וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגבירים חוסן כלכלי: כך תתנהלו נכון עם כספים בזמן מלחמה

אורית שאשא, בעלת מרכז להתפתחות אישית, עסקית וופיננסית

עודכן לאחרונה: 25.10.2023 / 17:07

כולנו מוצפים רגשית מהמצב הביטחוני ורובנו מרגישים שגם המצב הכלכלי סוגר עלינו. חוסר הוודאות לגבי העתיד הקרוב (ואולי גם הרחוק) מלחיץ ואנחנו מרגישים לא בנוח להעלות סוגיות כספיות בעת שאחרים מתמודדים עם אבל ואובדן - אז יש לי בשורה: היערכות פיננסית מגבירה חוסן

זוג בודק את חשבון הבנק. ShutterStock
התנהלות בעת מלחמה: היערכות כלכלית נכונה תגביר את החוסן/ShutterStock

רבים מאזרחי ישראל, מדווחים לאחרונה על תחושה של חוסר אונים ואף חרדה כלכלית שמציפה אותם. חוסר הוודאות שהביאה איתה המלחמה לגבי העתיד הקרוב ואולי גם הרחוק יותר, מעוררים בנו דאגות שאינן מנותקות מהמציאות כשבכל יום אנחנו שומעים על עוד חברים ובני משפחה שפוטרו ממקום העבודה שלהם, הוצאו לחל"ת לא צפוי, או שהיקף משרתם הצטצמצם וכך גם השכר.

הגב הכלכלי של עסקים קטנים, בינונים ואף הגדולים ביותר, לא מאפשר להם להמשיך להעסיק עובדים בהיקף שהורגלו קודם, מקומות העבודה לא יכולים להרשות לעצמם להמשיך להוציא כשההכנסות קפאו על מקומן ואין לדעת מתי המצב יחזור לקדמותו.

יש הסוברים כי המלחמה שפרצה ב-7.10, באותה שבת ארורה, תימשך חודשים ואולי גם שנים ולכן, הגיוני מאד ואפילו אחראי מצידכם, אם התחלתם להעלות שאלות בנושאים כספיים. התעסקות בכסף ניראית לכם אולי שולית וחסרת חשיבות לעומת הקטסטרופות שאנשים עוברים כרגע שגם אם יש לכם שאלות ופחדים - לא לגיטימי לדבר על זה כעת. אז אני רוצה לומר לכם אחרת: כולנו מרגישים לא בטוחים כרגע, אבל כסף נותן ביטחון. עיסוק בנושא לא הופך אתכם לאגואיסטים - הוא הופך אתכם לאנשים אחראים.

זוג צעיר מחשב חישובים פיננסיים. ShutterStock
נערכים לריצת מרתון: היערכות ארוכת טווח כי אין לדעת מתי המצב יחזור לקדמותו/ShutterStock

למה בכלל חשוב לדעת מה מצבנו הכלכלי?

הפחתת חרדה - לא חסרות לנו סיבות להיות עכשיו מוצפים בפחדים וחרדות. בהיבט הכלכלי בעיקר אי הוודאות לגבי משך זמן המלחמה, הוא זה שמטריד. מתי נחזור לעבודה, האם מקום העבודה שלי בטוח וחסין כלכלית, חזרת הילדים למסגרות. ככל שתגבירו את רמת השליטה והידיעה שלכם על המצב שלכם מידית רמת החרדה והפחד יפחתו. לא משנה מה מצבכם, עצם הידיעה תעזור לכם להתמודד ולתכנן תכנית פעולה ברורה.

אחריות אישית - דאגה לפרנסת המשפחה האישית שלכם.

עזרה לכלכלה - קריסה כלכלית של יחידים או עסקים תכביד על כלכלת ישראל. יש לנו אחריות להניע את הכלכלה בישראל.

היערכות ומוכנות - הצעד הראשון בדרך להחזיר לעצמנו נשימה בתקופה זו בהיבט הכלכלי הינו ההבנה שאנחנו צריכים להיערך לריצת מרתון ולא לספרינט. מה הכוונה? שאנחנו צריכים להיערך לתקופה לא פשוטה לאורך זמן ולכן צריכים לעשות הערכת מצב פיננסית מיידית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
טבלאות של הוצאות והכנסות. ShutterStock
ביטחון כלכלי יגביר את החוסן האישי ויעזור לכם להתמודד נכון יותר במצבי חירום לא צפויים/ShutterStock

כך תבינו מה מצבכם ותתחילו לפעול

כמה צעדים שיעזרו לנו להבין מה מצבנו וכיצד לפעול:

בידקו מה מצב חשבון הבנק שלכם - האם אתם במינוס? האם אתם צפויים להיות במינוס בחודש הקרוב? האם יש לכם מסגרת מתאימה בחשבון? במידה ואתם ביתרת חובה בחשבון - הבינו לכמה זמן זה יימשך וצרו קשר עם הבנק למסגרת מותאמת. במידה וזה הולך להימשך זמן רב בקשו הלוואת גישור עד לקבלת הכספים.

העריכו מה תהיה רמת ההכנסות שלכם בתקופה הקרובה - האם תיפגע לאור המלחמה? האם אתם עצמאיים והעבודה נפסקה? האם אתם מעריכים שהעבודה תחזור בתקופה זו? במידה וההכנסה שלכם נפגעה בעת הזו ואינה מספקת- בדקו האם תעמדו בהוצאות השוטפות שלכם. נסו לצמצם חלק מההוצאות הללו.

אם אתם שכירים - הרבה חברות ומעסיקים עוזרים במצבים כאלו- בידקו עם מקום העבודה.

אם אתם עצמאיים - ראשית, בידקו האם אתם זכאים למענקים שמגבש ברגעים אלו משרד האוצר. עשו הערכת מצב עד כמה הענף בו העסק שלכם פועל צפוי להיפגע מהמלחמה והבינו את רמות הנזק לעסק. לפי זה קבלו החלטות גם אם הן קשות. יש עסקים שזוהי יכולה להיות מקפצה עבורם כי הענף בו העסק שלהם פועל מאוד נדרש בעת מלחמה ויש עסקים שצריכים הכוונה מחודשת ויצירת תכנית מגירה לעת הזו. זה הרגע להפעיל יצירתיות. בקורונה ראינו אינספור דוגמאות לעסקים ששינו תצורה והתאימו את עצמם לרוח התקופה, כולנו מיומנים בכך וזה הרגע לבצע זאת.

בדקו האם יש לכם כסף ליום סגריר - למצב חירום, בדיוק כמו לעת הזו. העריכו מה הסכום, הבינו כמה מהכספים נזילים (כאלו שאתם יכולים למשוך בכל רגע) שיש לכם לכל דבר ועניין. מבטיחה שזה ירגיע אתכם לדעת בדיוק מה המצב.

טיפול בכספים סגורים - במידה ויש לכם קרנות השתלמות, קופות גמל, קופות פנסיה, ביטוחי מנהלים - הבינו מה המסלולים שאתם צמודים אליהם ומה רמת החשיפה שלכם לסיכונים. כנסו לאתרים של חברות ההשקעות ובדקו לאיזה מסלול אתם משתייכים, לחילופין צרו קשר עם הסוכן הפנסיוני שלכם ועיברו על התיק.

העריכו מה מצב תיק הני"ע שלכם - הבורסה בישראל מקבלת זעזועים קשים, כנ"ל גם שער השקל-דולר.
התייעצו עם איש מקצוע בתחום ההשקעות וחישבו האם אתם צריכים לבצע איזשהם שינויים בתיק שלכם לפי הייעוד של הכסף, הסיכון שהגדרתם והפיזור השקעות אליו אתם מכוונים.

מה רמת ההתחייבויות החודשיות שלכם - משכנתאות והלוואות, כמה יורד לכם מדי חודש, האם אתם יכולים לעמוד בזה כרגע (תלוי מצב ההכנסה שלכם) במידה ואתם רואים שההכנסה נפגעה ורמת ההוצאות שלכם לא ירדה באופן תואם חישבו מה לעשות עם החזר ההלוואות והחזר המשכנתא. בקשו דחייה של מספר חודשים בהחזר המשכנתא/ הלוואה רק במקרה חירום אמיתי. הבינו שזו אינה מתנה מהבנק, אתם תשלמו על זה כסף ולא מעט, השתמשו בפתרון זה.

האם יש לכם הוצאות מיוחדות כרגע לאור המצב? האם יש הוצאות שניתן לדחות אותם? נתבו חלק מההוצאות שתכננתם לעשות (חו"ל, אירועים, בילויים מיוחדים, שיפוצים וכן הלאה) להוצאות ברוח התקופה (מחייה, צריכה שוטפת, טיפולים רגשיים שאולי חברי המשפחה יצטרכו וכן הלאה)

: אורית שאשא, בעלת מרכז להתפתחות אישית, עסקית ופיננסית. אלכסנדרה וורונוב,
אורית שאשא, בעלת מרכז להתפתחות אישית, עסקית ופיננסית/אלכסנדרה וורונוב

מילה על תרומות ותכלול האירוע

הגיוני שיש בכם רצון לתרום ולתת למי שזקוק יותר מכם, אבל גם אם אתם מאוד רוצים לתרום ולעזור לא חייבים להוציא כסף, אתם יכולים לעזור פיזית, לארוז, לכתוב ברכות לחיילים ולחשוב על עוד פתרונות יצירתיים. אל תרגישו לא נעים! אתם לא צריכים להיכנס לגרעונות בגלל המצב. זו לא אשמתכם!

מדברים לא מעט בחדשות על תכלול האירוע. אני מציעה לכם לתכלל את האירוע מהצד שלכם. אם נפגעתם ישירות מהמלחמה: הנכם מפונים מבתיכם / הצטרפתם למשפחות שכול / אתם חלק ממשפחות הנעדרים, בקשו ממישהו שאתם סומכים עליו שיעזור לכם בזה, שיעזור לכם להבין את המצב, שיעזור לכם לבדוק מה הזכאויות שלכם (חלק מהזכאויות מתגבשות בימים אלו).

אני יודעת שזה מפחיד לבדוק כרגע, אני יודעת שהמילה כסף נראית כרגע שולית ואפילו מינורית כל כך לעומת מה שכולנו פה חווים אבל כסף מאוד רלוונטי בימים אלו וכשתרגישו ביטחון תוכלו לנשום טוב יותר ולהיות במיטבכם כדי לעזור לעצמכם, למשפחות שלכם ולכל עם ישראל.

את המאמר כתבה אורית שאשא, בעלת מרכז להתפתחות אישית, עסקית ופיננסית. לכל שאלה או התייעצות אתם מוזמנים לפנות אליה בלינק המצורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully