וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאי העוטף מחפשים את משרד החקלאות: "עוד לא הואילו לבקר פה"

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 15:55

החקלאים נתקלים בעיקר ביוזמות פרטיות ולא רואים בשטח את אנשי משרד החקלאות: "יש כל כך הרבה מה לעשות, למה אף אחד שם לא מזיז את עצמו?"

"משרד החקלאות, יש מישהו בבית?", שואלים חקלאים בעוטף, שמעבדים את השדות שלהם תחת אש, מאכילים את הפרות והתרנגולות כשמעליהם עפים פצמ"רים, ומרגישים, שוב, לגמרי לבד.

כוחות הביטחון מקיפים אותם עכשיו, אחרי שנעדרו שעות ארוכות בשבעה באוקטובר, אבל כמעט חודש לתוך המלחמה, משרד החקלאות עדיין נעדר מהאירוע.

אבי דיכטר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
שר החקלאות אבי דיכטר. כל הכסף הולך לארגון השומר החדש/ראובן קסטרו

"אף אחד מבכירי המשרד עוד לא הואיל לבקר בישובים במרחק 0-7 ק"מ מהגבול, אפילו פעם אחת. אף אחד", זועק את החקלאים, שמסכן את עצמו ואת חיי המתנדבים, שגם אותם זנח שר החקלאות והמשרד שלו. "שר החקלאות הצטלם כשהוא קוטף רימונים 'בעוטף' אבל לא היה כתוב באיזה ישוב, כי הוא פשוט לא היה כאן. הם עושים שם זומים עם עצמם. בושה", אמר.

הוא הוסיף כי "שום דבר לא יורד לשטח. לגידולי השדה, ללולים, לרפתות, אין קול ואין עונה. החקלאים עובדים מול הצבא, כי אין במשרד החקלאות למי לפנות. ומה עם המתנדבים? יש אצלנו בין 1,000 ל-2,000 מתנדבים כל יום, שאמורים להיות באחריות ובתיאום עם משרד החקלאות, כי הצבא לא יכול ולא מוכן לקחת אליהם אחריות.

"דיכטר החליט שרק 'השומר החדש' יוכלו לעבוד בהתנדבות והוא מזרים רק אליו את הכסף שהעביר לו אגף תקציבים כדי להחזיר למתנדבים את הוצאות הנסיעה, אוכל, ומיגון, שהוא הכרחי למי שמסתובב בשטח צבאי סגור. ויש המון ארגונים שפועלים: 'אחים לנשק', 'אחים למשק', 'אחים לרפת', התארגנויות של אזרחים טובים, שאין להם כתובת. אז אנשים מרימים טלפון ישיר לחקלאים ומתייצבים ואף אחד לא דואג להם.

"יש כל כך הרבה מה לעשות, למה אף אחד שם לא מזיז את עצמו. שיקום המנכ"ל ויוציא את 6,000 עובדי המשרד בסבב עבודה בחקלאות - 20 שעות בשבוע, כי הרי הם ממילא מקבלים משכורת. ככה גם יהיו לנו יותר ידיים עובדות וגם הם יראו דוגמה אישית שכל כך מתבקשת מהם. התמונות של השר גוזם רימונים בכפפות הפוכות, לא ממש עושות את העבודה.

"שיקימו שוק איכרים, בכמה נקודות בארץ, ולא יסמכו על היוזמה של ארגונים אזרחיים שכבר מתפעלים שווקים כאלה. תקנו מהחקלאים את התוצרת ותמכרו אותה, או לפחות תשקיעו בפלטפורמה ואנחנו נעשה את שאר העבודה. אבל שיעשו משהו. דיכטר לא עושה דבר כדי לפתוח את צוואר הבקבוק ברשתות, כדי שימכרו יותר תוצרת ישראלית, לא מרים קמפיין גדול שיעודד את הצריכה של החקלאות המקומית, שיעזור למשרד הפנים להביא לכאן עובדים זרים.

"ההישג הכי גדול של משרד החקלאות, נכון למלחמה הזאת, הוא הקמת 'חמ"ל התקשורת', שמאוייש על ידי חמישה עובדים בשתי משמרות, שתפקידו לנטר כתבות שמבקרות את פעילות המשרד והשר, במקום לרדת לשטח ולהיות איתנו. תיכנסו כבר לאירוע לעזאזל".

ממשרד החקלאות נמסר כי "המשרד הקים חדר מצב הפעיל 24/7 מרגע פרוץ המלחמה ומוקד המשרד זמין 24/7 בטלפון: 6016*. המשרד בקשר עם החקלאים כל העת.

"בלחץ שר החקלאות, אבי דיכטר, מנכ"ל המשרד וארגוני החקלאים, בוטלה הפעימה השלישית של הורדת המכסים על תוצרת חקלאית טרייה, כצעד ראשון לשיקום חקלאות ישראל. המשרד אף דורש להעביר לאלתר לענף תמיכה בגובה של 270 מיליון ש"ח שהחקלאים לא קיבלו עוד מ-2021 ונמצאת באוצר.

המשרד פרסם בשבוע הראשון למלחמה נוהל תמיכה בעמותות מתנדבים הכולל הסעות ולינה וכן והקים מערכת דיגיטלית שתחבר בין החקלאים למתנדבים וארגונים.

מנכ"ל משרד החקלאות ונציגי הצוותים המקצועיים של המשרד נמצאים בקשר רציף עם ארגוני חקלאים, מועצות הייצור וחקלאים פרטיים ומקיימים עמם הערכות מצב על בסיס יומי לרבות בימי שישי ושבת. בשבועות האחרונים התקיימו סיורים יזומים ומפגשים עם חקלאים בצפון ובדרום. נכון לרגע זה גם מחר צפוי סיור נוסף.

עובדי המשרד פועלים לילות כימים לעזרה לחקלאי ישראל בשעה זו וגם נרתמים בעצמם לעזור. מנכ"ל המשרד, אורן לביא, הנחה כי בכל יום ייצאו עובדי המשרד לסייע לחקלאים, כאשר גם המנכ"ל עצמו והשר יצאו להתנדב במשקים. הנושא אף פורסם באופן רשמי על ידי המשרד.

לעניין תמיכה בתוצרת מקומית, המשרד תומך בהעלאתן לאוויר בימים הקרובים של זירות מסחר מקוונות למכירה ישירה של תוצרת חקלאית. בנוגע לקמפיינים, מנכ"ל המשרד פנה אל רשתות השיווק ודרש מהן להעדיף תוצרת מקומית. המשרד ייעלה בימים הקרובים קמפיין תמיכה ארצי לעידוד רכישת תוצרת מקומית.

בכל הנוגע לארגון "השומר החדש", מדובר בטענות שקריות. משרד החקלאות מעניק תמיכות למגוון ארגוני חברה אזרחית וימשיך לשתף פעולה עם כל ארגון שיסייע לחקלאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully