וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיש מועמדות למנהלת תקומה: עובד שנדרש לפרוש בשל הדלפות

עודכן לאחרונה: 29.10.2023 / 17:30

במנהלת אישרו כי צביקה כהן, סמנכ"ל במשרד החקלאות, הגיש מועמדותו לתפקיד האחראי על המגזר החקלאי במנהלת תקומה, אולם לדבריהם נכון לעכשיו הוא אינו בין המועמדים המובילים

צביקה כהן, סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות. ערוץ הכנסת, צילום מסך
צביקה כהן. צינור להעברת מידע/צילום מסך, ערוץ הכנסת

בלהט הקרבות ובגלל גודל השעה, הגופים החדשים שהוקמו לצורך טיפול בנזקי המלחמה מאיישים במהירות את התפקידים הבכירים, כדי שיוכלו להתחיל לעבוד כמה שיותר מהר. רוב המינויים מניחים את הדעת. חלקם טובים מאוד, חלקם שנויים במחלוקת.

בין לבין מנסים להסתנן אליהם עובדי מדינה שסרחו, או מאעכרים, תוך ניצול חוסר תשומת הלב וחוסר הזמן לרדת לפרטים. אחד מהם הוא צביקה כהן, סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, ששימש כחפרפרת של החקלאים במהלך המו"מ על הרפורמה על החקלאות והיה מועמד מוביל לטפל בתחום החקלאות במנהלת תקומה.

בסוף השבוע קיימה המנהלת, שבראשה עומד משה אדרי, תדרוך לכתבים על פעילותה, במהלכה הוצג הצוות שיוביל את התחומים השונים במנהלת, על טהרת המין הנשי, ומי שכיהנו כמנכ"ליות משרדי ממשלה בממשלת השינוי. את צוות השותפויות רב-מגזריות ושיתוף ציבורי, תנהל לירן אבישר בן-חורין, שהייתה עד מרץ 2023 מנכ"לית משרד התקשורת במשך שלוש שנים, וסיימה את תפקידה תחת שר התקשורת, שלמה קרעי.

בראש צוות אדם וקהילה, עומדת דגנית סנקר-לנגה, שעד אפריל האחרון הייתה מנכ"לית משרד העלייה והקליטה, עד שהשר אופיר סופר הראה לה את הדלת החוצה. בראש הצוות השלישי, צוות כלכלה ועסקים, עומדת מיכל פרנק, לשעבר מנכ"לית משרד התחבורה, שמונתה על ידי מרב מיכאלי וסולקה משם כשמירי רגב מונתה לשרה. בתכנון המקורי, היא היתה אמורה לקבל לידיה גם את הטיפול בחקלאות, אבל כשהוחלט להפריד אותה לאגף נפרד, נכנס צביקה כהן לתמונה והציג את מועמדותו.

ההרס בזירת הטבח בקיבוץ כפר עזה. 17באוקטובר 2023. אילן רוזנברג, רויטרס
ההרס בכפר עזה./רויטרס, אילן רוזנברג

לכאורה, אין מתאים ממנו. כיהן מ"מ ומשנת 2012 סמנכ"ל בכיר להשקעות ומימון במשרד החקלאות, ומי שאמון על יישום מדיניות המשרד התחום ההשקעות המימון, יועץ להנהלה בתחום ההשקעות ומופקד על הקצאת תקציבי ההשקעות. אלא שבמקום להיות נאמן לאינטרסים של המשרד שבו הוא עובד שנים ארוכות, הוא שימש כצינור להעברת מידע לחקלאים במהלך המו"מ על הרפורמה בחקלאות, שלוותה במתח גדול בין הצדדים.

ב-15 ביוני 2022, התקיימה פגישה בין נציגי החקלאים, ביניהם, אבו וילן, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, מנכ"ל תנועת המושבים ודובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי. מולם ישבו נציגי המדינה: מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס, אמיר ברקן, נציגי אגף התקציבים בראשות סגן ממונה על התקציבים, מספר חברי כנסת ואנשי משרד החקלאות.

במהלך הישיבה, הנוכחים שמו לב שהחקלאים עסוקים בטלפונים הסלולאריים שלהם באופן אינטנסיבי, בעיקר אבו וילן, שהיה שקוע בו כמעט לחלוטין, כשמדי פעם זרק לאוויר משפטים שהפכו לנקודות מחלוקת, למרות שהיו עליהן סיכומים מוקדמים.

אנשי משרד האוצר והחקלאות היו המומים ממה שנראה כמו שפע מידע פנימי שהציגו החקלאים. עלה החדש שמישהו מתוך המשרד מנסה לחבל ברפורמה. בתום הישיבה הגיעו לידי בכירים במשרד תמונות שהשאירו אותם המומים. אחד הנוכחים צילם את מסך הטלפון של אבו וילן, בהם התכתבות עם צביקה כהן, שייעץ לו בזמן אמת מה לעשות ומתעדכן במה שקורה.

הנה כמה מהן: בשעה 12:26 פונה כהן לוילן בדאגה: "מתקשרים אלי. רוצים שאצא מסיור ואבוא לשיחה אישית אצל השר בירושלים. יש לך מושג אם מישהו שרף אותי? אתה יודע משהו?" אבו וילן עונה: "אין לי מושג". שתי דקות אחר כך, כהן שואל : "מה קורה עכשיו?", "ממשיכים" עונה וילן. כהן: "על מה"? וילן: "עכשיו על האגרות" (של העובדים הזרים לחקלאות ל.ר.).

בעקבות חשיפת ההתכתבות בוואלה, הוגשה נגד כהן תלונה בנציבות המדינה, שנגררה זמן רב ובסופו של דבר סוכם שיפרוש מתפקידו בקרוב. כל זה לא הפריע לו להציג את מועמדותו למנהל תקומה, כאילו דבר לא קרה.

כהן בחר שלא להגיב. במקומו מסר דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, שכהן הוא לא זה שיזם את הפניה למנהלת. "הדרישה למינוי הגיעה מהשטח, מההנהגה החקלאית, הקיבוצים והמושבים, לאור העובדה שצביקה כהן בקי ומכיר יותר מכל אחד אחר את ההתיישבות העובדת והחקלאית על בוריה ויוכל במסגרת 'תקומה' לעשות זאת בצורה הטובה והמהירה ביותר".

גורמים במנהלת התקומה אמרו לוואלה, שכהן נפגש עם יעקב אייש, סגן ראש המנהלת, אבל נכון לעכשיו, הוא לא נכלל ברשימת המועמדים הסופיים. ארגוני החקלאים אומרים מנגד, שיאבקו על מינויו לתפקיד. עדיף לו כהן היה מספיק הגון, כדי לקבל את הפיצויים שהוצעו לו עם עזיבתו את משרד החקלאות, והיה בוחר לו קריירה חלופית בתחום אחר לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully