וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחצני מצוקה: כיצד סטרס משפיע לרעה על העור?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 30.10.2023 / 12:10

מחקרים שונים שופכים אור על ההשפעות הדו-כיווניות של המוח והעור ועל האופן שבו מתח, לחץ ודחק משפיעים על תופעות פיזיולוגיות שונות. התחצ'קנתם לפתע, אתם מתגרדים ללא הפסקה או מאבדים שיער - קחו נשימה ארוכה והורידו לחץ!

דוגמנית עם זכוכית מגדלת. באדיבות Freepik,
לחצני מצוקה: כיצד סטרס משפיע לרעה על העור?/באדיבות Freepik

אם מלחמת "חרבות ברזל" עוררה בכם חרדה, אתם לא לבד. לפחות במובן הזה, אין שני צדדים, כולנו בחרדה. עמותת נט"ל (נפגעי טראומה על רקע מלחמה וטרור) דיווחה כבר ביום הראשון למלחמה על עלייה של 3,300% בפניות לסיוע נפשי.

בישראל, מדינה שבה רמות החרדה והסטרס גבוהות ממילא, לא חסרות כעת סיבות מוצדקות לחשוש. בהתאמה - רבים מאיתנו חווים עצבנות, דאגה מתמדת, חוסר תקווה ודיכאון.

העור כראי פיזיולוגי לנפש

"כאיבר הגדול ביותר, העור מכסה כמעט את כל שטח גופנו ותופס 15% ממשקלו", אומר הפסיכולוג הרפואי שיקומי ד"ר שאול נבון. "העור הוא חלק ממערכת הכסות, שכוללת גם את השיער, בלוטות הזיעה ואיברי חישה שמצויים בו. לפי הגדרות רבות, העור הוא חלק ממערכת החיסון, שכן רבים מתאי הדם הלבנים אינם שוכנים כלל בדם, אלא ברקמות שונות של העור.

מערכת העצבים (המוח ותהליכים נפשיים הקשורים בו), מתפתחת בד בבד עם מעטפת העור, ולכן תהליכים נפשיים מקבלים לעיתים ביטוי על העור. הקשר מוח-עור טבוע בנו מלידתנו, וגם בהמשך החיים מתקיימים קשרי גומלין רבים בין שני האיברים הללו. לכן, מצבי רוח ומתח עלולים ליצור מחלות עור או להחריף מחלות עור קיימות".

במצבי סטרס, הגוף משחרר לזרם הדם אדרנלין (אפינפרין) ונוראדרנלין (נוראפינפרין). מדובר בהורמוני לחץ הגורמים לשינויים בגוף בהם: האצת קצב הלב והעלאת לחץ הדם. במצב שכזה הוורידים מתכווצים, וכך נמנע "בזבוז" של זרימת דם לאיזורים פחות חיוניים ומתרחשת זרימת דם מוגברת לאיזורים חשובים יותר כמו המוח.

אך, ללחץ וחרדה יש גם תופעות פיזיולוגיות שליליות. הם מדכאים את יעילות המערכת החיסונית ומתבטאים בהתפרצויות של תופעות עור.

"חוויית לחץ וחרדה מתרחשת בראש, אך יש לה השפעות פיזיות רבות", אומרת פרופ' חרמונה שורק - אחת מהחוקרות המובילות בעולם של ביטוי גנים במוח. "אפשר לומר, בפשטות, שהראש 'מדבר' כל הזמן עם הגוף, ויש ביניהם תקשורת, ולכן גם החוויה הגופנית תקבע איך נגיב לחוויות מלחיצות.
שכשחשים במצוקה כלשהי, אפילו אם היא קטנה, הגוף מתכונן לפגיעה פיזית ומערכת החיסון נערכת להתמודד עימה. היום ידוע שמערכת החיסון שולחת מסרים גם למוח. במקרה של לחץ היא מפעילה מערכות עצביות שתפקידן להתאים את התגובות שלנו למצב שבו עלולים להגיע לידי פציעה או מחלה, וזו הסיבה שבמצבי חרדה, המערכת עובדת שעות נוספות, ומרגישים באופן פיזי כאילו חולים".

דוגמנית עם חולצה אדומה. באדיבות Freepik,
העור כראי פיזיולוגי לנפש/באדיבות Freepik

המגנון הפיזיולוגי הפועל בגוף בשעת דחק פשוט למדי."במצבי לחץ, משתחררים כימיקלים והורמונים שונים שמהווים טריגר ומניעים תהליכים דלקתיים בגוף ובעור", מסבירה ננסי ירחי - מנהלת קשרים רפואים בחטיבת הדרמו קוסמטיקה בלוריאל ישראל. "במצב כזה עולה בצורה תלולה רמת הורמון הקורטיזול, המופרש מבלוטת יותרת הכליה, ותפקידו לאפשר לגוף להתמודד עם מצבי חירום קצרי-מועד.

במקביל, מתחוללת התלקחות (דלקת) של מחלות עור, משום שהקורטיזול משבש את המחסום הטבעי של העור, מטשטש ומשפיע על מערכת החיסון, וכך מונע מהגוף להגן על עצמו".

"ידוע שכתגובה לסטרס חריף וכאב מופרשים בגוף גם אנדרופינים", אומרת ג`ני שטיימן - נטורופתית ומדריכה מקצועית במאג`יריי. "אלו מאלחשים את מוקד הכאב וגורמים להתרוממות רוח. בעור, האנדרופינים מרחיבים את נימי הדם העמוקים וגורמים לזוהר מיידי ומראה רענן. הבעיה היא שהתופעה קצרת מועד, וברגע שנכנסים לסטרס כרוני, התמונה מתהפכת. כדי למנוע זאת יש לספק לעור אנדרופינים, מינוס הגירוי השלילי, למשל ע"י ליטוף, עיסוי ומגע, כמו גם בחשיפה מאוזנת לקרני UV ואינפרא אדום וגם בשימוש תמציות צמחים, להן יכולת בהפעלת האנדרופינים, (קנאביס, אכילאה אלף העלה, זנגביל, קקאו ומלחים מים המלח)".

כאשר הגוף בלחץ, הוא מייצר עודף היסטמין. אותו היסטמין מאותת למערכת החיסון לצאת למלחמה, וגורם לעור להגיב כאילו הוא חווה תגובה אלרגית. התגובה העורית (בליטות מוגבהות, או כתמים), מלווה לעיתים בתחושה של גרד או שריפה. תגובה זאת אינה בעייתית, משום ש'פריחות לחץ' נוטות להיעלם מעצמן. עם זאת, חשוב לוודא שלא מדובר באלרגיה (תגובה בדרכי הנשימה העליונות או התחתונות, במערכת העיכול או במערכת הדם), שכן שבמקרה כזה יש לסור בהקדם לרופא.

"לעיתים סטרס יוצר שינויים בסירקולציית הדם המובילים 'לתופעות לוואי' כמו: נפיחויות, הופעת שקעים מתחת לעיניים, והתכווצות שרירי הצוואר, התורמת לקמטים עמוקים", אומרת דפנה קינקס, מנהלת ההדרכה בקבוצת אסתי לאודר ישראל.

"תסמיני דחק נוספים: יובש בעור וירידה באלסטיות שלו. בעתות לחץ, מערך ההגנה החיצוני של העור נפגע, ולכן יותר מים מתאדים ממנו, נתון שגורם ליובש ומוביל לגרד ואדמומיות. גם כתמי עור עשויים להופיע ו/ או להתחזק בזמן לחץ. התופעה מתרחשת היות והמלנין (הפיגמנט שצובע את העור) הוא חלק מהמערכת החיסונית, ופגיעה במערכת - משפיעה על ייצור מלנין עודף".

תמונה 2  תכשירי הקלה והרגעה לעור אלונה שכטר לבידו לבנדר הרבלייף. יח"צ,
תכשירי הקלה והרגעה לעור: אלונה שכטר, לבידו, לבנדר והרבלייף/יח"צ

בזמן סטרס, יש לשגרת הטיפוח תפקיד חשוב בהשבת רמת החומציות הטבעית לעור. כדי להגדיל את הסיכויים לשיקום מוצלח של העור ולספק לו הגנה ממושכת, יש לבחור תכשירים המיועדים להקל ולהרגיע עור מגורה.

"מומלץ להשתמש בתכשירים המזינים את העור, ומחזקים את המיקרוביום. זוהי שכבת החיידקים הטובים בעור, המגנה בעזרת נוגדי חמצון מנזקים שמקורם בחשיפה לרדיקלים חופשיים, ותורמת לאיזון פעולת העור והרגעתו", אומרת מיכל חלילי, המדריכה הראשית ב- GIGI LABORATORIES.

העור - בלש למעמקי הגוף

בספר "העור שלנו", מפנה הדרמטולוגית ד"ר יעל אדלר תשומת לב מסקרנת לעור. "העור הוא אמצעי הקשר לעולם החיצון. האנטנה שלנו. הוא יכול לשלוח מסרים ולקבל אותם, והוא יכול להזין את חושינו. הוא שכבת ההגנה שלנו, כלי קיבול מרתק שבתוכו אנו שוכנים. מראהו קשור בעבותות להתרחשויות הפנימיות של הגוף - למה שעובר עלינו מבחינה נפשית. העור הוא ראי הנפש, המסך שמוקרנים עליו הסיפורים מעולמנו הפנימי, מתת־המודע".

ד"ר אדלר סבורה שהעור פועל כמו "בלש פלילי" ושעקבות לתסמינים בו מובילות למעמקי הגוף. "לפתע אנחנו מגלים שהעור מספר לנו על חסך נפשי, לחץ נפשי, על חוסר איזון נפשי".

ואכן, מחקרים מוכיחים את ההשפעות הדו כיווניות של המוח והעור, ואת העובדה שגירויים בעור עשויים להשפיע על המערכת החיסונית, האנדוקרינית ומערכת העצבים וגם להיפך, שהמוח יכול להשפיע ולשנות מצבים דלקתיים בעור.

פסיכו-דרמטולוגיה - הפסיכיאטריה של העור

"בשנים האחרונות חלה הבנה שתופעות עוריות קשורות לגורמים נפשיים", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, המנהלת הרפואית ברשת 'מכבי אסתטיקה'. "גם פרויד בעבודות קליניות שלו זיהה קשר ברור בין הגוף לנפש, ואפילו אמירות עממיות כגון: "לבן כמו סיד", "אדום כמו עגבנייה" ו-"עור ברוז", מבליטות את הקשר למצבי דחק".

לפי מחקרים שונים, בקרב 40%-20% מהפונים לרופאי עור, נלוות תופעות פסיכולוגיות שונות לתסמיני העור, והמרכיבים הנפשיים משפיעים על הסימפטומים בעור או מושפעים מהם.

ההבנה שמתח וחרדה משפיעים על חיי היומיום ועל האיזון הרגשי, הובילה להתפתחות ה"פסיכו-דרמטולוגיה", אחד מהענפים החשובים, אך הפחות מוכרים, ברפואת העור. תחום הפסיכו-דרמטולוגיה גורס שלא ניתן להפריד גוף ונפש ושההשפעה שלהם הדדית, היות ותופעות עור הן בבחינת הסמן הראשון לחוסר האיזון במערכת הפסיכו-פיזיולוגית.

ההסבר המדעי טמון באחת התכונות החשובות לתפקוד תאי העור - הסלקטיביות שלהם, כלומר היכולת של התאים לשמור על סביבה פנימית מאוזנת, שבמצבי סטרס היא משתנה ללא הרף ונאלצת להגיב אחרת.

יחצ SR לה רוש פוזה 417 - GIGI, תכשירי הקלה והרגעה לעור. יח"צ,
תכשירי הקלה והרגעה לעור: SR, לה רוש פוזה, 417- ו-GIGI/יח"צ

תסמיני חרדה בימי מלחמה

"אטופיק דרמטיטיס" - מצב דלקתי בעור, המלווה בגרד.

"שלבקת" (הרפס סימפלקס) - מחלה נגיפית שביטוייה הם שלפוחיות על העור או על ריריות.

"אלופציה אראטה" - מצב של התקרחות באזור שבו צומח שיער, או לחילופין נשירת שיער פתאומית.

"אורטיקריה" - שטחים ורודים, נפוחים ומגרדים בעור.

"לשון שורפת" - תחושה של "בערה" בלשון, ויש גם מי שסובלים מגרד בקרקפת, מכסיסת ציפורניים ומשחיקת שיניים.

"הדוגמה הכי מוחשית בין סטרס לעור היא מצב שנקרא NEUROTIC EXCORIATIONS", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור. "מדובר בתופעה של גירוד מתמשך ואגרסיבי באזורים שונים בעור עד כדי פציעה עצמית, שגורמת להצטלקויות. ככלל, גרד ללא פריחה, כשכל הבדיקות תקינות מבטא לא פעם מצב דיכאוני כרוני".

ד"ר לואיס גארסה, פרופ' לדרמטולוגיה מביה"ס לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מציין כי המנגנון שגורם לגרד מאסיבי בעור ולנשירת שיער כתוצאה מלחצים נפשיים, עדיין אינו ברור. "רופאי עור סבורים שהדבר קשור בקורטיזול, אם כי ייתכן שכימיקלים נוספים מעודדים את התופעות הללו. נשירת שיער פתאומית (Telogen effluvium) גורמת ל'קצר' במחזוריות צמיחת השיער, כשמצבי דחק עלולים להוביל לנשירה של 30%-50% משיער הראש. הנשירה עשויה להימשך 6-9 חודשים, אך לאחר מכן חלה האטה בקצב הנשירה ושיער חדש צומח".

על מנת להקל על תופעות אלו מומלץ להסתייע בתכשירים להפחחת גרד ואדמומיות בקרקפת ולמיגור (קרם לחות לקרקפת - סבוקלם, שמפו - וישי).

במצבי דחק מופיעות לעיתים גם תופעות של תלישת שיער וכסיסת ציפורניים. "אנשים שתולשים שיער או כוססים ציפורניים מדווחים כי ההרגל ממלא אותם שלווה ורגיעה ומפחית מתח", אומר ד"ר נבון. "זוהי תופעה הקיימת בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים שבראשם פשטו קרחות, שיערות גבותיהם וריסיהם נפגמו ואצבעותיהם נפגעו, עד כדי הרס לרקמה ודלקות באצבעות. כדי לסייע להם להיגמל מההרגלים האלה ניתן להסתייע בהיפנוזה לשינוי תודעתי והחלפת הסימפטום בהרגל נוח יותר ובלתי מזיק".

ההשפעות הגופניות של עקה קצרת-מועד, מתבטאות גם בהתקפי חרדה, בירידה בתפקוד הקוגניטיבי, בבעיות שינה, בירידה בתיאבון או בתיאבון בלתי נשלט. הבשורה הטובה היא שלרוב התופעות הן הפיכות.

תמונה 3  תכשירים לטיפול בעור מגורה סבוקלם דר מרינה לנדאו Neauvia וישי. יח"צ,
תכשירים לטיפול בעור מגורה: סבוקלם, ד"ר מרינה לנדאו, Neauvia ו-וישי/יח"צ

כך תתמודדו

ראשית, תירגעו. טיפול פסיכולוגי תומך עשוי לסייע לא רק להקלת הלחץ הנפשי, אלא גם להקלת תסמיני עור.

"חשוב להכיר במתח ולפעול ליצירת רגיעה והפחתת מתחים, החל מחשיפה מבוקרת לצריכת חדשות, ועד אימוץ פעולות להסחת הדעת (טבילה באמבט חם, האזנה למוזיקה, הוצאת אנרגיה באמצעות ספורט או התעסקות בתחביבים שונים, לצד טיפול בעור בתכשירים שירגיעו ויקלו את תסמיניו", אומרת הקוסמטיקאית לילך סיני, מנהלת השיווק בדיל קוסמטיקס.

הקפידו על שינה טובה. שינה חשובה לבריאות, לתפקוד הכללי ולמראה עור חיוני. "לא בכדי נולד המונח 'שנת יופי'. יש קשר בין איכות השינה למראה עור רענן, והיום מבינים את הרלוונטיות גם במונחים של אנטי אייג'ינג", אומר הפיזיולוג ד"ר גאי מיידוז, מייסד ביה"ס לשינה בלונדון."כשמונעים מהגוף שינה הוא משחרר רמות גבוהות של קורטיזול, המעלה את רמות הסבום (שומן עורי) ומפרק את הקולגן והאלסטין, השומרים על העור חלק ומתוח ומעניקים לו את גמישותו".

תמונה 4  תכשירים להרגעה  אוריג'ינס מריו בדסקו נילס יארד אלו יוגה ביוטי. יח"צ,
תכשירים להרגעה: אוריג'ינס, מריו בדסקו, נילס יארד ואלו יוגה ביוטי/יח"צ

זכרו לנשום. "קחו נשימה עמוקה והזרימו חמצן למוח. ריכוז גבוה של חמצן בתאי העור תורם למראה עור חיוני", אומרת הקוסמטיקאית מיכל גרייס כהן. "ריכוזי חמצן תקינים חיוניים לתפקודי התא. תאים שאינם זוכים לכמות חמצן נאותה מפחיתים באופן משמעותי את תפקודם. החמצן חשוב גם לייצור הקולגן ומהווה חלק ממולקולת הקולגן עצמה. בנוסף, הפחתה באספקת החמצן לעור מתאפיינת בייצור סבום מועט, בגינה נעשה העור יבש. להעצמת השאיפה, ניתן להסתייע בשמנים אתריים ובתכשירי הרחה/מריחה מבוססי מנטה להמרצת שיפור מצב הרוח, מליסה ואקליפטוס להפחתת לחצים ושקט נפשי (אוריג'ינס, נילס יארד) או בזיליקום להרגעה (שמן הזנה - קלרינס)".

העשירו את התפריט. מתח עשוי להוביל לבעיות שונות, לרבות החלשת המערכת החיסונית, בעיות עיכול, והשפעות שונות על עור הפנים והגוף. תזונה מאוזנת ואנטי דלקתית, עשירה בוויטמינים (B, C), בחומצות שומן, בדגנים מלאים, בדגים, בפירות ובירקות, היא בבחינת מתכון למניעת לחצים.

"העשירו את התפריט בפיטוכימיקלים (נוגדי חימצון המעניקים לירקות ולפירות את צבעם), בוויטמין C, בכורכום - טרי או כאבקה ובאומגה 3 להפחתת תהליכים דלקתיים בגוף. בנוסף, שתו תה ירוק להגברת נוכחותם של אנטי-אוקסידנטים ומניעת היווצרותם של רדיקלים חופשיים, שישפיעו על האטת תהליכי הזדקנות ויתרמו למראה חיוני של העור", אומרת ד"ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא.

תמונה 5 תכשירי לחות והקלה לעור דוקטור עור HL פאיו קליניק סרווה. יח"צ,
תכשירי לחות והקלה לעור: דוקטור עור, HL, פאיו, קליניק ו-סרווה/יח"צ

הקפידו על שגרת טיפוח. שגרת הטיפוח מתחילה בשלב הניקוי. מומלץ להשתמש בסבון עם רמת חומציות (pH) נמוכה, שתסייע לעור לשוב לחומציות הטבעית שלו (קצף ניקוי - להבית אקרמן).

כדי להגדיל את הסיכויים לשיקום מוצלח, ומתן הגנה ממושכת לעור, יש לבחור תכשירים המכילים מרכיבים בעלי השפעה מרגיעה, לדוגמה: לחותניים לשמירה על מחסום העור ושיקומו, וליצירת סביבה היגיינית פעילה להפחתת גירויים ואדמומיות בעור, למשל אומגה 6; אלוורה (ג'ל - הרבלייף), ביסבולול, פנתנול, אלנטואין ואזלו גליצינה (דוקטור עור). הממליס, ענבים וקמומיל (תחליב לחות - HL).
גם מרכיבים פרוביוטיים כגון תמצית לקטצילוס, יסייעו באיזון וויסות מערכת החיסון (קרמים: פאיו, קליניק). מרכיבים אנטי פטרייתיים כגון לקטופרין ולקטופרוקסידז ומרכיבים כמו ניאצינמיד (Neauvia) יעזרו לצמצום הדלקתיות בעור.

חשיבות רבה למרכיבים הפועלים לחיזוק מערכת החיסון, למשל בטא גלוקן, אצות וקופלקס לעידוד תהליכי ריפוי ושיקום לרבות חומרים פעילים לתמיכה במבנה האפידרמיס (סרום - מרינה לנדאו). גם אנזימים, קומפלקס פפטיד-נחושת, סרמידים (סרווה) ו- Madecassoside, יתרמו להאצת תהליך התחדשות העור. זה האחרון אף תורם לקישור ייחודי, בין תרכיב נחושת-אבץ-מגנזיום, המפעיל את תהליך שיקום האפידרמיס והתחדשות העור (לה רוש פוזה).

תמונה 6 תכשירי שמן להזנת העור  ג'ייד קלרינס מאג'יריי וולדה. יח"צ,
תכשירי שמן להזנת העור: ג'ייד, קלרינס, מאג'יריי וולדה/יח"צ

לשמנים קוסמטיים השפעה מיטיבה בהרגעת עור מגורה. לשמן זרעי קנאביס השפעה אנטי בקטריאלית (שמן בוטני - ג'ייד), שמן אובלפיחה תורם להרגעת מצבי דלקות עור (SOS - 417 -), שמן מצמח הסנטלה אידיאלי להרגעת כוויות וריפוי פצעים (מסכת פנים להרגעה - SR), בעוד ששמני ארניקה ו-ולריאן (ספריי מגנזיום - אלו יוגה ביוטי לדיל קוסמטיקס), ושמני לבנדר וקצח (משחה טיפולית - לבידו, שמן גוף - וולדה), יסייעו להרגעה והזנת העור.

גם תמציות צמחי מרפא (אלונה שכטר), חמאת שיאה אורגנית, מיצוי קלנדולה (קרם טיפולי - לבנדר), מלפפון, מנטה ותה ירוק בכולם לספק הגנה נוגדת חמצון ורעננות לאיזון העור (תרסיס - מריו בדסקו לסופר פארם).

הורידו את מפלס החרדה. "קל להגיד, לא פשוט ליישם, אך עזרה הדדית, שיתוף, הבנה וסבלנות הן מילות מפתח חשובות בימים שבהם מפלס החרדה והלחץ בשיאו. עודדו אחד את השני, חבקו את יקירכם והרגיעו זה את זה. כל אלו עשויים להוריד את סף הלחץ ולשפר את מצב העור", מסכמת ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully