף לרגולציה מסודרת שהשר וצוותו מכירים היטב. מכיוון שהוא כרוך בהזמנה, הובלה, אחסון ושינוע, צריך להיערך כמה שבועות מראש, כדי שהן יגיעו לישראל לפני שייווצר המחסור ולא אחריו.

אם הרשלנות הזאת היתה טעות, יפה היה אם השר היה מתנצל בפני היבואנים שהשחיר באופן בוטה וחריג על לא עוול בכפם. אבל במשרד החקלאות לא רק שלא מתנצלים, הם מאשימים את כל העולם וטוענים שהדברים לא הובנו לאשורם.

אז הנה לפניכם התגובה שנשלחה אלינו, מילה במילה, אחרי שביקשנו לדעת האם נפתחו מכסות הייבוא ומתי הביצים אמורות להגיע לישראל: "נפתחה מכסה של 50 מיליון ללא מכס כבר לפני שבועיים. איש מהיבואנים לא הביא עד כה, כי יש עודפים".

כאמור היו פניות של יבואנים ומשיחות עם לולנים וקמעונאים עולה שכבר מורגש מחסור. וכדי להסיר ספק בקשו מאיתנו במשרד החקלאות לחדד ולהדגיש: "יש מכסה פתוחה ויש עודפים בכל הארץ", וגם "אנחנו עוקבים ומעריכים שלא יהיה מחסור".

בשבועיים וחצי האחרונים כולנו חווינו על בשרנו מה שוות ההערכות של משרדי הממשלה, כשהן נתקלות בסלעי המציאות. אז תעשו לנו טובה, אנשי משרד החקלאות, תתחילו ולעשות את העבודה שלכם כמו שצריך ולהגיד אמת.

ממשרד החקלאות נמסר כי "כחלק מההיערכות להתפתחות הלחימה והחשש מהתרחובתה לזירות נוספות, פתח משרד החקלאות מכסה פטורה ממכס ליבוא של 50 מיליון ביצים. זאת למרות עודפים שקיימים בשוק הביצים המקומי האופיינים בעונה זו.

"המשרד הודיע לכלל היבואנים על פתיחת המכסה שהוגדרה מראש לניצול בהתאם לצרכים, הייצור והאספקה המקומית. באופן חריג יחסית, רק מיעוט קטן מבין היבואנים פנה בבקשה למכסה, בניגוד למקרים 'רגילים' בהם מרבית היבואנים פונים אלינו לקבלת רישיונות.

"לאור ההיענות הדלה, פנה המשרד למעט היבואנים, בניסיון להבין את מצבם. המענה שהתקבל היה כי בשלב זה הם אינם מעוניינים ליבא ביצים בפועל, בשל עודפים שישנם בשוק המקומי. סוכם על המשך שיח ומעקב כך שניתן יהיה להנפיק עבורם את הרישיון באופן מיידי ברגע שיהיה בכך צורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully