וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בכנסת על הפינוי למלונות: רבע מיליון איש עזבו את ביתם

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 17:22

ראש מועצת אשכול: "בממשלה מתווכחים איתי אם המפונים צריכים לאכול סנדוויצ'ים לצהריים או ארוחה מלאה. אנשים איבדו משפחה ומשרדי הממשלה מתעסקים בזוטות"

משפחות שפונו מבתיהן בעוטף עזה , שפיים, 9 באוקטובר 2023. שלומי גבאי
משפחות שפונו מבתיהן בעוטף עזה , שפיים, 9 באוקטובר 2023/שלומי גבאי

ועדת הכלכלה התכנסה היום (ג') לדיון בנושא ניהול מערך הפינוי למלונות.

לפי משרד התיירות מתחילת הלחימה התפנו כ-250 אלף אנשים מבתיהם. כ-88 אלף פונו לבתי מלון, כ-87 אלף נוספים נקלטו בקיבוצים או ביישובים קולטים, ו-73 אלף התפנו עצמאית ונקלטו על ידי בני משפחה או חברים או שמצאו מגורים זמניים.

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) שהוצגו בדיון, סך כל החדרים המאפשרים אירוח עומד על כ-56 אלף חדרים. מתוכם, סך חדרי מלון באזורים אשר הוגדרו מתאימים לפינוי אוכלוסייה הינם 52,723 חדרים. סך החדרים המשמשים כיום בפועל לקליטת אוכלוסייה הינו 47,501 חדרים, כלומר יש 5,222 חדרים רלבנטיים.


"הרשויות המקומיות יודעות לטפל הכי טוב במפונים שלהם. קיבלתי החלטה להוציא את כל תושבי המועצה למלונות בלי שאף אחד בממשלה נתן לנו הוראה", אמר גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול.

לדבריו, "משרדי הממשלה מתווכחים איתי האם המפונים צריכים לאכול סנדוויצ'ים לארוחת צהריים או ארוחה מלאה בבית מלון. אנשים איבדו קרובי משפחה מדרגה ראשונה ומשרדי הממשלה מתעסקים בזוטות. אני עומד כרגע על התחייבויות של 80 מיליון שקל למלונות, אבל המדינה העבירה לי בינתיים רק 24 מיליון שקל".

יצחק לוי, מנהל פינוי יישובים בשער הנגב, סיפר כי "רח"ל לקחו ממני האפשרות לפנות עצמאית את התושבים שלנו. הפינוי של התושבים נעשה למספר בתי מלון ולא למקום אחד וזה לא מאפשר לנו להפעיל בית ספר וחיי קהילה. אנחנו פליטים במלונות. משרדי הממשלה מפרקים את הקהילות ששרדו את השבת השחורה של חודש אוקטובר. אף אחד לא שואל אותנו מה הצרכים שלנו כקהילה ומה הצרכים של משפחות המפונים".

לדברי הדר שריד, קיבוץ רוחמה: "אנחנו הקיבוץ היחיד בשער הנגב שלא פונה. אנחנו פליטים בתוך המדינה שלנו. כל המועצה שלנו מפונה חוץ מהקיבוץ שלנו. הילדים שלי מתחנכים בבתי ספר שלא פתוחים, אבל אנחנו כמשפחה צריכים להישאר בקיבוץ בבית בלי ממ"ד תקני".

דוד ביטן. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו"ר ועדת כלכלה דוד ביטן. "המפונים צריכים לקבל כתובת אחת לטיפול בבעיות"/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

שמוליק קלמי, נציג משרד הביטחון ורח"ל, אמר כי המפונים שמצאו לעצמם פתרון עוד לא קיבלו כסף: "היישום של שיפוי מפונים בסכום של 200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד הוא מורכב ועדיין לא יצא אל הפועל. סכומי הכסף עבור תושבים שהתפנו למקומות שהם לא בתי מלון יתקבלו בהמשך בכפוף לאישור של ועדת העבודה והרווחה".

נועם דן משרד האוצר: "מפונה יכול לבחור להתפנות למלונות או להתפנות עצמאית ואז לקבל את המענק הכספי היומי. הרישום של המפונים העצמאיים מתעכב כי קשה לדעת איפה כל מפונה נמצא. בגלל הקושי התקבלה החלטה במשרד להעביר את התקציב למפונים העצמאיים על סמך הצהרה של המפונים וזה אמור לעבור בוועדת העבודה והרווחה בימים הקרובים. ברגע שהמנגנון יוסדר מול הביטוח הלאומי זה יפורסם לכל משפחות המפונים".

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר כי "המפונים צריכים לקבל כתובת אחת לטיפול בבעיות מטעם משרדי הממשלה. צריך לשנות את קו המחשבה של פינוי יישובים - במקום פינוי לפי מפתח של ק"מ, לעבור לפינוי לפי מועצות מקומיות וכך לא יהיה שוני בין יישובים בתוך המועצה. כל המועצות המקומיות בעוטף עזה צריכות להיות מפונות. אנחנו נקים צוות של חברי כנסת שיעמוד בקשר עם רח"ל וכל הגורמים הרלוונטיים שיכין תשובות לקראת ישיבת ההמשך שתתקיים ביום רביעי בשבוע הבא. אין לנו זמן להמתין לסיום הבעיות בשטח".

סיגל גבאי, נציגת משרד התיירות, ציינה כי "החשב הכללי חתם על תנאים מול בתי המלון שיינתן למפונים שלוש ארוחות ביום, מתוכן שתי ארוחות חמות, כביסה של מצעים וניקיון חדרים בסיסי. פתחנו את האפשרות לכלל בתי המלון ואם יש בתי מלון שיש להם חדרים פנויים והם מעוניינים לארח משפחות הם מוזמנות לפנות לחמ"ל של משרד התיירות. אנחנו נמצאים בהתקשרות עם מכבסות, מעונות יום ומרפאות על מנת שיעניקו שירותים למשפחות המפונים בבית המלון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully