וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבוב המסוכן של המשרד להגנת הסביבה על דמי הפיקדון

עודכן לאחרונה: 30.10.2023 / 16:53

בתחילת המלחמה פטר המשרד את רשתות השיווק מהחובה לקבל חזרה בקבוקי משקאות וכעת הוא מבטל את החלטתו; בינתיים הרשתות הרוויחו בלי הצדקה והצרכנים הלא מודעים סיכנו את חייהם

איסוף בקבוקים לקבלת פיקדון. גבעתיים, אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
איסוף בקבוקים. פגיעה כלכלית באזרחים לצד סיכון שלהם/ראובן קסטרו

צרכנים שהגיעו לסופרמרקטים השונים במהלך חודש אוקטובר וביקשו להחזיר את מיכלי המשקה הריקים לטובת קבלת דמי הפיקדון נתקלו בסירוב מוחלט מצד רשתות המרכולים.

התירוץ בו השתמשו האחרונות נגע בהיעדר כוח אדם מספק לטיפול בנושא, וזאת למרות שרוב סניפיהן היו מאוישים, כולל מפנים להחזרת הבקבוקים דרך מכונות אוטומטיות.

עבור המשרד להגנת הסביבה, עם זאת, התירוץ היה מספק. זה איפשר להן לא לקבל את הבקבוקים ולא להחזיר בגינם דמי פיקדון עד לתאריך ה-31 לאוקטובר. בעשותו כן, הפתי הממשלתי התורן מסכן את ביטחון האזרחים, ופוגע בכיסם.

אזרחים רבים לא היו מודעים כלל לסירוב המרכולים לקבלת הבקבוקים עד להגעתם לסניפים, שכן מלבד הודעה לקונית של המשרד להגנת הסביבה בנושא, אף אחד מהגורמים האמונים על חוק הפיקדון לא דאג ליידע את הציבור כפי שהם יודעים לעשות כשהם רוצים להתהדר בנוצות פעילותם.

לא אכנס לשכר אותם עובדים שיכלו היו לפעול כדי ליידע את הציבור, החל מאלו בלשכת השר עידית סילמן, כלה בלשכת המנכ"ל גיא סמט ועד מחלקת הדוברות ופניות הציבור.

אבל כדאי להזכיר את זמן הודעתו הלקונית של המשרד - ארבעה ימים בלבד לאחר שהשרה סילמן התקבלה בקריאות בוז וביקורת עת ביקורה בבית החולים אסף הרופא. אולי לא מצאה הזמן להצגת ההטבה שנתנה לענקיות הקמעונאות על גב הצרכנים ואולי החליטה להכניס ראשה חזרה לשריון.

כך או כך, בהודעת המשרד אז נכתב, בין היתר, כי "בשל המצב הביטחוני הגורם לקשיים לוגיסטיים של ממש המשפיעים על אורח החיים התקין של אזרחי המדינה, המשרד נרתם לסייע לרציפות תפקודית ומודיע כי אין בכוונתו לאכוף החזרת פיקדון בימים מורכבים ומאתגרים אלו".

עידית סילמן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
עידית סילמן השרה להגנת הסביבה. היתה טובה גם בזה/ראובן קסטרו

היום (שני) המשרד הוציא הודעה נוספת בנושא, בה הוא מחייב את הרשתות לחזור ולקבל את בקבוקי המשקה מהצרכנים תמורת דמי הפיקדון.

אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה והממונה על חוק הפיקדון הבין, כך נראה, רק היום, 19 ימים לאחר שאפשר לרשתות הקמעונאיות את ההטבה ויממה אחת בלבד טרום פקיעתה, כי הרשתות עשו עליו סיבוב.

בהודעת המשרד מהיום נכתב, בין היתר: "אזרחים מלינים על כך שבתי עסק רבים החליטו באופן גורף להפסיק לחלוטין את קבלת מכלי המשקה והחזרת הפיקדון, באופן שאינו עומד בהוראות החוק. בחלק מהמקרים הרשתות אף סגרו את המכונה האוטומטית לקבלת בקבוקים".

אותו חוק, נזכיר, שאותו עמיחי כתב להם שהמשרד לא יאכוף. בוקר טוב לסמנכ"ל הבכיר עמיחי, התעוררת? מה חשבת שהם יעשו כשתיתן להם אפשרות לא לקיים את החוק? לקחו לך 19 ימים להבין שעשו עליך סיבוב?

איפה היית עד עכשיו? ירדת לשטח לבדוק מה משמעות ההחלטה שלך? ראית את האנשים המבוגרים שנושאים בקבוקים לפני הרכישה בסופר ונאלצים לזרוק אותם כדי שיוכלו להמשיך בקניות? או גרוע מכך להחזירם ולחזור שוב לחנות?

האם אתה יודע כמה החלטתך תרמה לזיהום המדינה, שאתה ומשרדך אמונים במניעתו? וכמה פגעת בכיס האזרחים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully