וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה לשיפור מצב חברת החשמל: להנפיק מיידית חברות בנות

עמירם כהן

14.3.2003 / 8:34

הוועדה לשינוי מבני במשק החשמל ממליצה להפריד הייצור ל-3-4 חברות שיתחרו ביניהן והפיכת חברת החשמל לחברת אחזקות



הוועדה הבין-משרדית לשינוי מבני במשק החשמל ממליצה על תהליך שיכלול שני שלבים - שלב ביניים של הפיכת חברת החשמל לחברת אחזקות שתפעל באמצעות חברות בנות, ומבנה יעד סופי לאחר מכירת החברות הבנות.



הוועדה, שבראשה עמדו באחרונה הממונה על התקציבים באוצר, אוהד מראני, ומנכ"ל משרד התשתיות, יאיר מעיין, הוקמה לפני ארבע שנים כדי לגבש מבנה תחרותי למשק החשמל החל ב-2006, המועד שבו יפוג תוקף הרישיון המאוחד שניתן לחברת החשמל לייצור, להולכה, לחלוקה ולסחר בחשמל.



באחרונה פירסמה הוועדה דו"ח סופי. להלן ההמלצות העיקריות לשלב הביניים:



* מקטע הייצור יופרד ל-4-3 חברות בנות בעלות סדר גודל ומאפיינים דומים, כך שתתאפשר תחרות ביניהן.



* חלוקת החשמל לצרכנים תופרד לכמה חברות בנות שיפעלו כמונופולים אזוריים בפיקוח שלטוני. לחברות אלה יינתן רישיון לתקופה מוגבלת בלבד, שבסיומה יהיה ניתן לפתח הליך תחרותי לקבלת רישיון עתידי.



* תוקם חברה הבת להולכה, אשר בנוסף להולכת החשמל בתעריף מפוקח, תהיה החברה אחראית על השילוב והתזמון של פעילות תחנות הכוח במערך הייצור ועל יצירת הרזרבות הנדרשות של חשמל. חברת ההולכה גם תחזיק בבעלותה כמה תחנות כוח לאיזון הביקושים.



* יוקמו חברות בנות נוספות למתן שירותי תפעול, תחזוקה, הקמה ויבוא סוגי דלק. החברות הבנות האחרות יהיו רשאיות (אך לא מחויבות) לרכוש מהן שירותים.



* תקודם כניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל באמצעות כללי כניסה לשוק ולא באמצעות מכרזים במתכונתם הנוכחית.



לאחר שלב הביניים תחל מכירה הדרגתית של החברות הבנות, לקראת השגת מבנה יעד סופי למשק החשמל, שיהיה מבוזר ותחרותי. מומלץ כי עד 2010 יופרטו לפחות 50% מהחברות הבנות; ההפרטה תביא לכניסת הון ותשפר את היציבות הפיננסית והיעילות בענף. כצעד מקדים, בשל צורכי ההון של חברת החשמל, מומלץ כבר כיום לתאגד יחידות ייצור חדשות בחברות בנות ולהנפיקן באופן מיידי לציבור, בשיעור של עד 49%.



עוד ממליצה הוועדה לשנות את מבנה הפיקוח על משק החשמל, הנתון כיום בידי מינהל החשמל במשרד התשתיות ובידי הרשות לשירותים ציבוריים חשמל (רשות החשמל). הוועדה ממליצה לאחד את שני הגופים כחלק מרשות החשמל ולהכפיף את הרשות לשר התשתיות. לגוף המאוחד תינתן עצמאות מלאה בקביעת התעריפים.



הוועדה הבין-משרדית נעזרה בעבודתה בחברת הייעוץ הבינלאומית Delotte & Touche שהמליצה על המבנה הרצוי למשק החשמל ועל האמצעים להגעה למבנה היעד. הוועדה הבין-משרדית גם הגישה הצעה להחלטת ממשלה למבנה משק החשמל העתידי והצעדים הנדרשים לכך. להלן כמה מעיקרי ההצעה.



* רשות החברות תקים את החברות הבנות תוך העברת ההתחייבויות והנכסים הרלוונטיים לכל חברה וחברה.



* רשות החשמל תכין את הכללים הנדרשים לעידוד כניסתם של היצרנים הפרטיים וחברות החלוקה הפרטיות למשק החשמל, ותקבע את החוזים והכללים שישררו בין החברות השונות.



* חוק משק החשמל יתוקן כך שמ-2010 לא יחזיק יצרן בודד יותר מ-50% מהיקף כושר הייצור הכולל או ביותר מ-50% מהיקף חלוקת החשמל הכולל.



משמעות ההצעה היא כי חברת החשמל - המחזיקה היום ב-99.98% מכושר ייצור החשמל במשק וב-100% מהיקף חלוקת החשמל - תהפוך לאחת מהחברות המייצרות חשמל ומחלקות חשמל, שחלקן בתחומים אלה לא יהיה יותר מ-50%.



חברת החשמל הגישה בקשה בפברואר לחידוש הרישיון המאוחד שניתן לה על פי חוק משק החשמל, ויפוג במארס 2006. אם יחודש הרישיון יהיה בכך משום טרפוד הניסיון להביא לשינוי מבני במשק החשמל. דירקטוריון חברת החשמל קיבל אתמול דיווח ראשוני על המלצות הוועדה.



בשבועות הקרובים תדון הממשלה בעיקרי הדו"ח, שהוגש לפני כמה ימים לשר האוצר בנימין נתניהו ולשר התשתיות יוסף פריצקי.



עיקר ההמלצות



* חברת החשמל תיהפך לחברת אחזקות



* מקטע החלוקה יופרד לחברות בנות שיפעלו כמונופולים אזוריים



* תוקם חברה בת להולכה שתחזיק בבעלותה גם תחנות כוח



* יוקמו חברות בנות למתן שירותי תפעול, הקמה ויבוא דלקים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully